29942 - History of the Ancient Greek Language (1) (LM)

Academic Year 2013/2014

  • Docente: Camillo Neri
  • Credits: 6
  • SSD: L-FIL-LET/02
  • Language: Italian
  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: Second cycle degree programme (LM) in Archaeology and Cultures of the Ancient World (cod. 0965)

Learning outcomes

The students are expected to acquire specific skills in the analysis and interpretation of texts selected from the whole history of the Greek language (from the archaic age to the formation of the so-called 'common language' that then developed into Modern Greek).
Through a direct analysis of textual specimens the pupils are expected to improve: a) their ability to recognise the proper historical setting of a Greek text or document and to reconstruct both synchronically and diachronically its textual tradition; b) their methodological skills to analyse a text from a historical and linguistic point of view and to establish its relations with other texts and cultural products.
The students will prove their meeting of these goals by producing an essay on one text and giving a presentation of their work to the class.
The students will come in contact with the main tools of the ‘philological practice' (reading of papyruses and manuscripts on microfilm, consulting textual and bibliographical databases, paper and IT tools of documentation and analysis indexes), refining thus their skills in the textual analysis of ancient texts.

Course contents

Special focus course ('corso monografico')

a) θέραψ e δοῦλος: servants and slaves in Greek literature from Homer to Christianity.

Core course ('parte istituzionale')

b) General rudiments of History of the Greek Language

Lectures Hours: Monday, Tuesday, Wednesday 16-18, Aula Mansarda (1.10.2013-13.11.2013).

Start date: 1.10.2013 (I semestre).

Office Hours: Wednesday, Thursday, Friday 9-13 (at Dept.).

Links: http://www.unibo.it/docenti/camillo.neri
http://www2.classics.unibo.it/Didattica/Programs/20132014/Neri/

Readings/Bibliography

a) Notes from the lectures. Two books (or one book and three essays in review) in the following list: H.A. Wallon, Histoire de l'esclavage dans l'antiquité, I-III, Paris 1879; M. Roberti, La lettera di S. Paolo a Filemone e la condizione giuridica dello schiavo fuggitivo, Milano 1933; R. Laurenti, Psicologia e funzione dello schiavo in Aristotele, «GM» XXI (1966) 618-640; L. Fiore, La condizione dello schiavo nell'antichità classica, Teramo 1969; N. Lascu, Intorno ai nomi degli schiavi nel teatro antico, «Dioniso» XLIII (1969) 97-106; J. Vogt, L'uomo e lo schiavo nel mondo antico, Roma 1969; R. Lazzeroni, Etimologia e semantica del greco ἀνδράποδον, «SSL» X (1970) 165-173; P.A. Milani, La schiavitù nel pensiero politico. Dai Greci al Basso Medio Evo, Milano 1972; J. Vogt, La schiavitù antica nella storiografia moderna, «QUCC» XVIII (1974) 7-21; Giovanna Daverio Rocchi, Considerazioni a proposito della schiavitù come pena nell'Atene del V e IV secolo, «Acme» XVIII (1975) 257-279; A. Aloni, Il ruolo dello schiavo come personaggio nella commedia di Menandro, «CRDAC» VIII (1976/1977) 25-41; E. Ciccotti, Il tramonto della schiavitù nel mondo antico, Bari 19773; AA. VV., Ceti dipendenti e schiavitù nel mondo antico. «Colloquio del Groupe international de recherches sur l'esclavage antique (Girea). Camerino, 11-13 gennaio 1978», «Index» VIII (1978/1979); L. Capogrossi-A. Giardina-A. Schiavone (edd.), Analisi marxista e società antiche, Roma 1978; M. Capozza, Schiavitù, manomissione e classi dipendenti nel mondo antico, Roma 1979; V. Citti, Tragedia e lotta di classe in Grecia, Napoli 1979; M. Vegetti, Il coltello e lo stilo. Animali, schiavi, barbari e donne alle origini della razionalità scientifica, Milano 1979; L. Sichirollo (ed.), Schiavitù antica e moderna. Problemi, Storia, Istituzioni, Napoli 1979; Marie-Madeleine Mactoux, Douleia. Esclavage et pratiques discursives dans l'Athènes classique, Paris 1980; M.I. Finley, Schiavitù antica e ideologie moderne, trad. it. Bari 1981; Gabriella Poma, Schiavi e schiavitù in Dionigi di Alicarnasso, «RSA» XI (1981) 69-101; L. Canfora, Diodoro Siculo, La rivolta degli schiavi in Sicilia, Palermo 1983; Y. Garlan, Gli schiavi nella Grecia antica. Dal mondo miceneo all'ellenismo, trad. it. Milano 1985; Marta Sordi, Paolo a Filemone, o Della schiavitù, Milano 1987; Annalisa Paradiso, Ateneo, Schiavi e servi, con una nota di L. Canfora, Palermo 1990; Iza Bieżuńska-Malowist, La schiavitù nel mondo antico, Napoli 1991; M. Moggi-G. Cordiano (edd.), Schiavi e dipendenti nell'ambito dell'oikos e della familia, «Atti del XXII colloquio GIREA. Pontignano (Siena), 19-20 novembre 1995», Pisa 1997; P. DuBois, Slaves and Other Objects, Chicago 2003; J. Lewis, Slavery and lawlessness in Solonian Athens, «Dike» VII (2004) 19-40; C.L. Brown-P.D. Morgan (edd.), Arming Slaves. From Classical Times to the Modern Age, New Haven 2006; Anastasia Serghidou (ed.), Fear of Slaves, Fear of Enslavement in the Ancient Mediterranean = Peur de l'esclave, peur de l'esclavage en Méditerranée ancienne (discours, représentations, pratiques). «Actes du XXIXe colloque du Groupe international de recherche sur l'esclavage dans l'Antiquité (GIREA). Rethymnon, 4-7 novembre 2004», Besançon 2007; E. Dal Lago-Constantina Katsari (edd.), Slave Systems. Ancient and Modern, Cambridge-New York 2008; A. Gonzalès (ed.), La fin du statut servile? (Affranchissement, libération, abolition…). «30e Colloque du Groupe international de recherches sur l'esclavage dans l'Antiquité (GIREA). Besançon, 15-16-17 décembre 2005», Besançon 2008; M. Heath, Aristotle on natural slavery, «Phronesis» LIII (2008) 243-270; G. Urso (ed.), Ordine e sovversione nel mondo greco e romano. «Atti del convegno internazionale. Cividale del Friuli, 25-27 settembre 2008» Pisa 2009; A.H. Sommerstein, Talking about Laughter and Other Studies in Greek Comedy, Oxford-New York 2009; Anastasia Serghidou, Servitude tragique. Esclaves et héros déchus dans la tragédie grecque, Besançon 2010; Mélina Tamiolaki, Liberté et esclavage chez les historiens grecs classiques, Paris 2010; K. Vlassopoulos, Athenian slave names and Athenian social history, «ZPE» CLXXV (2010) 113-144; B. Akrigg-R. Tordoff (edd.), Slaves and Slavery in Ancient Greek Comic Drama, Cambridge-New York 2013. Further bibliography on the discussed texts will be provided during the lectures.

