- Docente: Marinella Pigozzi
- Credits: 12
- SSD: L-ART/04
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
-
Corso:
First cycle degree programme (L) in
Humanities (cod. 8850)
Also valid for First cycle degree programme (L) in Drama, Art and Music Studies (cod. 0956)
Learning outcomes
The student will pursue the examination of art criticism, historical and contemporary, the observation and comparison of the pictures in Italy and abroad.
Course contents
History and Theory of Art Criticism in modern and contemporary age.
Il Concilio di Trento e le arti 1563-2013
Crossing Art and Science in Bologna.
The program for the courses with 5, 6 and 12 cfu includes the numbers 1 and 3.
The program in absence includes the numbers 1 ,2, 3
Readings/Bibliography
1 for all Students:J. Schlosser Magnino, La letteratura artistica, Firenze, La Nuova Italia, 1964 (from p. 91 )
See: http://digi.uni-heidelberg.de/diglit/schlosser1964
and memofonte.it
The items Giovan Battista Cavalcaselle and Giovanni Morelli in the Dizionario Biografico degli Italiani and in the Dictionary of Art.
2 For people who not attend lessons: To take one's choice:
P. Barocchi, Storiografia e collezionismo dal Vasari al Lanzi, in Storia dell'arte italiana, Torino, Einaudi, vol. II, 1979, pp. 5-81;
F. Cavazzoni, Scritti d'arte e Bologna al tempo di Cavazzoni, due tomi a cura di M. Pigozzi, Bologna, Clueb, 1999;
A. Conti, L'evoluzione dell'artista, in Storia dell'arte italiana, Torino, Einaudi, 1979, II, pp. 117-264;
F. Haskell, Mecenati e pittori. Studio sui rapporti tra arte e società italiana nell'età barocca, Firenze, Sansoni, 1965, o edizioni successive;
F. Haskell – N. Penny, L'antico nella storia del gusto, Torino, Einaudi, 1984;
P. Lamo, Graticola di Bologna, a cura di M. Pigozzi, Bologna, Clueb, 1996;
E. Panofsky, Rinascimento e rinascenze nell'arte occidentale (1960), Milano, Feltrinelli, 1971;
E. Panofsky, Il significato nelle arti visive (1955), Torino, Einaudi, 1996;
S. Settis, Continuità, distanza, conoscenza. Tre usi dell'antico, in Memoria dell'antico nell'arte italiana, III, Torino, Einaudi, 1986, pp. 375-486;
Benedetto Varchi, in Pittura e scultura nel Cinquecento, a cura di P. Barocchi, Livorno, Sillabe, 1998;
F. Zeri, La percezione visiva dell'Italia e degli italiani, Torino, Einaudi, 1989.
3) M. Pigozzi (ed. by), Il Concilio di Trento e le arti 1563-2013, Bologna, Bononia University Press, 2015
The articles in the open access journal "Intrecci d'arte": http://intreccidarte.unibo.it
Teaching methods
Lectures with images and texts in comparison, study trips.
Assessment methods
Oral examination.
Teaching tools
The first lessons will be in classroom. Following lessons will be held in museums, photographic archives and to the temporary exibitions.
Links to further information
Office hours
See the website of Marinella Pigozzi