- Docente: Camillo Neri
- Credits: 6
- SSD: L-FIL-LET/02
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
- Corso: Second cycle degree programme (LM) in Archaeology and Cultures of the Ancient World (cod. 0965)
Learning outcomes
The students are expected to acquire specific skills in the
analysis and interpretation of texts selected from the whole
history of the Greek language (from the archaic age to the
formation of the so-called 'common language' that then developed
into Modern Greek).
Through a direct analysis of textual specimens the pupils are
expected to improve: a) their ability to recognise the proper
historical setting of a Greek text or document and to reconstruct
both synchronically and diachronically its textual tradition; b)
their methodological skills to analyse a text from a historical and
linguistic point of view and to establish its relations with other
texts and cultural products.
The students will prove their meeting of these goals by producing
an essay on one text and giving a presentation of their work to the
class.
The students will come in contact with the main tools of the
‘philological practice' (reading of papyruses and manuscripts on
microfilm, consulting textual and bibliographical databases, paper
and IT tools of documentation and analysis indexes), refining thus
their skills in the textual analysis of ancient texts.
Course contents
Special focus course ('corso monografico')
a) θέραψ e δοῦλος: servants and slaves in Greek literature
from Homer to Christianity.
Core course ('parte istituzionale')
b) General rudiments of History of the Greek Language
Lectures Hours: Monday, Tuesday, Wednesday 16-18, Aula Mansarda
(1.10.2013-13.11.2013).
Start date: 1.10.2013 (I semestre).
Office Hours: Wednesday, Thursday, Friday 9-13 (at Dept.).
Links: http://www.unibo.it/docenti/camillo.neri
http://www2.classics.unibo.it/Didattica/Programs/20132014/Neri/
Readings/Bibliography
a) Notes from the lectures. Two books (or one book and three
essays in review) in the following list: H.A. Wallon, Histoire
de l'esclavage dans l'antiquité, I-III, Paris 1879; M. Roberti,
La lettera di S. Paolo a Filemone e la condizione giuridica
dello schiavo fuggitivo, Milano 1933; R. Laurenti,
Psicologia e funzione dello schiavo in Aristotele, «GM» XXI
(1966) 618-640; L. Fiore, La condizione dello schiavo
nell'antichità classica, Teramo 1969; N. Lascu, Intorno ai
nomi degli schiavi nel teatro antico, «Dioniso» XLIII (1969)
97-106; J. Vogt, L'uomo e lo schiavo nel mondo antico, Roma
1969; R. Lazzeroni, Etimologia e semantica del greco
ἀνδράποδον, «SSL» X (1970) 165-173; P.A. Milani, La
schiavitù nel pensiero politico. Dai Greci al Basso Medio Evo,
Milano 1972; J. Vogt, La schiavitù antica nella storiografia
moderna, «QUCC» XVIII (1974) 7-21; Giovanna Daverio Rocchi,
Considerazioni a proposito della schiavitù come pena nell'Atene
del V e IV secolo, «Acme» XVIII (1975) 257-279; A. Aloni, Il
ruolo dello schiavo come personaggio nella commedia di
Menandro, «CRDAC» VIII (1976/1977) 25-41; E. Ciccotti, Il
tramonto della schiavitù nel mondo antico, Bari 19773; AA. VV.,
Ceti dipendenti e schiavitù nel mondo antico. «Colloquio del
Groupe international de recherches sur l'esclavage antique (Girea).
Camerino, 11-13 gennaio 1978», «Index» VIII (1978/1979); L.
Capogrossi-A. Giardina-A. Schiavone (edd.), Analisi marxista e
società antiche, Roma 1978; M. Capozza, Schiavitù,
manomissione e classi dipendenti nel mondo antico, Roma 1979;
V. Citti, Tragedia e lotta di classe in Grecia, Napoli 1979;
M. Vegetti, Il coltello e lo stilo. Animali, schiavi, barbari e
donne alle origini della razionalità scientifica, Milano 1979;
L. Sichirollo (ed.), Schiavitù antica e moderna. Problemi,
Storia, Istituzioni, Napoli 1979; Marie-Madeleine Mactoux,
Douleia. Esclavage et pratiques discursives dans l'Athènes
classique, Paris 1980; M.I. Finley, Schiavitù antica e
ideologie moderne, trad. it. Bari 1981; Gabriella Poma,
Schiavi e schiavitù in Dionigi di Alicarnasso, «RSA» XI
(1981) 69-101; L. Canfora, Diodoro Siculo, La rivolta degli
schiavi in Sicilia, Palermo 1983; Y. Garlan, Gli schiavi
nella Grecia antica. Dal mondo miceneo all'ellenismo, trad. it.
