19695 - Development Geography

Academic Year 2014/2015

  • Docente: Elisa Magnani
  • Credits: 9
  • SSD: M-GGR/02
  • Language: Italian
  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Asian Languages, Markets and Cultures (cod. 0980)

Learning outcomes

At the end of the course students will know the theories of development, the causes of underdevelopment and the connections between this and the environment, together with sustainable development. Moreover they will understand the strategies of poverty reduction worldwide, promoted by the international bodies, through sustainable development policies and territorial practices realized at the local level, such as tourism and international cooperation.

Course contents

The course will deal with the following issues:

  • Introduction to key issues of Geography and developmen
  • Development/Underdevelopment
  • Theories of development
  • Sustainable Development
  •   Territorial impacts: environment, society, economy
  •    Local development/Transition

Readings/Bibliography

It is requested the study of 3 book: the handbook and 2 more texts chosen among the list at point 2:

 

1.  Handbook:

Bignante Elisa, Celata Filippo, Vanolo Alberto, Geografie dello sviluppo. Una prospettiva critica e globale, Torino, UTET Università, 2014 (chapters 1, 2, 3 4, 7, 8). 
or: Boggio F, Dematteis G., Memoli M., Geografia dello sviluppo. Spazi, economie e culture tra ventesimo secolo e terzo millennio, Torino, UTET Università, 2008.  

2. Choose 2 among the books in the list: 

Development and poverty

Banerjee A.V., Duflo E., L'economia dei poveri. Capire la vera natura della povertà per combatterla, Feltrinelli, Milano, 2012.

Bravo G., Alle radici dello sviluppo insostenibile: un'analisi degli effetti ambientali di società, istituzioni ed economia, Roma, Aracne, 2009.

Greco P., Pollio Salimbeni A., 2003, Lo sviluppo insostenibile. Dal vertice di Rio a quello di Johannesburg, Bruno Mondadori, Milano.

Hettne B., Le teorie dello sviluppo, L'Harmattan, Paris, 1990.

Tiezzi E., Marchettini N., 1999, Che cos'è lo sviluppo sostenibile? Le basi scientifiche della sostenibilità e i guasti del pensiero unico, Donzelli Editore, Roma.

Vallega A., 1994, Geopolitica e sviluppo sostenibile. Il sistema mondo del secolo XXI, Mursia, Milano.

 

Critics to development

Latouche S., Limite,Bollati Bornghieri, Torino, 2012.  Latouche S., Breve trattato sulla decrescita serena, Bollati Boringhieri, Torino, 2008. Latouche S., Come sopravvivere allo sviluppo, Bollati Boringhieri, Torino, 2005. Pallante M., Meno e meglio, Bruno Mondadori, Roma, 2011, pp. 152. Stiglitz J. E., La globalizzazione e i suoi oppositori, Einaudi, Torino, 2002.

Africa

Bianchini F., Cipollari C., Magnani E., Notarangelo C., Esperienze nel continente africano: il turismocome strumento di sviluppo sostenibile locale , Roma, CISU, 2009 (solo i saggi di due sezioni a scelta).

Cresti I., Touadi J-L., Il continente verde. L'Africa: cooperazione, ambiente, sviluppo, Milano, Bruno Mondadori, 2011 (solo la parte prima più a scelta la parte seconda o terza).

Magnani E., Turismo, memoria e tratta degli schiavi. L'heritage come strumento di sviluppo locale, Franco Angeli, Milano, 2013.

Gamberoni E., Pistocchi F., L'Africa occidentale. Ritratto di un'Africa che cambia, Patron, Bologna, 2013.

 

International cooperation

Boltanski Luc, Lo spettacolo del dolore: morale umanitaria, media e politica, R. Cortina, Milano, 2000

Carrino L., Perle e pirati. Critica della cooperazione allo sviluppo e nuovo multilateralismo, Centro Studi Erickson, Trento, 2005.

Grandi S., Geografia dello sviluppo e della cooperazione internazionale, Rimini, Diapason, 2010.

 

Environment

Castagna L., Il pianeta in riserva, Pendragon, Bologna, 2008.

Maugeri L., Con tutta l'energia possibile. Petrolio, nucleare, rinnovabili: i problemi e il futuro delle diverse fonti energetiche. s.l. : Sperling & Kupfer Editori S.p.A., 2011.

Mosley S. Storia globale dell'ambiente, Il Mulino, Bologna, 2013.

Rifkin G., Entropia, Dalai Editore, Milano, 2004.

Sachs W., Ambiente e giustizia sociale. I limiti della globalizzazione, Editori Riuniti, Roma, 2002.

Wackernagel M., Rees W.E., 2008, L'impronta ecologica: come ridurre l'impatto dell'uomo sulla terra, Edizioni Ambiente, Milano.

 

Food choices, food production, agriculture and waste

Ciccarese D., Il libro nero dell'agricoltura, Ponte alle Grazie, Milano, 2012.

Foer J. S., Se niente importa. Perché mangiamo gli animali?, Guanda, Milano, 2011.

Patel R., I padroni del cibo, Feltrinelli, Milano, 2011

Pollan Michael, Il dilemma dell'onnivoro, Adelphi, Milano, 2008.

Segrè A., Last minute market: la banalità del bene e altre storie contro lo spreco, Pendragon, Bologna, 2010.

Segrè A., Vivere a spreco 0, Marsilio, Venezia, 2008.

Shiva V., Il bene comune della terra, Feltrinelli, 2011.

 

Geopolitical and social movements

Antentas J.P., Vivas E., Pianeta indignato, Alegre, Roma 2012.

Bauman Z., Voglia di comunità, Roma, Laterza, 2007.

De Marzo G., Buen Vivir. Per una nuova democrazia della terra, Ediesse, Roma, 2009.

Illich I., Elogio della bicicletta, Bollati Boringhieri, Torino, 2002.

Perotti S., Ermani P., Ufficio di scollocamento, Ed. Chiare Lettere, 2012.

   

It is possible to choose other books in accordance with the lecturer.

 

For students attending the course, the study of the books will be substituted by different methods of learning which will be explained during the first lesson.



Teaching methods

In presence lessons, supported by the use of power point presentations, available on the website: http://campus.cib.unibo.it.

All lessons will take place at the Geography Classroom in Via Guerrazzi 20, in the following days:

Monday, 13.45-15.15 

Tuesday, 13.45-15.15 

Wednesday, 13.45-15.15 


Students will be invited to share a participative attitude during the lessons, by presenting short researches to be done either individually or in small groups, and by participative methodologies such as games.

Assessment methods

The examination is an oral one for which students will have to register for on the AlmaEsami website.

Students attending the lessons will have a reduction in the amount of pages to study but will have to study the slides published on http://campus.cib.unibo.it

For students attending the classes the exam will aim at testing their comprehension of the geographical, economical, social and cultural phenomena described during the lessons both by the teacher and the other students' presentations and discussed together. Participation to the discussion is a key element to evaluate the students, and with it personal reflection on the issues studied. Moreover, students will be evaluated on their communication skills and on the use of a correct terminology.

For students not attending the classes, the exam will aim at testing their comprehension of the geographical, economical, social and cultural phenomena studied, and during the exam they will be invited to propose a personal reflection on the issues studied. Moreover, they will be evaluated on their communication skills and on the use of correct terminology.

Teaching tools

The PowerPoint material used by the lecturer will be published on the website: http://campus.cib.unibo.it

 

Office hours

See the website of Elisa Magnani