00932 - Contemporary History (A-L)

Academic Year 2016/2017

  • Docente: Dianella Gagliani
  • Credits: 12
  • Language: Italian
  • Teaching Mode: In-person learning (entirely or partially)
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Humanities (cod. 8850)

Learning outcomes

Students will acquire knowledge of the general outlines of contemporary history, with a focus on social, cultural and political transformations. They will also obtain awareness of the complexity and problems of periodization criteria. They will acquire a good knowledge of a relevant topic of contemporary history also in relation to the historical debate and the multiplicity of sources.

Course contents

CONTEMPORARY HISTORY (A-L) (6 and 12 CFU)

Please read carefully the entire description.

On the first and on the second day of the lessons professor Gagliani will present the course contents, the program and the assessment methods. On that occasion it will be possible to ask questions and to obtain clarifications for anything that is not clear.

 

For exams dates and informations on how to register in the exams see below 'ASSESMENT METHODS' or see 'AVVISI' on professor Gagliani's webpage.

Office hours: Tuesday 10,30-12. Please check possible changes on professor Gagliani's webpage ('AVVISI').

 

COURSE CONTENTS: Contemporary History: Themes and Problems

The course will focus on: the second industrial revolution (technical and scientific revolution), the new imperialism, the end of European centrality in geopolitics, Italian fascism, the First and the Second World War, Italian women during the Second World War and the Resistance.

Students will be asked to partecipate actively in the lessons (they will be asked to write a paper of about 12.000 signs on a book and to discuss it).

Lessons begin Monday, 30 January 2017

Room: Aula I, via Zamboni 38

Teaching hours:

Monday, Tuesday, Wednesday 17-19

For the program for 6 cfu and 12 cfu see below 'READINGS'

Erasmus and international students please see 'ASSESSMENT METHODS'.

Readings/Bibliography

Program for 6 cfu, non-attending students:

The program consists of letters A and B:

A)

A. Banti, L'età contemporaneadalle rivoluzioni settecentesche all'imperialismo, Laterza: chapters 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 25;

A. Banti, L'età contemporanea: dalla Grande guerra a oggi, Laterza: chapters 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12.

 

B) Students must choose two books among:

R. F. Betts, L'alba illusoria. L'imperialismo europeo nell'Ottocento, Bologna, Il Mulino;

G. Barraclough, Guida alla storia contemporanea, Laterza;

G. L. Mosse, Le guerre mondiali. Dalla tragedia al mito dei caduti, Roma-Bari, Laterza.

 

Program for 12 cfu non-attending students:

The program consists of two parts:

1st Part (consists of letters A and B):

A)

A. Banti, L'età contemporanea: dalle rivoluzioni settecentesche all'imperialismo, Laterza: chapters 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 25;

A. Banti, L'età contemporanea: dalla Grande guerra a oggi, Laterza: chapters 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12.

 

B) Students must choose two books among:

R. F. Betts, L'alba illusoria. L'imperialismo europeo nell'Ottocento, Bologna, Il Mulino;

G. Barraclough, Guida alla storia contemporanea, Laterza;

G. L. Mosse, Le guerre mondiali. Dalla tragedia al mito dei caduti, Roma-Bari, Laterza.


2nd Part

C) Students must choose three books (preferably from one subgroup):

- Subgroup 1: World Wars and fascism:

E. J. Leed, Terra di nessuno. Esperienza bellica e identità personale nella prima guerra mondiale, Il Mulino;

C. Pavone, Una guerra civile. Saggio storico sulla moralità nella Resistenza, Torino, Bollati Boringhieri;

A. Bravo - A. M. Bruzzone, In guerra senza armi. Storie di donne 1940-1945, Roma-Bari, Laterza, 2° ed. (2000);

A. Gibelli, Il popolo bambino. Infanzia e nazione dalla Grande Guerra a Salò, Torino, Einaudi;

Ch. R. Browning, Uomini comuni. Polizia tedesca e "soluzione finale” in Polonia, Torino, Einaudi;

A. Aquarone, L'organizzazione dello stato totalitario, Torino, Einaudi;

E. Gentile, Storia del partito fascista, 1919-1922. Movimento e milizia, Roma-Bari, Laterza;

P. G. Zunino, L'ideologia del fascismo. Miti, credenze e valori nella stabilizzazione del regime, Bologna, Il Mulino;

D. Gagliani, Brigate nere. Mussolini e la militarizzazione del Partito fascista repubblicano, Torino, Bollati Boringhieri;

E. Collotti, Il fascismo e gli ebrei. Le leggi razziali in Italia, Roma-Bari, Laterza;

S. Peli, La Resistenza italiana. Storia e critica, Einaudi.

- Subgroup 2: Women conditions,experiences and cultures:

N. Revelli, L'anello forte. Le donne: storie di vita contadina, Torino, Einaudi;

V. De Grazia, Le donne nel regime fascista, Venezia, Marsilio;

C. Koonz, Donne del Terzo Reich, Firenze, Giunti;

A. Rossi-Doria, Dare forma al silenzio. Scritti di storia politica delle donne, Roma, Viella;

E. Guerra, Storia e cultura politica delle donne, Bologna, Archetipolibri.

 

Program for 6 cfu, attending students:

The program consists of letters A and B:

A)

A. Banti, L'età contemporanea: dalle rivoluzioni settecentesche all'imperialismo, Laterza: chapters 1, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 16, 17, 18, 20, 21, 23, 24, 25;

A. Banti, L'età contemporanea: dalla Grande guerra a oggi, Laterza: chapters 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12.

