- Docente: Stefano Costa
- Credits: 8
- SSD: MED/39
- Language: Italian
- Moduli: Lorenzo Giamboni (Modulo 2) Stefano Costa (Modulo 1)
- Teaching Mode: Traditional lectures (Modulo 2) Traditional lectures (Modulo 1)
- Campus: Cesena
- Corso: Second cycle degree programme (LM) in School and community psychology (cod. 0993)
Learning outcomes
At the end of course the student : - will know the principles of diagnostic assessment, the treatment of major developmental disabilities and the more relevant causes of school uneasiness ; - will be able to carry on a functional assessment of the residual abilities and skills; - will be able to integrate his/her work with other practitioners in schools and the communities.
Course contents
Course contents
“Functional Diagnosis and Disability in School and Community
Environments” MED/39
Module 1 (Costa) – 40 hours
- Clinical and nosographic diagnosis, diagnostic instruments (observation,
interview, test), clinical documentation (medical records)
- Intellectual disability
- Conduct disorders in adolescence
- Anxiety disorders
- Depressive disorders
- Brief psychotic disorder
- Self-esteem, school problems
- Migrant Children and Adolescent
- Withdrawal (hikikomori)
- History of Child Psychiatry: continuity and discontinuity elements in childhood-adulthood.
Module 2 (Poggioli) – 20 hours
- Autism
- Eating behavior disorders
- Personality disorders
- Self-injury and suicide attempt
- ADHD
- substance use/abuse
- Neurology/Epilepsy: clinical signs and related disorders
Readings/Bibliography
Per la preparazione dell’esame sono da leggere i seguenti testi/articoli:
- Testo: Psichiatria dell’adolescente Aspetti clinici e metodologici della transizione, Rigon G., Diavoletto A., Aracne Editore, 2017
http://www.aracneeditrice.it/index.php/pubblicazione.html?item=9788825503531
Pagine da 15 a 23, da 77 a 84, da 89 a 105, da 115 a 123 e da 181 a 190.
- Articolo (da leggere per intero):Dimensione clinica ed esistenziale nel percorso diagnostico in psichiatria dell’età evolutiva, Giancarlo Rigon, Congresso Nazionale Sezione Psichiatria SINPIA, 2010.
Gior Neuropsich Età Evol 2011;31 (Suppl.1):9-16
- http://iacapap.org/wp-content/uploads/C.1-Intellectual-Disability.pdf - Pagine 2 – 5,6,7 (prima metà), da 15 a 21
- http://iacapap.org/wp-content/uploads/D.3-CONDUCT-DISORDER-072012.pdf - Pagine da 2 a 7, da 17 a 23
- http://iacapap.org/wp-content/uploads/F.1-ANXIETY-DISORDERS-072012.pdf - Pagine da 2 a 6, da9 a14.
- http://iacapap.org/wp-content/uploads/E.1-Depression-2015-update.pdf - Pagine da 2 a 7, pag 9, 11 e 12, da 16 a 18
- http://www.jpsychopathol.it/issues/2013/vol19-3/01b-Suwa.pdf - articolo intero
NOTA: GLI ARTICOLI NEI PUNTI 2-7 SONO STATI CARICATI COME MATERIALE PER GLI STUDENTI SUL SITO
Nei rispettivi siti WEB leggere seguenti articoli (per intero):
- http://www.prevenzionesuicidio.it/Introduzione2.html
http://www.prevenzionesuicidio.it/psicopatologiaTS2.html
http://www.prevenzionesuicidio.it/comprensionefenomeno2.html
http://www.prevenzionesuicidio.it/prevenzioneTS2.html con attenzione alla scuola
- http://www.autismando.it/autsito/aut_class_tratt/AutismoTrattamenti1.htm#teacch
- http://salute.regione.emilia-romagna.it/dipendenze/servizi/formazione-e-documentazione/formazione/lo-skills-training-della-dbt-terapia-dialettico-comportamentale-nel-trattamento-integrato-del-disturbo-borderline-di-personalita/sanza_febbraio2011_1.pdf
- FACOLTATIVO PER APPROFONDIMENTO CASO CLINICO: http://www.psychiatryonline.it/node/1076
Office hours
See the website of Stefano Costa
See the website of Lorenzo Giamboni
SDGs
![Good health and well-being](https://www.unibo.it/++resource++unibo.didattica/sdg/en/03.jpg?v=2)
![Quality education](https://www.unibo.it/++resource++unibo.didattica/sdg/en/04.jpg?v=2)
![Reduced inequalities](https://www.unibo.it/++resource++unibo.didattica/sdg/en/10.jpg?v=2)
This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.