- Docente: Berardo Pio
- Credits: 6
- SSD: M-STO/01
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
- Corso: First cycle degree programme (L) in History (cod. 0962)
Learning outcomes
The course aims to provide the students with a general vision of the evolution of the political thought in the Christian west along the medieval age (VI-XV century).
Course contents
- Papacy, Empire and Kingdoms: ideological fundaments of the Universal Sovereignty and of the national monarchy;
- Absolutism and Constitutionalism;
- the lex regia de imperio;
- the Franciscan tradition;
- the crisis of the Papal Theocracy (Gilles of Rome, John of Paris, Dante, Marsilio);
- The Political Thought of William of Okham.
- the Conciliar movement (Conciliarism);
- the Political Thought of Fiftheenth-Century Italian Humanists;
- Monographic Course: Bartolo's Political Thought and Tyranny.
Lessons starting: 13 March 2017 (Aula Fumagalli. Dipartimento di Storia Culture Civiltà).
Hours:
Monday, h. 09-11.
Tuesday, h. 09-11.
Wednesday, h. 09-11.
Readings/Bibliography
- Il pensiero politico. Idee, teorie, dottrine, vol. I, Età antica e Medioevo, a cura di C. Dolcini, Torino, UTET, 1999, pp. 99-342 ( = Il pensiero politico dell'età antica e medievale: dalla polis alla formazione degli stati europei, a c. di C. Dolcini, Torino 2000, capitoli 4-10).
- B. Pio, Il pensiero politico di Bartolo, in Bartolo da Sassoferrato nel VII centenario della nascita: diritto, politica, società. Atti del L Convegno storico internazionale (Todi-Perugia, 13-16 ottobre 2013), Spoleto, CISAM, 2014, pp. 171-198.
- B. Pio, Il tiranno velato fra teoria politica e realtà storica, in Tiranni e tirannide nel Trecento italiano, a cura di A. Zorzi, Roma, Viella, 2013, pp. 95-118.
- F. Calasso, Bartolo da Sassoferrato, in Dizionario biografico degli Italiani, vol. 6, Roma 1964, pp. 640-669, (available online: www.treccani.it ; http://www.treccani.it/enciclopedia/bartolo-da-sassoferrato_(Dizionario-Biografico)/ [http://www.treccani.it/enciclopedia/bartolo-da-sassoferrato_%28Dizionario-Biografico%29/]).(only for students not attending).
It is also required a select reading among the following studies:
- M. C. De Matteis, Il pensiero politico di Dante, in Per me reges regnant. La regalità sacra nell'Europa medievale, a cura di F. Cardini e M. Saltarelli, Rimini 2002, pp. 225-238;
- B. Pio, Considerazioni sulla 'lex regia de imperio' (secoli XI-XIII), in Scritti di storia medievale offerti a M. C. De Matteis, a cura di B. Pio, Spoleto 2011, pp. 573-599;
- O. Capitani, Papato e Impero nei secoli XI e XII, in Storia delle idee politiche economiche e sociali diretta da L. Firpo, vol. II/2, Torino 1983, pp. 117-163;
- R. Lambertini, Il filosofo, il principe e la virtù. Note sulla ricezione e l'suo dell'Etica Nicomachea nel De regimine principum di Egidio Romano, in Documenti e studi sulla tradizione filosofica medievale. Rivista della Società Internazionale per lo Studio del Medioevo Latino, II/1 (1991), pp. 239-279.
- J. M. Blythe, Civic Humanism and Medieval Political Thought, in Renaissance Civic Humanism: Reappraisals and Reflections, edited by J. Hankins, Cambridge 2000, pp. 30-74;
- P. Gilli, Culture politique et culture juridique chez les Angevins de Naples (jusqu'au milieu du XVe siècle, in Gilli, Droit, humanisme et culture politique dans l'Italie de la Renaissance, Montpellier, PULM, 2014.
- P. Toubert, La doctrine gelasienne des deux pouvoirs. Propositions en vue d'une revision, in Studi in onore di Giosuè Musca, Bari 2000, pp. 519-540.
Teaching methods
Lessons (general approach to the subject); reading and comment of the principal sources of the medieval political thought.
Assessment methods
The final exam will be an oral one, with questions aimed to verify the student's knowledge of the themes discussed during frontal lessons (only for students that participated in classwork) as well as those treated in the program's texts. Among the elements that concur in the final evaluation there are: detailed knowledge of the book's content, property of language, and especially the capacity of organizing the information into complex answers showing expositive and critical skills.
Teaching tools
Students are encouraged to consult "Pensiero Politico Medievale" edited by Carlo Dolcini.
Links to further information
http://unibo.academia.edu/BerardoPio
Office hours
See the website of Berardo Pio