29011 - Historical Avant-garde and Neo-Avant-garde Movements (1) (2nd cycle)

Academic Year 2010/2011

  • Docente: Alessandra Borgogelli
  • Credits: 6
  • SSD: L-ART/03
  • Language: Italian
  • Teaching Mode: In-person learning (entirely or partially)
  • Campus: Bologna
  • Corso: Second cycle degree programme (LM) in Italian Studies, European Literary Cultures, Linguistics (cod. 0973)

Learning outcomes

The student must demonstrate to know the issues related to artistic trends of the end of late nineteen century and the historical avant-garde of the beginning of twenty century. The course intends to highlight the omologies of these movements with the contemporary research.

Course contents

Futurism Heritage

Readings/Bibliography



The students with 3 cfu (Lauree Specialistiche della Facoltà di Lingue) should prepare:

• R. BARILLI, L'arte contemporanea. Da Cézanne alle ultime tendenze, Feltrinelli, Milano, (1984) 2005.
• R. BARILLI, Storia dell'arte contemporanea in Italia. Da Canova alle ultime tendenze, Bollati Boringhieri, Torino, 2007 (solo cap. VIII, Dall'Espressionismo al Futurismo, pp. 238-269)


The students with 5 cfu (Lauree Specialistiche) o 6 cfu (Lauree Magistrali) should prepare:

• R. BARILLI, Scienza della cultura e fenomenologia degli stili, (1982, il Mulino, Bologna), Bononia University Press, Bologna, 2007.
• R. BARILLI, L'arte contemporanea. Da Cézanne alle ultime tendenze, Feltrinelli, Milano, (1984) 2005.
• R. BARILLI, Storia dell'arte contemporanea in Italia. Da Canova alle ultime tendenze, Bollati Boringhieri, Torino, 2007 (cap. VII - XVI compreso, pp. 207-533)
• A. BORGOGELLI, “La vita ha sempre ragione” diceva Marinetti, in R. BARILLI et al. (a cura di), Videoart Yearbook 2006-2008, Fausto Lupetti Editore, 2009, pp. 15-22


The students with 12 cfu (Lauree Magistrali) should prepare:

• R. BARILLI, Scienza della cultura e fenomenologia degli stili, (1982, il Mulino, Bologna), Bononia University Press, Bologna, 2007.
• R. BARILLI, L'arte contemporanea. Da Cézanne alle ultime tendenze, Feltrinelli, Milano, (1984) 2005.
• R. BARILLI, Storia dell'arte contemporanea in Italia. Da Canova alle ultime tendenze, Bollati Boringhieri, Torino, 2007 (cap. VII - XVI compreso, pp.207-533).
• L. DE MARIA, Marinetti e i Futuristi, Milano, Garzanti, ed.1994.
• M. CALVESI, Il Futurismo, collana «L'Arte Moderna», F.lli Fabbri, Milano,1986.
• R. BARILLI, Informale Oggetto Comportamento. La ricerca artistica negli anni ‘70, volume secondo, Feltrinelli, Milano, 2006.
• R. BARILLI, Dall'informale caldo all'informale freddo (pp.1-32); Minimalismo, Land Art, Anti- Form (pp. 33-64); L'Arte povera (pp.65-96); L'Arte concettuale “Mondana” (pp.97-128), in R. BARILLI, G. DORFLES, F. MENNA, Al di là della pittura, in «L'Arte Moderna», F.lli Fabbri/Bompiani, Milano, (1975), 1986.
• G. CELANT, Ambiente/Arte. Dal Futurismo alla Body Art, Venezia, Edizioni La Biennale di Venezia, 1977.
• A. BORGOGELLI, Parole, parole, parole/Words, words, words, in «Work. Art in progress» n. 1, 2002, pp. 24-61 e Parole, parole, parole/Words, words, words. Rewind, in «Work. Art in progress» n. 2, 2002, pp. 60-75.
• G. BARTORELLI, Numeri innamorati. Sintesi e dinamiche del Secondo Futurismo, Torino, Testo e Immagine, 2001.
• A. BORGOGELLI, “La vita ha sempre ragione” diceva Marinetti, in R. BARILLI et al. (a cura di), Videoart Yearbook 2006-2008, Fausto Lupetti Editore, 2009, pp. 15-22
• R. BARILLI, Le due anime del Futurismo e le loro rispettive eredità (dispensa scaricabile dal sito della docente)

Teaching methods

The course is composed by frontal lessons. During the lessons will then be possible a direct comparison with artists and teachers of various disciplines.
The doctors  Elisa Baldini, Fabiola Naldi, Giuseppe Virelli, will collaborate to the course.

Assessment methods

The examination will take place entirely through an oral verification in which the student must demonstrate the acquisition and possession of contemporary art history and methodological approach adopted.

Teaching tools

Use of various visual supports (slides, digital video, etc.). Visits to exhibition related to the course are not excluded

Links to further information

http://www.unibo.it/SitoWebDocente/default.htm?UPN=a.borgogelli@unibo.it

Office hours

See the website of Alessandra Borgogelli