37388 - Entrepreneurship

Academic Year 2025/2026

Learning outcomes

At the end of this course the student will: - comprehend the role and the function of entrpreneurship with a specific focus on the potential of digital and new technologies in business venturing and business innovation; -be able to indentify, evaluate, and select effective business idea and business opportunities; - be able to deploy business idea and model into a business plan; be able to design and write a business plan; - acquire the basic knowledge for stimluating, coordinating and controlling corporate venture iniaitives

Course contents

"Entrepreneurship" è un corso dinamico progettato per studenti di master che mirano a sviluppare una mentalità imprenditoriale e competenze chiave essenziali per avere successo in contesti diversi, tra cui startup, team di innovazione aziendale, organizzazioni non profit e istituzioni pubbliche. Il corso offre un’esplorazione completa del percorso imprenditoriale, dalla generazione dell’idea al reperimento dei finanziamenti, dotando gli studenti di metodi innovativi e strumenti pratici per i progetti futuri. Particolare attenzione è dedicata al ruolo emergente dell’intelligenza artificiale (AI) nel supportare gli imprenditori nell’identificazione di opportunità, nella sperimentazione di soluzioni e nella scalabilità dell’impatto nell’attuale economia guidata dall’innovazione. Al termine del corso, gli studenti avranno una solida base nei principi dell’imprenditorialità e la capacità di applicarli efficacemente in una varietà di contesti.

Stream 1: Fondamenti di Imprenditorialità & Ideazione
Il primo Stream copre le basi dell’imprenditorialità, includendo il percorso imprenditoriale, la visione strategica, l’analisi del mercato e lo sviluppo dei modelli di business. Gli studenti acquisiranno una solida base nei concetti e nei metodi chiave dell’imprenditorialità.
• Module 1: Entrepreneurial Mindset & Journey (Introduction)
• Module 2: Entrepreneurial Ideation & Market Sizing
• Module 3: Entrepreneurial Business Models & Competition
• Group Work Stream 1

Stream 2: Sviluppo del Prodotto e Strategie di Mercato
Il secondo stream si concentra sullo sviluppo dei prodotti utilizzando il design thinking e i metodi di sviluppo lean, e sulla creazione di strategie di go-to-market efficaci. Gli studenti impareranno a costruire, testare e perfezionare prodotti e sviluppare strategie di mercato complete.
• Module 4: Entrepreneurial Product Design (Design Thinking Methods)
• Module 5: Entrepreneurial Product Development (Lean Approach & Ai Tools)
• Module 6: Entrepreneurial Go-to-Market Strategies (Marketing & Sales)
• Group Work Stream 2

Stream 3: Presentazioni, Pianificazione Finanziaria e Finanziamenti
Il terzo stream copre aspetti chiave della presentazione delle idee di business, della pianificazione finanziaria e del reperimento di finanziamenti. Gli studenti impareranno a costruire presentazioni efficaci, pianificare le finanze e navigare nel panorama dei finanziamenti.
• Module 7: Entrepreneurial Presentations & Pitching
• Module 8: Entrepreneurial Techniques to Financial Planning
• Module 9: Entrepreneurial Methods to Fundraising
• Group Work Stream 3

Stream 4: Conclusioni del Corso
Il stream finale prevede la presentazione dei progetti di gruppo e la riflessione sull'apprendimento. Consolida le conoscenze e incoraggia la discussione sul percorso imprenditoriale e i passi futuri.
• Modulo 10: Group Presentations & Conclusions

Readings/Bibliography

  • Slide dedicate alle lezioni
  • Articoli online selezionati, video e podcast
  • Disciplined Entrepreneurship: 24 Steps to a Successful Startup di Bill Aulet
  • The Lean Startup: How Today's Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses di Eric Ries
  • Zero to One: Notes on Startups, or How to Build the Future di Peter Thiel e Blake Masters
  • Dettagli saranno disponibili nel sito e-learning del corso

 

Teaching methods

The course consists of theoretical and practical lectures together with structured Group Work. Each module will be integrated into general structure of the four Streams. Continuity of participation in the course will give each student a full overview of the themes and the ability to participate in the Group projects.

Assessment methods

Differentiated examination methods are provided for attending students (participation in at least 60% of the lectures) and non-attending students:

Course Exam

  • Attending Students
    • Group Work
      • Group presentation
      • Structure:15 to 20 slide presentation (PPT, Keynote, PDF)
      • Value 10pts (33% grade)
    • Individual Work
      • Written Exam
      • Structure: 2 short essays
      • Value 20pts (66% grade)
      • Length – 90 minutes
  • Non-Attending Students
    • Group Work (excluded)
    • Individual Work
      • Written Exam
      • Structure: 3 short essays
      • Value 30pts (100% grade)
      • Length – 90 minutes

Grades are assigned on the basis of an overall assessment of knowledge, skills, presentation and discussion skills
of the topics covered. The ranges of grades correspond can be described as follows:

18-23: the student has sufficient preparation and analytical skills, spread however, over just few topics taught in
the course, the overall jargon is correct

24-27: the student shows and adequate preparation at a technical level with some doubts over the topics. Good,
yet not to articulate analytical skills with the use of a correct jargon

28-30: Great knowledge about most of the topics taught in the course, good critical and analytical skills, good
usage of the specific jargon

30L: excellent and in depth knowledge of all the topics in the course, excellent critical and analytical skills,
excellent usage of specific jargon

Teaching tools

Class presentations, additional readings, sources and information about the program, will be available on the elearning
website after each class lecture.

Office hours

See the website of Timothy Sean Jr. O'Connell

SDGs

Gender equality Decent work and economic growth Industry, innovation and infrastructure

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.