- Docente: Desiree Fondaroli
- Credits: 16
- SSD: IUS/17
- Language: Italian
- Moduli: Desiree Fondaroli (Modulo 1) Attilio Nisco (Modulo 2) Davide Bertaccini (Modulo 3)
- Teaching Mode: Traditional lectures (Modulo 1) Traditional lectures (Modulo 2) Traditional lectures (Modulo 3)
- Campus: Ravenna
- Corso: Single cycle degree programme (LMCU) in Law (cod. 9233)
Learning outcomes
- The founding principles of criminal law
- Liability
to punishment (conditions for liability to punishment; causes of
extinguishment of an offence)
- The system of sentencing offenders (punishments and safety
measures; the process of sentencing an offender, the causes of the
extinguishment of the penalty)
Course contents
- The
foundations and functions of criminal law (common good and
sentencing aims)
- The historical development of modern criminal law in Italy (legal
Enlightenment, Beccaria, modern codifications, Classical School and
Positive School, Zanardelli Code and Rocco Code)
- The founding principles of criminal law (crimes to be created
only by the legislature, principle of specificity,
non-retroactivity, gravity of the offence, material nature of the
offence, legal status of criminal liability and guilt,
rehabilitative aims of the penalties)
- Criminal law (limits of time, space and person; rules of
interpretation)
- The notion of crime and the distinction between crimes and
infringements
- The systematic analysis of crime
- The typical event (act, omission, result, causation)
- Illegality (grounds for justification; special illegality)
- Guilt (mental capacity, intention, negligence, mistake, if the
law is knowable, excuses)
- Types of offences (attempt, conspiracy)
- The system of the circumstances of the crime
- Concurrency of crimes: rules and limits (breaking more than one
law)
- Liability to punishment (conditions for liability to punishment;
causes of extinguishment of an offence)
- The system of sentencing offenders (punishments and safety
measures; the process of sentencing an offender, the causes of the
extinguishment of the penalty)
- General introduction to the specific part of criminal law
- Close examination of a vast area of specific part of Criminal Code: http://www.normattiva.it.
Readings/Bibliography
Knowledge of the updated version of the penal code is required.
1) G. FIANDACA, E. MUSCO, Diritto penale. Parte speciale, I, Zanichelli, Bologna,last. ed.: Introduzione, cap. I (delitti contro la personalità dello Stato), cap. 2 (delitti contro la p.a.), cap. 3 (delitti contro l’amministrazione della giustizia), cap. 5 (delitti contro l’ordine pubblico), cap. 6 (delitti contro l’incolumità pubblica);
or
R. BARTOLI, M. PELLISSERO, S. SEMINARA, Diritto penale. Lineamenti di parte speciale, Giappichelli, Torino, last. ed.: delitti contro la persona (cap. III); delitti contro la p.a. (cap. I,II,III,IV,V,VI, VII-sez.I); delitti contro l'amministrazione della giustizia (Introduzione, cap. I); delitti contro la sicurezza dello Stato e contro l'ordine pubblico (cap. I;II, III:Introduzione, sez. I);
or
S. CANESTRARI, F.CURI, D.FONDAROLI, V.MANES, M.O.MANTOVANI, A.NISCO, S.TORDINI CAGLI, Diritto penale. Percorsi di parte speciale, Giappichelli, 2023.
and
2) F. PALAZZO, I nuovi reati ambientali tra responsabilità degli individui e responsabilità dell'ente, in https://archiviodpc. dirittopenaleuomo.org/d/6074- i-nuovi-reati-ambientali-tra- responsabilita-degli- individui-e-responsabilita- dellente;
or
Relazione del Massimario della Corte di cassazione, reperibile al seguente link: www.cortedicassazione.it/cassazione-resources/resources/cms/documents/RelIII_4_15.pdf
Optional:
- F. SGUBBI, Il diritto penale totale, Il Mulino, 2019.
N.B.
a) 6-8 CFU:
1) G. FIANDACA, E. MUSCO, Diritto penale. Parte speciale, I, Zanichelli, Bologna, last ed.: Introduzione, cap. I (delitti contro la personalità dello Stato), cap. 2 (delitti contro la p.a.), cap. 3 (delitti contro l’amministrazione della giustizia), cap. 5 (delitti contro l’ordine pubblico), cap. 6 (delitti contro l’incolumità pubblica);
or
R. BARTOLI, M. PELLISSERO, S. SEMINARA, Diritto penale. Lineamenti di parte speciale, Giappichelli, Torino, last ed.: delitti contro la persona (cap. III); delitti contro la p.a. (cap. I,II,III,IV,V,VI, VII-sez.I); delitti contro l'amministrazione della giustizia (Introduzione, cap. I); delitti contro la sicurezza dello Stato e contro l'ordine pubblico (cap. I;II, III:Introduzione, sez. I);
or
S. CANESTRARI, F.CURI, D.FONDAROLI, V.MANES, M.O.MANTOVANI, A.NISCO, S.TORDINI CAGLI, Diritto penale. Percorsi di parte speciale, Giappichelli, 2023.