 

B) Students must choose two books among:

R. F. Betts, L'alba illusoria. L'imperialismo europeo nell'Ottocento, Bologna, Il Mulino;

G. Barraclough, Guida alla storia contemporanea, Laterza;

G. L. Mosse, Le guerre mondiali. Dalla tragedia al mito dei caduti, Roma-Bari, Laterza.

 

At the end of the course students will find the list of attending students on professor Gagliani's webpage (see 'Contenuti utili').

To be considered as attending students, students must attend two thirds of the lessons.

 

Program for 12 cfu, attending students:

The program consists of two parts:

1st Part (consists of letters A and B):

A)

A. Banti, L'età contemporanea: dalle rivoluzioni settecentesche all'imperialismo, Laterza: chapters 1, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 16, 17, 18, 20, 21, 23, 24, 25;

A. Banti, L'età contemporanea: dalla Grande guerra a oggi, Laterza: chapters 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12.

 

B) Students must choose two books among:

R. F. Betts, L'alba illusoria. L'imperialismo europeo nell'Ottocento, Bologna, Il Mulino;

G. Barraclough, Guida alla storia contemporanea, Laterza;

G. L. Mosse, Le guerre mondiali. Dalla tragedia al mito dei caduti, Roma-Bari, Laterza.

 

2nd Part

C) Students will study those books listed under C which will be discussed during the lessons:

- Subgroup 1: World Wars and fascism:

E. J. Leed, Terra di nessuno. Esperienza bellica e identità personale nella prima guerra mondiale, Il Mulino;

C. Pavone, Una guerra civile. Saggio storico sulla moralità nella Resistenza, Torino, Bollati Boringhieri;

A. Bravo - A. M. Bruzzone, In guerra senza armi. Storie di donne 1940-1945, Roma-Bari, Laterza, 2° ed. (2000);

A. Gibelli, Il popolo bambino. Infanzia e nazione dalla Grande Guerra a Salò, Torino, Einaudi;

Ch. R. Browning, Uomini comuni. Polizia tedesca e "soluzione finale” in Polonia, Torino, Einaudi;

A. Aquarone, L'organizzazione dello stato totalitario, Torino, Einaudi;

E. Gentile, Storia del partito fascista, 1919-1922. Movimento e milizia, Roma-Bari, Laterza;

P. G. Zunino, L'ideologia del fascismo. Miti, credenze e valori nella stabilizzazione del regime, Bologna, Il Mulino;

D. Gagliani, Brigate nere. Mussolini e la militarizzazione del Partito fascista repubblicano, Torino, Bollati Boringhieri;

E. Collotti, Il fascismo e gli ebrei. Le leggi razziali in Italia, Roma-Bari, Laterza;

S. Peli, La Resistenza italiana. Storia e critica, Einaudi.

- Subgroup 2: Women conditions,experiences and cultures:

N. Revelli, L'anello forte. Le donne: storie di vita contadina, Torino, Einaudi;

V. De Grazia, Le donne nel regime fascista, Venezia, Marsilio;

C. Koonz, Donne del Terzo Reich, Firenze, Giunti;

A. Rossi-Doria, Dare forma al silenzio. Scritti di storia politica delle donne, Roma, Viella;

E. Guerra, Storia e cultura politica delle donne, Bologna, Archetipolibri.

 

At the end of the course students will find the list of attending students on professor Gagliani's webpage (see 'Contenuti utili').

To be considered as attending students, students must attend two thirds of the lessons.


Teaching methods


During the lessons professor Gagliani will show, present and discuss readings and sources (written and audiovisual). Students will be asked to participate actively in the lessons (i.e. to write a paper of about 12.000 signs on a book and to discuss it).

Assessment methods


The oral exam will verify:

- the knowledge of contemporary history themes which have been discussed during the lessons

- the capability to establish connections between historical events

- the capability to periodize historical phenomena

- the capability to undertsand the readings suggested and to notice and discuss their core topics and historical questions

 - the capability to compare readings.

 

ATTENTION - The last exam date for attending students is on February-March 2018. Afterwards they will be considered as non-attending students and will study the entire program.

Erasmus and international students (A-L): only Erasmus and international students whose surnames begin with letters from A to L and whose international tutor is a professor of the School of Arts, Humanities and Cultural Heritage can enroll in professor Gagliani's course.

Students must show up within three days from the beginning of the lessons (1st, 2nd and 3rd lesson) to enroll in the course. Otherwise they will not be admitted to the final exam.

Erasmus and international students have to study the same program as Italian students. Also assessment methods are the same.

 

Please ask any practical question to the Educational Office of the School of Arts, Humanities and Cultural Heritage or to the Educational Office of the Department of History, Cultures and Civilizations, or to doctor Roberta Mira <roberta.mira@unibo.it>.

 

Exams dates will be published on professor Gagliani's webpage (see 'Avvisi') and on AlmaEsami. There are no extraordinary dates.

To register for the exam please use AlmaEsami. It is possible to register after each exam date for the next one. Pay attention to the deadline: registration closes 10 days before the exam. Please check the deadline on AlmaEsami.


Teaching tools


Blackboard, tracing projector, videorecorder.

Office hours

See the website of Dianella Gagliani