- Docente: Sonia Lucarelli
- Credits: 10
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Forli
- Corso: First cycle degree programme (L) in International relations and diplomatic affairs (cod. 8048)
Learning outcomes
Introduction to the analysis of international politics and of foreign policy. The course aims to give theoritical tools for the study of international relations, to highlight relationships between phenomena and, where possible, to advance explanations for the most important processes in world politics.
Course contents
The course is divided in three parts (listed below with indication of the reading for each topic). At the end of each module there will be a mid-term exam.
PART I.
Themes:Introduction; Great Debates; Realism
Reading: J&S chs: 1, 2, 3; Andreatta et al. chs: 1, 2, 3
PART II
Themes: Liberalism; English School; Constructivism
Reading: J&S chs: 4, 5, 6; Andreatta et al. chs: 5, 6, 7
PART III
Themes: Postmodernism; Marxism and IPE ; Globalization; Security; Foreign policy analysis; Identity and Multiculturalism
Reading: J&S chs: 7, 8, 9, 11 ; Andreatta et al. chs: 9, 10; ch. Monteleone e Rossi.
Readings/Bibliography
TEXTBOOKS:
1) R. Jackson e G. Sørensen (a cura di): «Relazioni internazionali», Milano, Egea, 2a edizione, 2008.
2) F. Andreatta, M. Clementi, A. Colombo, M. Koenig-Archibugi, V. E. Parsi: «Relazioni Internazionali», Bologna, Il Mulino, 2a edizione, 2012.
3) C. Monteleone e R. Rossi "L'evoluzione del concetto e delle pratiche di sicurezza", in Francesca Longo (a cura di) L'Unione Europea e il "cerchio di amici": sicurezza europea e politica di vicinato, Milano, Giuffrè, 2008, capitolo 7, pp. 29-43.
-------------------------
Reading for seminars:
16 marzo Realismo e policy analysis
John J Mearsheimer, “China's Unpeaceful Rise”, Current History; Apr 2006; vol. 105, n. 690, pp. 160-162 (nel materiale del corso).
Charles Glaser, “Will China's Rise Lead to War?”, Foreign Policy, March/April 2011, vol 90, n. 2, pp: 80-91.
G. John Ikenberry, “America's Challenge: The Rise of China and the Future of Liberal International Order, New America Foundation, July 12, 2011.
20 aprile Le sfide al paradigma liberale oggi
S. Lucarelli (2013) “La tradizione liberale. I diversi sentieri di un paradigma pluralista”, in E. Diodato (a cura di), Relazioni internazionali. Dalle tradizioni alle sfide, Roma: Carocci, SOLO PAGINE: 132-143. (nel materiale del corso).
11 maggio Il concetto e la pratica della sicurezza
C. Monteleone e R. Rossi (2008) "L'evoluzione del concetto e delle pratiche di sicurezza", in Francesca Longo (a cura di) L'Unione Europea e il "cerchio di amici": sicurezza europea e politica di vicinato, Milano, Giuffrè, capitolo 7, pp. 29-43 . (nel materiale del corso).
-------------------
compusory reading to be done before class (in Italian):
3 marzo
il dibattito sull'intervento in Libia:
· Chomsky: http://www.pane-rose.it/files/index.php?c3:o26409
· Levy: http://www.corriere.it/esteri/11_marzo_22/perche-difendo-comunque-i-raid-in-libia-bernard-henri-levy_95840830-5454-11e0-a5ef-46c31ce287ee.shtml
Domande guida:
- quale la tesi dei due autori?
- Come argomentano la loro posizione?
- A quale visione della politica internazionale rimanda ciascun articolo?
10 marzo:
La politica internazionale secondo i classici:
· Brano da “Le guerre del Peloponneso”, Tucidide, Discorso degli Ateniesi ai Meli: http://www.giuliotortello.it/articoli/Tucidide.pdf
· Brano da “Il principe”, N. Machiavelli: http://italian.about.com/library/anthology/machiavelli/blprince21i.htm
Domande guida:
- quale visione della politica sottostà a ciascun brano?
- Quali i punti in comune e le differenze?
31 Marzo
Liberalismo
Intervista a C. Kupchan: http://www.ilsole24ore.com/art/cultura/2014-01-23/il-politogo-kupchan-mondo-senza-padroni-xxi-secolo-rischio-piu-grande-e-anarchia-competitiva--155217.shtml?uuid=ABPiHmr&fromSearch
Domande guida:
· Qual è la tesi principale dell'articolo?
· Quali sono le teorie o ambiti di studio delle RI alle quali rimanda? in che modo?
· E' possibile immaginare letture alternative a partire da teorie diverse?
28 Aprile
Islam, democrazia e terrorismo:
Piero Ostellino - http://www.corriere.it/editoriali/15_gennaio_10/buonismo-che-ci-acceca-5b07abd8-9890-11e4-8d78-4120bf431cb5.shtml
Domande guida:
· Qual è la tesi principale dell'articolo?
· A quale concezione del rapporto tra religione e politica rimanda? Quale idea di rapporto tra civiltà?
13 maggio
Politica estera:
articolo di Walt su Foreign Policy: http://www.foreignpolicy.com/articles/2014/01/06/making_the_grade_how_to_judge_foreign_policy
Domande guida:
· Qual è la tesi principale dell'articolo?
· A quale concezione di politica estera rimanda?
18 maggio
IPE
Domande guida:
· Qual è la tesi principale dell'articolo?
· A quale concezione di politica economica internazionale rimanda?
-----------------------
Students non attending the course should also study one of the folowing:
a) H. Bull, The Anarchical Society, 1977 (ed. it. La società anarchica, Vita e Pensiero).
b) E.H. Carr, The Twenty Years' Crisis, 1939 (ed. it. Utopia e realtà, Rubbettino).
c) H. Morgenthau, Scientific Man vs. Power Politics, 1946 (ed. it. L'uomo scientifico versus la politica di potenza, Ideazione).
d) H. Morgenthau, Politics among Nations 1948 (ed. it. Politica tra le nazioni, Il Mulino).
e) K. Waltz, Theory of International Politics, 1979 (ed. it. Teoria della politica internazionale, Il Mulino). - K. Waltz, Man, the State and War, 1959 (ed. it. L'uomo lo stato e la guerra, Giuffrè).
f) A. Wendt, Social Theory of International Politics (ed. it. Teoria sociale della politica internazionale, Vita e Pensiero).
Teaching methods
Frontal lessons. Three modules with an exam each. Interactive
seminars. Class discussion of short articles.
Assessment methods
Students attending the course
Each student will have to pass three intermediate writte exams and a final oral one. In order to be able to attend the final exam the student needs to take all intermediary exams and have an overall sufficient grade. It is possible to re-take one (and only one) intermediary exam the same day as the oral exam. The student is able to keep his/her status of student attending the course only until September.
Students not attending classes
Non attendant students will have to pass a written and an oral exam.
Teaching tools
Lectures with power point; seminars, discussions
Office hours
See the website of Sonia Lucarelli