00562 - Italian Literature

Academic Year 2017/2018

  • Docente: Giuseppe Ledda
  • Credits: 12
  • SSD: L-FIL-LET/10
  • Language: Italian
  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Philosophy (cod. 0957)

Learning outcomes

The student will obtain a good knowledge of the Italian literature by means of the direct reading of some textes, in order to possess adequate critical sense and writing abilities.

Course contents

Title of the Course:

Love and Knowledge in Medieval Italian LIterature: Dante, Petrarch, and Boccaccio

This course will offer an introduction to some fundamental works of the Italian literature: Dante's Comedy, Petrach's Canzoniere, and Boccaccio's Decameron. Il will be studied the different ways in which in these works are treated the topics of love and of knowledge. Il will be also examined some exemples of the relationships between these literary motives and the philosophical, scientific, and theological culture od the Middle Ages.  

Readings/Bibliography


On the history of Italian Literatura in the 13th and 14th Centuries, students will read one of the following handbooks (excepted the section on Dante):

-L. Surdich, Il Duecento e il Trecento, Bologna, il Mulino (in edizione autonoma oppure all’interno di Letteratura italiana, a cura di A. Battistini, 1. Dalle orrigini al Seicento, Bologna, Il Mulino, 2014, pp. 22-201).

- S. Carrai e G. Inglese, La letteratura italiana del medioevo, Roma Carocci.

La letteratura italiana diretta da E. Raimondi, 1. Dalle origini al Cinquecento, a cura di L. Chines, G. Forni, G. Ledda, - E. Menetti, Milano, Bruno Mondadori, 2007, pp. 1-198.

Alternatively, they can study the main aspects of the Medieval Italian Literature from an Italian high school handbook: in this case they must previously infom the professor about it and obtain his assent.

Foreign students can also choose: Itinerari nella letteratura italiana. Da Dante al web, a cura di N. Bonazzi, A. Campana, F. Giunta, N. Maldina, coordinamento di G.M. Anselmi, Roma, Carocci, 2013, pp. 21-94.

Textes:

1. Dante

Dante Alighieri, Commedia.

The student will study the prescribed cantos in one of the following recommended commented editions: A.M. Chiavacci Leonardi (Bologna, Zanichelli); E. Pasquini-A.E. Quaglio (Milano, Garzanti); U. Bosco- G. Reggio (Firenze, Le Monnier); N. Sapegno (Firenze, La Nuova Italia); R. Merlante-S. Prandi (Brescia, La Scuola); G. Inglese (Roma, Carocci); S. Bellomo (Torino, Einaudi: only the Inferno)

A complete reading and a general knowledge of the Comedy is recommended.

The following cantos must be studied with special attention in one of the recommended commented editions:

Inf. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 15, 11, 17, 20, 26, 30, 34;

Purg. 1, 2, 3, 6, 9, 10, 17, 22, 27, 30, 32;

Par. 1, 4 (vv. 1-63), 10, 11, 12, 17, 21, 22, 25, 30, 33.

Foreign students will study the following cantos:

Inf. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 10, 11, 15, 17, 26, 34;

Purg. 1, 3, 9, 17, 30;

Par. 1, 4 (vv. 1-63), 17, 30, 33.

Critical Literature

G. Ledda, Leggere la «Commedia», Bologna, Il Mulino, 2016 (compulsary reading).

- Four articles or book chapters chosen among the following (foreign students will read only two articles):

- M. Ariani, I «metaphorismi» di Dante, in La metafora in Dante, a cura di M. Ariani, Firenze, Olschki, 2009, pp. 1-57.

- M. Ariani, «Lux inaccessibilis». Metafore e teologia della luce nel «Paradiso» di Dante, Roma, Aracne, 2010 (one or more chapter at choice).

- E. Auerbach, Studi su Dante, Milano, Feltrinelli, 1984 (the chapter Sacrae Scripturae sermo humilis; or the chapter: Figura; or the chapter: La preghiera di Dante alla Vergine (Par., XXXIII) ed antecedenti elogi).

- Z. Barański, Dante e i segni, Napoli, Liguori, 2000 (chapters I & II, at pp. 9-77; or chapter V, Segni e struttura: Inferno XI, pp. 127-146).

- T. Barolini, La «Commedia» senza Dio. Dante e la creazione di una realtà virtuale, Milano, Feltrinelli, 2003 (chapter 1, Dante e la creazione di una realtà virtuale, pp. 11-35).

- A. Battistini, La retorica della salvezza, Bologna, Il Mulino, 2016 (chapter 1, Dalla «parola ornata» alle «vere parole», pp. 17-41).