b) Notes from the lectures. One essay in the following list: O. Hoffmann-A. Debrunner-A. Scherer, Storia della lingua greca, trad. it. Napoli, Macchiaroli, 1969; A. Meillet, Lineamenti di storia della lingua greca, trad. it. Torino, Einaudi, 1981 (2a ed.); L.R. Palmer, Greek Language, London, Faber, 1980; V. Pisani, Storia della lingua greca, Torino, Sei, 1960; L. Heilmann, Grammatica storica della lingua greca, Torino, Sei, 1963; O. Szemerényi, Introduzione alla linguistica indoeuropea, a c. di G. Boccali-V. Brugnatelli-M. Negri, Milano, Unicopli, 1985, F. Villar, Gli indoeuropei e le origini dell'Europa, trad. it. Bologna, il Mulino, 1997; W.P. Lehmann, La linguistica indoeuropea. Storia, problemi e metodi, trad. it. Bologna, il Mulino, 1999.

Teaching methods


After some introductory lectures by the teacher and the specimen analysis of selected texts, the lectures will be carried out by the students themselves as presentations (which will test thus the abilities they have developed through the course); the sessions will have a seminar-like form and meant to be moments of real common research, with the familiarisation and the use of the main philological tools (traditional and data processing).
All the material handed out in the lectures will be available afterwards on line at http://www2.classics.unibo.it/Didattica/Programs/20132014/Neri/

Assessment methods

A first assessment will be carried out to begin with in the individual presentations and in the seminars, where the students will be able auto-assess their learning.
The viva voce examination consists of a conversation in which the teacher, through a series of questions, will test the theoretical knowledge and the theoretical-practical methodologies as explained in the lectures.
The students who will not have given a presentation to the class will be required to carry out a linguistic analysis of some texts in the viva voce.

Teaching tools


PC, video projector, overhead projector, photocopied handouts.

Links to further information

http://www.unibo.it/docenti/camillo.neri

Office hours

See the website of Camillo Neri