- Docente: Federico Toth
- Credits: 6
- SSD: SPS/04
- Language: Italian
- Teaching Mode: In-person learning (entirely or partially)
- Campus: Bologna
- Corso: Second cycle degree programme (LM) in Public and Social Communication Sciences (cod. 0974)
Learning outcomes
This course is intended as an introduction to principles of organization theory.
By the end of the course, the student is able to:
- identify the key characteristics and components of organizational design and behavior.
- account for the major perspectives in organization theory;
- analyze organizational situations and dynamics.
Course contents
The course consists of two parts. The first module consists of
30 hours of class lecture. The second module includes 10
additional hours on decision making. Students that will be credited
6 CFU must attend only the first module. Students that will be
credited 8 credits must attend both modules.
The course deals with the following topics: What is an organization? - Frederick Taylor and the Scientific Management - Fordism and Postfordism – Chester Barnard and the theory of motivation - The Japanese model – Landau and redundancy theory - Mintzberg: organizational structure - Schein: organizational culture - Loosely coupled systems - Ephemeral organizations - Organizational behavior in crisis situations - The decision making process.
Readings/Bibliography
Required reading list (first part):
Ferrante, M e Zan, S. (1994), Che cos'e' un'organizzazione?, in Il fenomeno organizzativo, Roma, Carocci. Chapter 1.
Bonazzi, G. (2008), L'organizzazione scientifica del lavoro, ovvero il taylorismo, in Storia del pensiero organizzativo, Milano, Franco Angeli, pp. 29-53.
Bonazzi, G. (2008), Chester Barnard. L'azienda come sistema cooperativo, in Storia del pensiero organizzativo, Milano, Franco Angeli, pp. 79-96.
Landau M. (1969), Ridondanza, razionalita' e il problema della duplicazione e della sovrapposizione, in "Rivista trimestrale di scienza dell'amministrazione", n. 1, 1982, pp. 3-27.
Mintzberg, H. (1996), Gli elementi di base della progettazione organizzativa, in La progettazione dell'organizzazione aziendale, Bologna, Il Mulino. Chapter 1.
Mintzberg, H. (1996), Le configurazioni organizzative, in La progettazione dell'organizzazione aziendale, Bologna, Il Mulino. Chapter 7.
Schein, E.H. (1984), Verso una nuova consapevolezza della cultura organizzativa, in P. Gagliardi (a cura di), Le imprese come culture, Torino, ISEDI, pp. 395-415.
Martin, J. e Siehl, C. (1983), Cultura e sottocultura nelle organizzazioni: una difficile simbiosi, in P. Gagliardi (a cura di), Le imprese come culture, Torino, ISEDI, pp. 177-194.
R. Normann, Le condizioni di sviluppo dell'impresa, Milano, Etas, pp. 27-66.
K. E. Weick (1976), Le organizzazioni scolastiche come sistemi a legame debole, in S. Zan (a cura di), Logiche di azione organizzativa, Bologna, Il Mulino, pp. 355-379.
G.F. Lanzara (1993), Le organizzazioni effimere in ambienti estremi: genesi e strategie d'intervento, in Capacita' negativa, Bologna, il Mulino, pp. 143-181.
M. Catino (2012), Il collasso del sensemaking, in Capire le organizzazioni, Bologna, Il Mulino, pp. 187-195
Required reading list (second part)
F. Toth (2006), Le immagini del decision making , in Il costo del consenso, Roma, Carocci, pp. 19-43.
M. Catino (2009), La Nasa e i disastri degli shuttle , in Miopia organizzativa, Bologna, il Mulino, pp. 36-56.
G. Bonazzi (1999), Il caso dei missili sovietici a Cuba , in Dire, fare, pensare, Milano, Franco Angeli, pp. 66-93.
Teaching methods
Lessons of the teacher. Case studies and discussion. Class attendance is strongly recommended.
Assessment methods
The final grade will be given by a written examination to be planned at the end of the course.
Teaching tools
Most of the topics will be presented through the analysis and discussion of case studies (Ford, Benetton, Ikea, Toyota, General Motors, Google, Nasa).
Office hours
See the website of Federico Toth