- Docente: Sonia Lucarelli
- Credits: 10
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Forli
- Corso: First cycle degree programme (L) in International relations and diplomatic affairs (cod. 8048)
Learning outcomes
An introductory course to the analysis of international politics and of foreign policy, 'International relations' provides the students with the basic knowledge and skills to investigate international relations at both the theoretical and empirical levels. At the end of the course, students are expected to be familiar with the current debates in IR theories; to have acquired core skills to intepret key political processes at the international, supranational and transnational levels; to have developed the ability to apply such knowledge towards the understanding of selected outcomes in international politics, also in conjunction with concepts derived from other subjcet matters in their curricula.
Course contents
The course is divided in two parts (listed below with indication of the reading for each topic). At the end of each module there will be a mid-term exam.
PART I
Themes:Introduction; Great Debates; Realism; Liberalism; English School
Reading: J&S chs: 1, 2, 3, 4; Andreatta et al. chs: 1, 2, 3, 5, 6, 7
PART II
Themes: Constructivism; Postmodernism; Marxism and IPE ; Globalization; Security; Foreign policy analysis; Identity and Multiculturalism
Reading: J&S chs: 5, 6,7, 8, 9, 10, 11, 12; Andreatta et al. chs: 8, 9, 10; ch. Monteleone e Rossi.
Calendario
febbraio 25 lun (13 – 15) Introduzione alla disciplina
febbraio 26 mar (15 – 17) Grandi dibattiti
febbraio 27 mer (9 – 11) Grandi dibattiti
marzo 4 lun (13 -15) Realismo
marzo 5 mar (15 -17) Realismo
marzo 6 mer (9 -11) Realismo
marzo 11 lun (13 -15) Realismo
marzo 12 mar (15 -17) seminario Realismo (Dr Dian, Dr. Fassi, Prof. Lucarelli)
marzo 13 mer ( 9 -11) Liberalismo
marzo 18 lun (13 -15) Liberalismo
marzo 19 mar (15 -17) Liberalismo
marzo 20 mer (9 -11) non c’è lezione
MARZO 25-27 non c’è lezione (sedute di laurea)
aprile 1 lun (13 -15) seminario Liberalismo (Dott.ssa D’Amato, Dr Dian, Prof. Lucarelli)
aprile 2 mar (15 -17) Scuola inglese
aprile 3 mer (9 -11) IV dibattito e Costruttivismo
aprile 8 lun (13 -15) Q&A
aprile 9 mar (13-17) prima prova intermedia al Labic (2 turni)
aprile 10 mer (9 -11) Costruttivismo
aprile 15 lun (13 -15) Post-positivismo
aprile 16 mar (15 -17) Globalizzazione
aprile 17 mer (9 -11) Multiculturalismo e scontro di civiltà
aprile 18-26 sospensione della didattica
aprile 29 lun (13 -15) seminario Sicurezza (Dott.ssa D’Amato, Dr Dian, Prof. Lucarelli)
aprile 30 mar (15 -17) Lezione con ospite: Mr. Vincent Vanbelle (WFP), Fame e guerra
1 maggio festa
maggio6 lun (13 -15) Lezione con ospite: Dott.ssa Silvia D’Amato Il terrorismointernazionale
maggio7 mar (15 -17) International Political Economy
maggio8 mer (9 -11) l’Unione europea vista dai giovani
maggio13 lun (13 -15) Analisi della politica estera
maggio14 mar (15 -17) Lezione con ospite: Dr. Matteo Dian Memoria e politica estera cinese
maggio15 merc La politica migratoria dell’UE
maggio21 mart (15-17) Q&A
maggio28 mart (13-17) seconda prova intermedia al Labic (2 turni)
Readings/Bibliography
READING FOR STUDTENTS ATTENDING THE COURSE:
A) Textbooks
1) R. Jackson e G. Sørensen (a cura di): «Relazioni internazionali», Milano, Egea, 4a edizione, 2018.
2) F. Andreatta, M. Clementi, A. Colombo, M. Koenig-Archibugi, V. E. Parsi: «Relazioni Internazionali», Bologna, Il Mulino, 2a edizione, 2012.
3) C. Monteleone e R. Rossi "L'evoluzione del concetto e delle pratiche di sicurezza", in Francesca Longo (a cura di) L'Unione Europea e il "cerchio di amici": sicurezza europea e politica di vicinato, Milano, Giuffrè, 2008, capitolo 7, pp. 29-43.
B) Compulsory reading for seminars
1.Seminar Realism
John J Mearsheimer, “China's Unpeaceful Rise”, Current History; Apr 2006; vol. 105, n. 690, pp. 160-162 (http://johnmearsheimer.uchicago.edu/pdfs/A0051.pdf).
Charles Glaser, “Will China's Rise Lead to War?”, Foreign Policy,March/April 2011, vol 90, n. 2, pp: 80-91 (http://politics.virginia.edu/wp-content/uploads/2015/11/Glaser-VISC.pdf
G. John Ikenberry, "The future of the liberal world order: internationalism after America." Foreign Affairs 90.3 (2011): 56. (http://www.bard.edu/civicengagement/usfp/resources/2017/index.php?action=getfile&id=7513030)
2. Seminar Liberalism
Daniel Deudney; G. John Ikenberry, Liberal World: The Resilient Order, 97 Foreign Aff. 16 (2018)
Amitav Acharya "After Liberal Hegemony: The Advent of a Multiplex World Order" September 8, 2017 Ethics and International Affairs.