- A.M. Chiavacci Leonardi, Le beatitudini e la struttura poetica del «Purgatorio», «Giornale storico della letteratura italiana», 161, 1984, pp. 1-29.

- A. M. Chiavacci Leonardi, Il tema biblico dell’esilio nella «Divina Commedia», in La scrittura infinita. Bibbia e poesia in età medievale e umanistica, a cura di F. Stella, SISMEL-Edizioni del Galluzzo, Tavarnuzze (Firenze), 2001, pp. 177-185.

- G. Contini, Un’idea di Dante. Saggi danteschi, Torino, Einaudi, 1976 (the chapter Dante come personaggio-poeta della «Commedia», pp. 33-62).

- F. Forti, Magnanimitade. Studi su un tema dantesco, Roma, Carocci, 2006 (chapter 1, Il limbo e i megalopsicoi della «Nicomachea», pp. 9-48.

- J. Freccero, Dante. La poetica della conversione, Bologna, il Mulino, 1989 (chapter II, Il «piè fermo» in un viaggio senza guida, pp. 53-90; or chapter IV, Un pellegrinaggio a spirale, pp. 111-142; or chapter X, Il segno di Satana, pp. 227-244).

- R. Hollander, Il Virgilio dantesco: tragedia nella «Commedia», Firenze, Olschki, 1983 (chapter III, Tragedia nella «Commedia», pp. 117-154).

- G. Ledda, Modelli biblici nella «Commedia»: Dante e san Paolo, in La Bibbia di Dante. Esperienza mistica, profezia e teologia biblica in Dante. Atti del Convegno internazionale di Studi (Ravenna, 7 novembre 2009), a cura di Giuseppe Ledda, Ravenna, Centro Dantesco dei Frati Minori Conventuali, 2011, pp. 179-216.

- E. Pasquini, Dante e le figure del vero. La fabbrica della «Commedia», Milano, Bruno Mondadori, 2001 (chapter 1, Dai prefazi ai compimenti, pp. 1-26).

- L. Pertile, La puttana e il gigante. Dal Cantico dei Cantici al Paradiso Terrestre di Dante, Ravenna, Longo, 1998 (chapter III, Aspettando Beatrice, pp. 51-86).

- L. Pertile, La punta del disio. Semantica del desiderio nella «Commedia», Fiesole (Firenze), 2005 (chapter X, L’estremo oltraggio, pp. 247-263.

- M. Picone, L’Ovidio di Dante, in Dante e la «bella scola» della poesia. Autorità e sfida poetica, a cura di A.A. Iannucci, Ravenna, Longo, 1993 pp. pp. 107-144.

- E. Raimondi, Metafora e storia, Torino, Einaudi, 1970 (chapter IV, Rito e storia nel I canto del «Purgatorio», pp. 65-94, or chapter V, Semantica del canto IX del «Purgatorio», pp. 95-122).

- C. Segre, Fuori del mondo. I modelli nella follia e nelle immagini dell’aldilà, Torino, Einaudi, 1990 (chapter 2, L’invenzione dell’altro mondo, and chapter 3, Viaggi e visioni dell’oltremondo sino alla «Commedia» di Dante, pp. 11-48).

- G. Stabile, Cosmologia e teologia nella «Commedia»: La caduta di Lucifero e il rovesciamento del mondo, in «Letture classensi» 12 (1983), pp.139-173 (now in Id., Dante e la filosofia della natura. Percezioni, linguaggi, cosmologie, Tavarnuzze - Impruneta ).

2. Petrarca

F. Petrarca, Canzoniere, 40 poems: a list will be founished during the course (recommended etitions: P. Vecchi Galli, Milano, Rizzoli, 2012; Santagata, Milano, Mondadori, 1996).

Foreign students will read 20 poems (or the anthological section of the Canzoniere in Letteratura italiana. “Leggere, come io l’intendo…”, dir. Da E. Raimondi, vol. 1, Dalle origini all’età comunale, a cura di G.M. Anselmi, L. Chines, G. Fenocchio, Milano, Bruno Mondadori, 2009).

2 articles or book chapters chosen among the following (foreign students will read only 1 article):

Lectura Petrarcae Turicensis. Il «Canzoniere». Lettura micro e macrotestuale, Ravenna, Longo, 2007 (one chapter at choice).

Petrarch and Dante. Anti-Dantism, Metaphysics, Tradition, a cura di Z.G. Barański e T.J. Cachey, Jr., Notre Dame, University of Notre Dame Press, 2009 (one chapter at choice).