Milano 1985; Marta Sordi, Paolo a Filemone, o Della
schiavitù, Milano 1987; Annalisa Paradiso, Ateneo, Schiavi e
servi, con una nota di L. Canfora, Palermo 1990; Iza
Bieżuńska-Malowist, La schiavitù nel mondo antico, Napoli
1991; M. Moggi-G. Cordiano (edd.), Schiavi e dipendenti
nell'ambito dell'oikos e della familia, «Atti del
XXII colloquio GIREA. Pontignano (Siena), 19-20 novembre
1995», Pisa 1997; P. DuBois, Slaves and Other Objects,
Chicago 2003; J. Lewis, Slavery and lawlessness in Solonian
Athens, «Dike» VII (2004) 19-40; C.L. Brown-P.D. Morgan (edd.),
Arming Slaves. From Classical Times to the Modern Age, New
Haven 2006; Anastasia Serghidou (ed.), Fear of Slaves, Fear of
Enslavement in the Ancient Mediterranean = Peur de l'esclave,
peur de l'esclavage en Méditerranée ancienne (discours,
représentations, pratiques). «Actes du XXIXe colloque du
Groupe international de recherche sur l'esclavage dans l'Antiquité
(GIREA). Rethymnon, 4-7 novembre 2004», Besançon 2007; E. Dal
Lago-Constantina Katsari (edd.), Slave Systems. Ancient and
Modern, Cambridge-New York 2008; A. Gonzalès (ed.), La fin
du statut servile? (Affranchissement, libération,
abolition…). «30e Colloque du Groupe international de
recherches sur l'esclavage dans l'Antiquité (GIREA). Besançon,
15-16-17 décembre 2005», Besançon 2008; M. Heath, Aristotle
on natural slavery, «Phronesis» LIII (2008) 243-270; G. Urso
(ed.), Ordine e sovversione nel mondo greco e romano. «Atti
del convegno internazionale. Cividale del Friuli,
25-27 settembre 2008» Pisa 2009; A.H. Sommerstein, Talking
about Laughter and Other Studies in Greek Comedy, Oxford-New
York 2009; Anastasia Serghidou, Servitude tragique. Esclaves et
héros déchus dans la tragédie grecque, Besançon 2010; Mélina
Tamiolaki, Liberté et esclavage chez les historiens grecs
classiques, Paris 2010; K. Vlassopoulos, Athenian slave
names and Athenian social history, «ZPE» CLXXV (2010) 113-144;
B. Akrigg-R. Tordoff (edd.), Slaves and Slavery in Ancient Greek
Comic Drama, Cambridge-New York 2013. Further bibliography on
the discussed texts will be provided during the lectures.
b) Notes from the lectures. One essay in the
following list: O. Hoffmann-A. Debrunner-A. Scherer, Storia
della lingua greca, trad. it. Napoli, Macchiaroli, 1969; A.
Meillet, Lineamenti di storia della lingua greca, trad. it.
Torino, Einaudi, 1981 (2a ed.); L.R. Palmer, Greek
Language, London, Faber, 1980; V. Pisani, Storia della
lingua greca, Torino, Sei, 1960; L. Heilmann, Grammatica
storica della lingua greca, Torino, Sei, 1963; O. Szemerényi,
Introduzione alla linguistica indoeuropea, a c. di G.
Boccali-V. Brugnatelli-M. Negri, Milano, Unicopli, 1985, F. Villar,
Gli indoeuropei e le origini dell'Europa, trad. it. Bologna,
il Mulino, 1997; W.P. Lehmann, La linguistica indoeuropea.
Storia, problemi e metodi, trad. it. Bologna, il Mulino, 1999.
Teaching methods
After some introductory lectures by the teacher and the specimen
analysis of selected texts, the lectures will be carried out by the
students themselves as presentations (which will test thus the
abilities they have developed through the course); the sessions
will have a seminar-like form and meant to be moments of real
common research, with the familiarisation and the use of the main
philological tools (traditional and data processing).
All the material handed out in the lectures will be available
afterwards on line at
http://www2.classics.unibo.it/Didattica/Programs/20132014/Neri/
Assessment methods
A first assessment will be carried out to begin with in the
individual presentations and in the seminars, where the students
will be able auto-assess their learning.
The viva voce examination consists of a conversation in which the
teacher, through a series of questions, will test the theoretical
knowledge and the theoretical-practical methodologies as explained
in the lectures.
The students who will not have given a presentation to the class
will be required to carry out a linguistic analysis of some texts
in the viva voce.
Teaching tools
PC, video projector, overhead projector, photocopied
handouts.
Links to further information
http://www.unibo.it/docenti/camillo.neri
Office hours
See the website of Camillo Neri