Optional:
- F. SGUBBI, D. FONDAROLI (a cura di), Il “mercato della legge penale”: nuove prospettive in materia di esclusione della punibilità tra profili sostanziali e processuali, Cedam, 2011;
- F. SGUBBI, Il diritto penale totale, Il Mulino, 2019.
b) 9 and 10 CFU:
1) G. FIANDACA, E. MUSCO, Diritto penale. Parte generale, Zanichelli, Bologna, last ed., only Cap. attempted offence and complicity;
or
F. PALAZZO, Corso di diritto penale. Parte generale, Giappichelli, last. ed., only Capp. attempted offence and complicity;
and
2) G. FIANDACA, E. MUSCO, Diritto penale. Parte speciale, I, Zanichelli, Bologna, last ed.: Introduzione, cap. I (delitti contro la personalità dello Stato), cap. 2 (delitti contro la p.a.), cap. 3 (delitti contro l’amministrazione della giustizia), cap. 5 (delitti contro l’ordine pubblico), cap. 6 (delitti contro l’incolumità pubblica);
or
R. BARTOLI, M. PELLISSERO, S. SEMINARA, Diritto penale. Lineamenti di parte speciale, Giappichelli, Torino, last ed.: delitti contro la persona (cap. III); delitti contro la p.a. (cap. I,II,III,IV,V,VI, VII-sez.I); delitti contro l'amministrazione della giustizia (Introduzione, cap. I); delitti contro la sicurezza dello Stato e contro l'ordine pubblico (cap. I;II, III:Introduzione, sez. I);
or
S. CANESTRARI, F.CURI, D.FONDAROLI, V.MANES, M.O.MANTOVANI, A.NISCO, S.TORDINI CAGLI, Diritto penale. Percorsi di parte speciale, Giappichelli, 2023.
and
3) F. PALAZZO, I nuovi reati ambientali tra responsabilità degli individui e responsabilità dell'ente, in https://www.penalecontemporaneo.it/d/6074-i-nuovi-reati-ambientali-tra-responsabilita-degli-individui-e-responsabilita-dellente;
or
Relazione del Massimario della Corte di cassazione, reperibile al seguente link: www.cortedicassazione.it/cassazione-resources/resources/cms/documents/RelIII_4_15.pdf
Optional:
- F. SGUBBI, D. FONDAROLI (a cura di), Il “mercato della legge penale”: nuove prospettive in materia di esclusione della punibilità tra profili sostanziali e processuali, Cedam, 2011;
- F. SGUBBI, Il diritto penale totale, Il Mulino, 2019.
c) 7 CFU for students from CLARA:
2) G. FIANDACA, E. MUSCO, Diritto penale. Parte speciale, I, Zanichelli, Bologna, ult. ed.: Introduzione, cap. I (delitti contro la personalità dello Stato), cap. 2 (delitti contro la p.a.), cap. 3 (delitti contro l’amministrazione della giustizia), cap. 5 (delitti contro l’ordine pubblico), cap. 6 (delitti contro l’incolumità pubblica);
or
R. BARTOLI, M. PELLISSERO, S. SEMINARA, Diritto penale. Lineamenti di parte speciale, Giappichelli, Torino, ultima ed.: delitti contro la persona (cap. III); delitti contro la p.a. (cap. I,II,III,IV,V,VI, VII-sez.I); delitti contro l'amministrazione della giustizia (Introduzione, cap. I); delitti contro la sicurezza dello Stato e contro l'ordine pubblico (cap. I;II, III:Introduzione, sez. I);
or
S. CANESTRARI, F.CURI, D.FONDAROLI, V.MANES, M.O.MANTOVANI, A.NISCO, S.TORDINI CAGLI, Diritto penale. Percorsi di parte speciale, Giappichelli, 2023.
and
3) F. PALAZZO, I nuovi reati ambientali tra responsabilità degli individui e responsabilità dell'ente, in https://www.penalecontemporaneo.it/d/6074-i-nuovi-reati-ambientali-tra-responsabilita-degli-individui-e-responsabilita-dellente;
or
Relazione del Massimario della Corte di cassazione, reperibile al seguente link: www.cortedicassazione.it/cassazione-resources/resources/cms/documents/RelIII_4_15.pdf
Optional:
- F. SGUBBI, Il diritto penale totale, Il Mulino, 2019.
Teaching methods
Because the course is a comprehensive survey of criminal law,
teaching mainly takes the form of lectures. For areas which cannot
be adequately dealt with in class, students are referred to the
booklist. For students attending class there will also be practical
work sessions on specific topics from the course which will be held
by experts working in the field of criminal law.
Assessment methods
The students’ knowledge is assessed through a discussion, to evaluate the actual achievement of the learning outcomes. The exam consists in an interview with the appointed commission on the topics included in the programme.
The assessment will take into account the knowledge of the relevant institutional framework, the ability to analyse doctrinal and jurisprudential opinions and, to single out connections between the relevant topics, to critical reasoning, as well as the clarity of presentation and critical thinking.
Subject matter about examination is course contents.
The topics covered during the lectures and the practical work sessions will form the basis of the oral examination.
For areas which cannot be adequately dealt with in class, students are referred to the booklist.
Teaching tools
For each topic both the normative aspects and the practical aspects are considered, with a specific analysis of the most important cases.
For areas which cannot be adequately dealt with in class, students are referred to the booklist.
Given the role of positive law in this subject, students are advised to constantly consult the criminal code both during the lectures and while studying the recommended books.
By way of example, the following criteria will be used to assess the final mark (that will be out of
30/30):
- sufficient or barely sufficient knowledge on the programme, limited reasoning ability, some
difficulties in using technical and legal language:18-21/30;
- fairly good knowledge of the programme, adequate critical reasoning ability, sound use of
technical and legal language → 22-24/30;
- comprehensive knowledge of the programme, notable reasoning ability, good command of
technical and legal language → 25-28/30;
- extensive knowledge of the programme, very good reasoning ability, and ability to fully master
technical-legal language → 29-30L/30.
Office hours
See the website of Desiree Fondaroli
See the website of Attilio Nisco
See the website of Davide Bertaccini
SDGs



This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.