Sonia Lucarelli, “L’Unione Europea nell’era post-liberale: una sfida esistenziale dalle radici globali”, in A. Colombo e P. Magri, Rapporto ISPI 2019 - La fine di un mondo. La deriva dell'ordine liberale, Milano Ledizioni LediPublishing, 2019.
3. Seminar Security
C. Monteleone e R. Rossi (2008) "L'evoluzione del concetto e delle pratiche di sicurezza", in Francesca Longo (a cura di) L'Unione Europea e il "cerchio di amici": sicurezza europea e politica di vicinato, Milano, Giuffrè, capitolo 7, pp. 29-43 . (nel materiale del corso).
Capitolo 12 del manuale Jackson e Sorensen.
-------------------
C) Brief reading (compulsory)
Lybia
· Chomsky: http://www.pane-rose.it/files/index.php?c3:o26409
· Levy: http://www.corriere.it/esteri/11_marzo_22/perche-difendo-comunque-i-raid-in-libia-bernard-henri-levy_95840830-5454-11e0-a5ef-46c31ce287ee.shtml
Classics
· Brano da “Le guerre del Peloponneso”, Tucidide, Discorso degli Ateniesi ai Meli:http://www.liceogalvani.it/download_file.php?id=10098
· N. Machiavelli: http://online.scuola.zanichelli.it/lezionidifilosofia/files/2010/01/U1-L10_zanichelli_Machiavelli.pdf
Liberalism
Intervista a C. Kupchan: http://www.ilsole24ore.com/art/cultura/2014-01-23/il-politogo-kupchan-mondo-senza-padroni-xxi-secolo-rischio-piu-grande-e-anarchia-competitiva--155217.shtml?uuid=ABPiHmr&fromSearch
Islam, democracy and terrorism
Orhan Pamuk - http://lanostrastoria.corriere.it/2015/01/17/orhan-pamuk-i-musulmani-non-sono-tutti-terroristi-ma-i-paesi-islam-riconoscano-la-democrazia/
Piero Ostellino - http://www.corriere.it/editoriali/15_gennaio_10/buonismo-che-ci-acceca-5b07abd8-9890-11e4-8d78-4120bf431cb5.shtml
Eugenio Scalfari - http://www.repubblica.it/politica/2015/01/11/news/i_terroristi_confiscano_il_loro_dio_per_ammazzare_la_gente-104695627/
Foreign Policy
Steven Walt su Foreign Policy: http://www.foreignpolicy.com/articles/2014/01/06/making_the_grade_how_to_judge_foreign_policy
Europe
Piero Fassino: http://www.cespi.it/it/eventi-e-attualita/editoriale/leuropa-un-mondo-inquieto?utm_source=newsletter&utm_medium=email
Gianni Bonvicini: http://www.affarinternazionali.it/2018/01/ue-male-oscuro-tenuta-democrazia/
IPE
Davos 2018: http://www.huffingtonpost.it/2018/01/23/modi-e-trump-alfa-e-omega-di-davos-usa-alla-guerra-dei-dazi-con-lasia_a_23341370/
http://www.ilsole24ore.com/art/mondo/2018-01-23/-narendra-modi-eroe-caso-globalizzazione-194111.shtml?uuid=AE7YjhnD&cmpid=nl_7+oggi_sole24ore_com
---------------
STUDENTS NOT ATTENDING THE COURSE:
A) Textbooks
1) R. Jackson e G. Sørensen (a cura di): «Relazioni internazionali», Milano, Egea, 2a edizione, 2008.
2) F. Andreatta, M. Clementi, A. Colombo, M. Koenig-Archibugi, V. E. Parsi: «Relazioni Internazionali», Bologna, Il Mulino, 2a edizione, 2012.
3) C. Monteleone e R. Rossi "L'evoluzione del concetto e delle pratiche di sicurezza", in Francesca Longo (a cura di) L'Unione Europea e il "cerchio di amici": sicurezza europea e politica di vicinato, Milano, Giuffrè, 2008, capitolo 7, pp. 29-43.
B) A BOOK AMONG THESE:
a) H. Bull, The Anarchical Society, 1977 (ed. it. La società anarchica, Vita e Pensiero).
b) K. Waltz, Theory of International Politics, 1979 (ed. it. Teoria della politica internazionale, Il Mulino).
c) K. Waltz, Man, the State and War, 1959 (ed. it. L'uomo lo stato e la guerra, Giuffrè).
d) G. J. Ikenberry, Liberal Leviathan. The origins, crisis and transformation of American World Order, 2011
e) V.E. Parsi, Titanic. Il naufragio dell’ordine liberale, 2018 (Il Mulino)
Teaching methods
Lessons and seminar
Assessment methods
Evaluation on the basis of:
- 2 mid-term exams
- participation in class and seminars
- final oral exam (access only for those who pass the mid-term esams)
Teaching tools
power point and videos
Office hours
See the website of Sonia Lucarelli
SDGs



This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.