11587 - Archaeology and History of Roman Art (1)

Academic Year 2008/2009

  • Docente: Daniela Scagliarini
  • Credits: 5
  • SSD: L-ANT/07
  • Language: Italian
  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Arts (cod. 0264)

Learning outcomes

At the end of the module the student will be able to understand the interaction of Roman society with contemporary cultures, in particular the Etruscan and the Greek ones, and with reference to the historical context.

Course contents

Curiosus pictor (Petr. Sat. 29):
Interior decorations in private spaces as self-representation both at individual and social level.
Functions and meanings of decorations in domus, villae, tombs.
The four “Pompeian styles”. The archaeological evidence (Rome; the towns in the Vesuvian area).
The painters workshop. Architecture, paintings, mosaics: purpose and function of decoration ensembles in domestic spaces.
Subjects: epic poetry, mythology, literature, theatre, everyday life, portrait.
Pinacothecae tectoriae: Greek models, artists, artisans and Roman patrons.

Readings/Bibliography

Besides lectures' contents students attending the new course programme ( first degree course with 6 credits per exam) must be prepared also on:
A. Interior decorations (paintings and mosaics) of a building from the Vesuvian area that can be chosen among those published in:
Pompei Pitture e Mosaici, 10 voll., Istituto dell'Enciclopedia Italiana;
or in SPINAZZOLA, Pompei alla luce degli scavi nuovi di Via dell'abbondanza (1910 -1923), 3 voll., Roma 1953;
or in A. Maiuri, Ercolano, I nuovi scavi (1927-1958), 2 voll., Roma 1958.
During the exam Students will have to discuss the chosen building and they will be asked to present photocopies of its decoration and plan.
B. two among the following texts:
D. SCAGLIARINI CORLAITA, Spazio e decorazione nella pittura pompeiana, in "Palladio", XXIII-XXV, 1974-76, pp.3-44;
I. BALDASSARRE, Piramo e Thisbe: dal mito all'immagine, in L'art décoratif à Rome à la fin de la républic et au début du principat, Table ronde (Rome 1979), Roma 1981, pp. 337-347;
F. PARISE BADONI, Arianna a Nasso: la rielaborazione di un mito greco in ambiente romano, in "DialArcheol " 8, 1, 1990, pp. 73-89
M. de VOS, La fuga di Enea in pitture del I sec.d.C., in "KölnerJb" 24, 1991, pp. 113-123 S.T.A. MOLS - E.M. MOORMANN, Ex parvo crevit. Proposta per una lettura iconografica della toma di Vestorius Priscus fuori Porta Vesuvio a Pompei, in "RivStPomp", VI, 1993-94, pp. 16-52
B. BERGMANN, The Roman House as Memory Theater: the House of the Tragic Poet in Pompeii, in "ArtBull" LXXVI, 2, 1994, pp. 225-255
F. GHEDINI, Miti greci nella pittura della prima età imperiale come specchio di un messaggio ideologico: Achille a Sciro, in Le giornate del castello. Incontri di studio (Pordenone, 1996) (Quaderni del Museo Archeologico del Friuli occidentale, 1), Pordenone 1997, pp. 83-108
S.SANTORO BIANCHI, I passi plautini sulla pittura, in "MélEcFrançRome", 109, 1997,2, pp.765-812;
N. BLANC, L'enigmatique "Sacello Iliaco" (I 6, 4 E); contribution à l'étude des cultes domestiques, inI temi figurativi nella pittura parietale antica (IV se.a.C.-IV sec.d.C.) *, Atti del VI Convegno internazionale sulla pittura parietale antica (Bologna, 1995) (Dipart. di Archeologia dell'Univers. di Bologna, Studi e Scavi, 4), a cura di D.Scagliarini Corlàita, Bologna 1997, pp.37-42, 321-323
D. SCAGLIARINI CORLAITA, Propter spatia longitudinis: cicli e serie f igurative nelle ambulationes del secondo e del quarto "stile pompeiano", in Temi figurativi*, pp. 119-123, 344-46
A.VARONE, Pompei: il quadro Helbig 1445, “Kasperl im Kindertheater”, una nuova replica e il problema delle copie e delle varianti, ", in Temi figurativi*, pp. 149-152, 351-352
D. SCAGLIARINI CORLAITA, Lucius pinxit: un'insolita firma di pittore a Pompei, in Actes du VIIe Congrès Internationale sur la Peinture Murale Antique, a cura di A. Barbet, St.Romain-en-Gal, 1998, pp.323-26, pl. LXIV;
V.M. STROCKA, Mars und Venus in Bildprogrammen pompejanischer Häuser, in Temi figurativi *, pp.129-134 V.M. STROCKA, Das Bildprogramm des Epigrammzimmers in Pompeji, in Röm.Mitt., 102, 1995, pp. 269-290;
I. COLPO, La formazione del repertorio. Immagini di Ganimede dall'area vesuviana, in Eidola, 2, 2005, pp. 67-93;
A. BARBET-C.ALLAG, La pittura romana dal pictor al restauratore, ediz. ital. a cura di G.Ciurletti e D.Scagliarini, Imola 2000;
A. VARONE, L'organizzazione del lavoro in una bottega di decoratori: le evidenze dal recente scavo pompeiano lungo Via dell'Abbondanza”, in MededRom 54, 1995, pp. 124-139;
G. SAURON Nature et signification de la mégalographie énigmatique de Boscoreale”, in REL 71, 1993, pp. 87-117;
G. SAURON, La grande fresque de la villa des Mystères à Pompei, Paris 1998 P. ZANKER, Immagini mitologiche nelle case pompeiane, in ID., Un'arte per l'impero. Funzione e intenzione delle immagini nel mondo romano, a cura di E. Polito, Electa, Milano 2002, pp. 112-132;
M. G. MAIOLI, Edilizia privata: gli aspetti culturali e architettonici, e D.SCAGLIARINI, Edilizia privata: l'apparato decorativo in "Aemilia. La cultura romana in Emilia Romagna dal III secolo a.C. all'eta' costantiniana" (a cura di M. Marini Calvani ), Bologna, 1999 pp. 173-194;
D. SCAGLIARINI, Phoenix volavit. Continuità e aggiornamenti nel sistema di icone tramandato dalla propaganda politica augustea, in Atti del Convegno Iconografia 2005. Immagini e immaginari dall'antichità classica al mondo moderno, Roma 2006, pp. 145-154;
N.BLANC, J.-L. MARTINEZ, La tombe de Patron à Rome, J.-L.Martinez, Reliefs et inscriptions trouvés avec la tombe de Patron, in Au royaume des ombres. La peinture funéraire antique, Paris 1998, pp. 82-84; 85-95

