02644 - Organisation Theory

Academic Year 2012/2013

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Economics, Markets and Institutions (cod. 8038)

Learning outcomes

At the end of the course students are expected to: - master basic concepts and instruments for the analysis of organisational phenomena; - be able to analyse the concrete functioning of organisations within their respective contexts (economic and/or political/institutional).

Course contents

After a general and conceptual introduction to the organisational phenomenon, the course will focus on three main dimensions
a) Organisations and management in the industrial domain (from Taylorism to the Human Relations School)
b) The bureaucracy (Weber and his critics - Merton, Gouldner, Selznick, Crozier)
c) The organisation of political parties (party models and organisational dilemmas)

Readings/Bibliography

Compulsory readings
Textbook:
Bonazzi G. (2008), Storia del pensiero organizzativo, Milano, Franco Angeli. Chapters 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 16, 17 and 19.

Reader (available at Copisteria Broccaindosso)
Ferrante M. and Zan S. (1994), "Che cos'è un'organizzazione", first chapter of Il fenomeno organizzativo, Roma, Carocci.
March J.G. (1994), "Razionalità limitata", in Prendere decisioni, Bologna, Il Mulino, pp. 11-29.
Panebianco A. (1982), "I dilemmi organizzativi"; "Potere, incentivi, partecipazione"; "Coalizione dominante e stabilità organizzativa", in Modelli di partito, Bologna, Il Mulino.
Katz R. and Mair P. (2006), "Cambiamenti nei modelli organizzativi e democrazia di partito. La nascita del cartel party", in L. Bardi (ed.), Partiti e sistemi di partito, Bologna, Il Mulino.
Raniolo F. (2000), "Miti e realtà del cartel party. Le trasformazioni dei partiti alla fine del ventesimo secolo", in Rivista italiana di Scienza Politica, n. 3, pp. 553-581.
Ignazi P. (2004), "Il puzzle dei partiti: più forti e più aperti ma meno attraenti e meno legittimi", in Rivista italiana di Scienza Politica, n. 3, pp. 325-346.
Pizzimenti E. and Ignazi P. (2011), "Finanziamento pubblico e mutamenti organizzativi nei partiti italiani", in Rivista italiana di Scienza Politica, n. 2, pp. 199-235.

Optional readings:
Crozier M. (1969), Il fenomeno burocratico, Milano, Etas.
Panebianco A. (1982), Modelli di partito, Bologna, Il Mulino.
Lanzalaco L. (1995), Istituzioni, organizzazioni, potere, Roma, Carocci.

Teaching methods

Lessons of the teacher. Case studies and discussion. Class attendance is strongly recommended.

Assessment methods

The final grade for those attending lessons will be given by two written examinations to be planned during the course. No oral examination is required for students who pass both written tests.
The exam for students not attending lessons will be an oral examination.

Teaching tools

Powerpoint

Office hours

See the website of Stefania Profeti