- Docente: Elisa Magnani
- Credits: 3
- SSD: M-GGR/01
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
- Corso: First cycle degree programme (L) in Foreign Languages and Literature (cod. 0078)
Learning outcomes
The course aims at providing the students with geographical instruments useful to find out and critically evaluate the global changes related to demography, environment and socio-cultural issues
In the first part of the course the history and the epistemology of geography will be dealt with, from the classical issues to the recent ones, and the methodological instrument with which the discipline works will be largely exposed.
Then the course will go into several human geography “classical” themes: population and territory, landscape and regions, migration, cultural and linguistic diversity on the planet, the human settlement and its evolution, cultural heritage and its protection, focusing on the most recent phenomena.
Course contents
Theoretical and methodological introduction; history of geography, cartography, main geographical themes.
Population: distribution of the human beings on the planet, demographic trends, migrations, instruments of analysis.
The human settlement: rural/urban, urban structure, urban functions, city and region.
Cultural geography: languages and cultures, acculturation phenomena, demographic, cultural and social trends in the light of globalisation.
Environment, poverty and human societies: development and underdevelopment, sustainable development.
Readings/Bibliography
Students must study the following texts:
-
Dagradi P., Cencini C., Compendio di Geografia Umana, Pàtron, Bologna, 2003 (only chapters 1, 2, 3, 4, 9)
* The remaining 5 chapters of the book will be used for the course “Political and Economic Geography”.
2. Students must the choose among one of the following texts, on the basis of the languages they study or of personal interest:
- Bernardi R., S. Salgaro, La Spagna, Pàtron, Bologna, 1996
- Caldo C., Il West americano. Un mito geografico, Torino, Tirrenia, 1994
- Cencini C., Scarin M.L., Le Isole Britanniche, Pàtron, Bologna, 1993
- Cencini C., Vivere con la natura. Conservazione e comunità locali in Africa subsahariana, Pàtron, Bologna, 2004.
- Corna Pellegrini G., Gentilli J., L'Australia oltre il 2000, Unicopli, Milano, 1999
- Corna Pellegrini G., Geografia dell'America Latina, Torino, Utet, 2001
- Cortesi G., La Francia, Pàtron, Bologna, 1996
- Eva F., Cina e Giappone. Due modelli per il futuro dell'Asia, Torino, Utet, 2001
- Gaddoni S., (a cura di), Italia regione d'Europa, Patron, Bologna, 2007.
- Isenburg T., Brasile: una geografia politica, Carocci, Roma, 2006.
- Loda M., Germania: nuove geografie, Carocci, Roma, 2006.
- Lucchesi F., Orizzonte Australia. Percezione e realtà di un continente, Unicopli, Milano, 1988
- Rampini F., Il secolo cinese, Mondatori, Milano, 2005.
- Rampini F., L'impero di Cindia, Mondatori, Milano, 2005.
- Rondinone A., India: una geografia politica, Carocci, Roma, 2008.
- Vivan I., Il nuovo Sudafrica. Dalle strettoie dell'apartheid alla complessità della democrazia, La Nuova Italia, Firenze, 1996.
For counties not included in the list it is possible, though, to arrange a different text or exam method with the lecturer.
* The programme changes on the basis of students' attendance to the lessons, as follows:
-
Students attending the lessons: programme of the lessons + second text concerning the language of their choice.
-
Students not attending the lessons: Text book + second text concerning the language of their choice.
More bibliography, for those who want to explore more the discipline:
- Barbina G., Il piatto vuoto: geografia del sottosviluppo, NIS, Roma, 1995
- Breton R., Geografia delle Lingue, Marsilio Editore, Venezia, 1978.
- Capel H., Filosofia e scienza nella geografia contemporanea, edizione italiana a cura di A. Turco, UNICOPLI, Milano, 1987.
- Castiglioni B., Percorsi nel paesaggio, Giappichelli, Torino, 2002.
- Chiarlone S, Amighini A., L'economica della Cina. Dalla pianificazione al mercato, Carocci, Roma, 2007.
- Claval P., La geografia culturale, De Agostini, Milano, 2002.
- Claval P., L'evoluzione storica della geografia umana, F. Angeli, Milano, 1972.
- Dagradi P., Geografia della popolazione, Patron, Bologna, 2006.
- Dagradi P., Uomo ambiente società. Introduzione alla geografia umana, Patron, Bologna, 1995.
- De Blij H.J., Murphy A. B., Geografia umana. Cultura, società, spazio, Zanichelli, Bologna, 2002.
- Haggett P., Geografia. Una sintesi moderna. Zanichelli, Bologna, 1988.
- Minca C., (2001), “Postmoderno e geografia”, in Minca C., (a cura di), Introduzione alla geografia postmoderna, CEDAM, Padova, 2001.
- Palagiano C., Asolo A., Arena G., Cartografia e territorio nei secoli, Carocci Editore, Roma, 2004.
- Vallega A., Geografia culturale. Luoghi, spazi, simboli, UTET, Torino, 2003.
- Vallega A., Geografia umana, Milano, Mursia, 1989.
- Vallega A., Geografia umana: teoria e prassi, Firenze, Le Monnier, 2004.
- Vallega A., La regione, sistema territoriale sostenibile: compendio di geografia regionale sistematica, Milano, Mursia, 1995.
- Vallega A., Le grammatiche della geografia, Bologna, Pàtron, 2004.
- Zerbi M.C., Paesaggi della geografia, G. Giappichelli, Torino, 1993.
Teaching methods
The lessons will be held in the I semester, I cycle, at the Geography classroom, at the Section of Geography of the Department of Economic Science, via Guerrazzi 20, Bologna, tel. IT +39 0512097451 Call .
The PowerPoint material used by the lecturer will be at the students' disposal either by mail or on the site: http://elisa.aurelia.magnani.googlepages.com/
Lessons schedule:
-
Wednesday 13:45-15:15;
-
Thursday 15:30-17:00;
-
Friday 12:00-13:30.
Assessment methods
Oral examination to be held at the Section of Geography in the fixed dates. Students may enrol to the exam on the Faculty Web site.
Teaching tools
The lessons will be supported by power points and by the use of frequent geographical and thematic maps.
Office hours
See the website of Elisa Magnani