R. Antonelli, «Rerum vulgarium fragmenta», in Letteratura italiana. Le opere, Torino, Einaudi, pp. 379-471.

M. Ariani, Petrarca, in Stora della letteratura italiana, diretta da E. Malato (paragraphs 11-14, on «Rerum vulgarium fragmenta»).

G. Contini, Preliminari sulla linga del Petrarca, in Id., Varianti e altra linguistica, Torino, Einaudi, 1970, pp. 169-192.

E. Fenzi, Petrarca, Bologna, Il Mulino, 2008 (the chapter Il «Canzoniere»: temi e contenuti, pp. 87-132).

G. Orelli, Il suono dei sospiri. Sul Petrarca volgare, Torino, Einaudi, 1990 (tre chapter at choice).

M. Picone, Laura nel «Canzoniere» di Petrarca, in Selvagge e angeliche. Personaggi femminili della tradizione letteraria italiana, a cura di T. Crivelli, Leonforte (En), Insula, 2007, pp. 49-62.

M. Santagata, I frammenti dell’anima. Storia e racconto nel «Canzoniere» di Petrarca, Bologna, Il Mulino, 2004 (one chapter at choice).

M. Santagata, Introduzione a Petrarca, Canzoniere, Milano, Mondadori, 1996, pp. XIII-XCV.

M. Santagata, Amate e amanti. Figure della lirica amorosa fra Dante e Petrarca, Bologna, Il Mulino, 1999 (one chapter at choice).

C. Segre, Notizie dalla crisi, Torino, Einaudi, 1993 (the chapter I sonetti dell’aura, pp. 43-65; or the chapter Le isotopie di Laura, pp. 66-80).

P. Vecchi Galli, Introduzione, in Petrarca, Canzoniere, Milano, Rizzoli, 2012, pp. 7-58.

3. Boccaccio

- G. Boccaccio, Decameron, introduction+ 30 short stories (recommended editions: Quondam – Fiorilla – Alfano, Milano, Rizzoli, 2013; Branca, Torino, Einaudi, 1980).

Foreign students will read the introduction and 15 short stories  (they can also read the anthological section fo the Decameron in Letteratura italiana. “Leggere, come io l’intendo…”, dir. Da E. Raimondi, vol. 1, Dalle origini all’età comunale, a cura di G.M. Anselmi, L. Chines, G. Fenocchio, Milano, Bruno Mondadori, 2009; or in E. Curti, E. Menetti, Giovanni Boccaccio, Firenze, Le Monnier, 2013, pp. 131-236).

2 articles or book chapters chosen among the following (foreign students will read only 1 article):

Lessico critico decameroniano, a cura di R. Bragantini e P.M. Forni, Torino, Bollati Boringhieri, 1995 (one chapter at choice).

L. Battaglia Ricci, Boccaccio, Roma-Napoli, Salerno, 2000 (paragraphs 11-16, on Decameron).

L. Battaglia Ricci, Scrivere un libro di novelle. Giovanni Boccaccio autore, lettore, Ravenna, Longo, 2013 (a chapter at choise).

F. Bausi, Leggere il «Decameron», Bologna, Il Mulino, 2017.

V. Branca, Boccaccio medievale e nuovi studi sul «Decameron», Firenze, Sansoni 1986 (chapter V, L’epopea dei mercatanti, pp. 134-164).

P. Cherchi, L’onestade e l’onesto raccontare del «Decameron», Firenze, Caldmo, 2004 (a chapter at choice)

R.L. Martinez, Also known as “Prencipe Galeotto” («Decameron»), in Boccaccio. A Critical Guide to the Complete Works, a cura di V. Kirkham, M. Sherberg, J.L. Smarr, Chigago-London, Chicago University press, 2013, pp. 23-39 e 356-364.

E. Menetti, La realtà come invenzione, Forme e storia della novella italiana, Milano, Franco Angeli, 2015 (chapter II, La voce del «Decameron», pp. 55-95).

M. Picone, Boccaccio e la codificazione della novella. Letture del «Decameron», Ravenna, Longo, 2008 (a chapter at choice)

L. Surdich, Boccaccio, Bologna, Il Mulino, 2008.

Teaching methods

Lectures

Reading, analysis, and comment of literary textes

Discussion

Assessment methods


The final examination will be an oral conversation.

In the course of this conversation will be verified the achievement of the knwoledge and abilities required, and particularly:

- the knowledge the topics and tools of analysis presented during the course;

- the ability to use these tools in order to analyse other literary textes;

- the ability to manage the literary sources and the bibliographical material;

- a good fluency in Italian language and a good control of the technical terminology of the literary studies.

Teaching tools

Books

Photocopies of some biblical, ancient and medieval texts will be fournished

Office hours

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