Students attending the second year and third year of the previous course programme (first degree course with 5 or 10 credits per exam) will have to add to lectures' contents:

C. one of the above listed reading (see B above)
D. they are also expected to know and be prepared to discuss on the decoration of a building from the Vesuvian area (see A above).

Distance learning students attending the new course programme (first degree course with 6 credits per exam) are expected to study and present:
E. one of the reading required and above mentioned(see B above);
F. additional reading selected among the following:
Romana Pictura. La pittura romana dalle origini all'età bizantina, a cura di A. Donati, Milano 1998
R. LING, Roman Painting, Cambridge University Press, 1991
A. BARBET, La peinture murale romaine. Les styles décoratifs pompéiens, Paris 1985
La pittura di Pompei. Testimonianze dell'arte romana nella zona sepolta dal Vesuvio nel 79 d. C., a cura di G. Cerulli Irelli, Milano 1991
BALDASSARRE, A. PONTRANDOLFO, A. ROUVERET, M. SALVADORI, Pittura romana dall'ellenismo al tardoantico, Motta ed., Milano 2002, pp. 62- 258

A. CORALINI, Hercules domesticus. Immagini di Ercole nelle case della regione vesuviana (I secolo a.C.-79 d.C.), Studi della Soprintendenza Archeologica di pompei, Napoli 2001


Distance learning students attending the second year and third year of the previous course programme(first degree course with 5 or 10 credits per exam) are expected to study and present one of the text listed in point F .

Assessment methods

Oral examination will assess knowledge acquired and critical understanding of the lesson topics and of suggested reading (or, for distance learning students, of additional reading ).

Upon request, international students will have the possibility to take written papers on the topic of lectures and of readings through a short-answers written questionnaire ( also English , French or Spanish written answers are admitted);
the written essay will be discussed, in Italian language, with the Professor.

Teaching tools

Lectures extensively integrated with images that at the end of the course will be available for students as ppt.
Students will be given: a booklet of photocopies with images that will allow them to better understand the lectures; texts from literary sources with translation; written outlines of the lectures of the course.
In addition to the formal teaching there will be a field trip to the places examined during the course.



Links to further information

http://www.archeologia.unibo.it/Archeologia.htm

Office hours

See the website of Daniela Scagliarini