- Docente: Stefania Profeti
- Credits: 10
- SSD: SPS/04
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
- Corso: First cycle degree programme (L) in Economics, Markets and Institutions (cod. 8038)
Learning outcomes
At the end of the course students are expected to: - master basic
concepts and instruments for the analysis of organisational
phenomena; - be able to analyse the concrete functioning of
organisations within their respective contexts (economic and/or
political/institutional).
Course contents
After a general and conceptual introduction to the organisational
phenomenon, the course will focus on three main dimensions
a) Organisations and management in the industrial domain (from
Taylorism to the Human Relations School)
b) The bureaucracy (Weber and his critics - Merton, Gouldner,
Selznick, Crozier)
c) The organisation of political parties (party models and
organisational dilemmas)
Readings/Bibliography
Compulsory readings
Textbook:
Bonazzi G. (2008), Storia del pensiero organizzativo,
Milano, Franco Angeli. Chapters 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12,
16, 17 and 19.
Reader (available at Copisteria Broccaindosso)
Ferrante M. and Zan S. (1994), "Che cos'è un'organizzazione", first
chapter of Il fenomeno organizzativo, Roma, Carocci.
March J.G. (1994), "Razionalità limitata", in Prendere
decisioni, Bologna, Il Mulino, pp. 11-29.
Panebianco A. (1982), "I dilemmi organizzativi"; "Potere,
incentivi, partecipazione"; "Coalizione dominante e stabilità
organizzativa", in Modelli di partito, Bologna, Il
Mulino.
Katz R. and Mair P. (2006), "Cambiamenti nei modelli organizzativi
e democrazia di partito. La nascita del cartel party", in L. Bardi
(ed.), Partiti e sistemi di partito, Bologna, Il
Mulino.
Raniolo F. (2000), "Miti e realtà del cartel party. Le
trasformazioni dei partiti alla fine del ventesimo secolo", in
Rivista italiana di Scienza Politica, n. 3, pp.
553-581.
Ignazi P. (2004), "Il puzzle dei partiti: più forti e più aperti ma
meno attraenti e meno legittimi", in Rivista italiana di Scienza
Politica, n. 3, pp. 325-346.
Pizzimenti E. and Ignazi P. (2011), "Finanziamento pubblico e
mutamenti organizzativi nei partiti italiani", in Rivista
italiana di Scienza Politica, n. 2, pp. 199-235.
Optional readings:
Crozier M. (1969), Il fenomeno burocratico, Milano,
Etas.
Panebianco A. (1982), Modelli di partito, Bologna, Il
Mulino.
Lanzalaco L. (1995), Istituzioni, organizzazioni, potere,
Roma, Carocci.
Teaching methods
Lessons of the teacher. Case studies and discussion. Class
attendance is strongly recommended.
Assessment methods
The final grade for those attending lessons will be given by two
written examinations to be planned during the course. No oral
examination is required for students who pass both written
tests.
The exam for students not attending lessons will be an oral
examination.
Teaching tools
Powerpoint
Office hours
See the website of Stefania Profeti