- Docente: Giovanni Bonacina
- Credits: 6
- SSD: M-FIL/06
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
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Corso:
Second cycle degree programme (LM) in
Philosophical Sciences (cod. 8773)
Also valid for Second cycle degree programme (LM) in Philosophical Sciences (cod. 8773)
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from Mar 31, 2025 to May 15, 2025
Course contents
Hegel and the Greeks. Tragic and comic theater
The course focuses on the Hegelian interpretation of Greek theater between the Phenomenology of Spirit of 1807 and the mature Berlin lessons on aesthetics.
Readings/Bibliography
1. Compulsory readings:
G.W.F. Hegel, La fenomenologia dello spirito. A cura di G. Garelli, Einaudi, Torino 2008 (chapters: Lo spirito vero. L'eticità; La religione artistica).
G.W.F. Hegel, Lezioni di estetica. Traduzione e introduzione di Paolo D'Angelo, Laterza, Roma-Bari 2000 (chapter: La poesia. Students attending lessons are allowed to prepare only the section: La poesia drammatica).
2. Choice of readings (at least two):
P. D'Angelo, Simbolo e arte in Hegel, Laterza, Roma-Bari 1989.
J.G. Droysen, Aristofane. Introduzione alle commedie, Sellerio, Palermo 1998.
Á. Heller, Tragedia e filosofia. Una storia parallela, Castelvecchi, Roma 2020.
F. Iannelli, Oltre Antigone. Figure della soggettività nella Fenomenologia dlelo spirito di G.W.F. Hegel, Carocci, Roma 2006.
P. Montani, Antigone e la filosofia. Hegel, Hölderlin, Kierkegaard, Heidegger, Bultmann, Donzelli, Roma 2017.
G. Oldrini, L'estetica di Hegel e le sue conseguenze, Laterza, Roma-Bari 1994.
P. Szondi, La poetica di Hegel, Einaudi, Torino 2007.
P. Szondi, Saggio sul tragico, Abscondita, Milano 2019.
A. Tassi (a cura di), L'eticità. Legge divina e legge umana. Antigone nella Fenomenologia dello spirito, Morcelliana, Brescia 2023.
G. Zuanazzi, Hegel e l'Antigone: Il tramonto del mondo greco nella Fenomenologia dello spirito, Studium edizioni, Roma 2024.
3. Institutional Part
Ai fini del colloquio d’esame sarà richiesta la conoscenza manualistica dei seguenti autori della storia della filosofia tra Cinquecento e Novecento:
Bruno, Machiavelli, Bacone, Descartes, Hobbes, Spinoza, Locke, Leibniz, Montesquieu, Vico, Hume, Voltaire, Diderot, Rousseau, Kant, Fichte, Schelling, Hegel, Marx, Kierkegaard, Schopenhauer, Nietzsche, Croce, Wittgenstein, Husserl, Heidegger, Sartre, Lukács, la Scuola di Francoforte, Foucault, Arendt.
Gli studenti possono utilizzare il manuale che preferiscono o che già possiedono, controllando che vi siano trattati tutti gli autori inclusi nell’elenco riportato sotto ed, eventualmente, integrandolo con altri manuali. Per chi non disponesse già di testi di questo tipo si suggeriscono:
M. Mori, Storia della filosofia moderna, Laterza, Roma- Bari 2005.
A. La Vergata, F. Trabattoni, Filosofia cultura cittadinanza, Rizzoli, Milano 2011.
G. Cambiano, M. Mori, Storia e antologia della filosofia, Laterza, Roma 1993.
F. Cioffi et al., Il testo filosofico, Mondadori, Milano 1992.
L. Guidetti, G. Matteucci, Le grammatiche del pensiero, Zanichelli, Bologna 2012.
Students who have already taken an exam on a historical-philosophical topic with prof. Francesco Cerrato or with prof. Diego Donna or with myself will not have to take the institutional part of the exam.
Teaching methods
Ex cathedra lessons
Assessment methods
The final oral exam focuses on the programme’s material. The critical evaluation considers the fundamental notions, the level of the analysis and the critical skills. On the basis of these three principal parameters an overall evaluation in thirtieths is expressed.
18-21/30: Sufficient
22-25/30: Average
26-28/30: Good
29-30/30: Very Good
30/30 with praise: Excellent
Teaching tools
Individual lessons may be recorded and made available to students for listening. Students who require specific services and adaptations to teaching activities due to a disability or specific learning disorders (SLD), must first contact the appropriate office: https://site.unibo.it/studenti-con-disabilita-e-dsa/en/for-students.
Office hours
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