- Docente: Daniela Scagliarini
- Credits: 5
- SSD: L-ANT/07
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
- Corso: First cycle degree programme (L) in Arts (cod. 0264)
Learning outcomes
At the end of the module the student will be able to understand the
interaction of Roman society with contemporary cultures, in
particular the Etruscan and the Greek ones, and with reference to
the historical context.
Course contents
Curiosus pictor (Petr. Sat. 29):
Interior decorations in private spaces as self-representation both
at individual and social level.
Functions and meanings of decorations in domus, villae,
tombs.
The four “Pompeian styles”. The archaeological evidence (Rome; the
towns in the Vesuvian area).
The painters workshop. Architecture, paintings, mosaics: purpose
and function of decoration ensembles in domestic spaces.
Subjects: epic poetry, mythology, literature, theatre, everyday
life, portrait.
Pinacothecae tectoriae: Greek models, artists, artisans and Roman
patrons.
Readings/Bibliography
Besides lectures' contents students attending the new course
programme ( first degree course with 6 credits per exam) must be
prepared also on:
A. Interior decorations (paintings and mosaics) of a building from
the Vesuvian area that can be chosen among those published
in:
Pompei Pitture e Mosaici, 10 voll., Istituto dell'Enciclopedia
Italiana;
or in SPINAZZOLA, Pompei alla luce degli scavi nuovi di Via
dell'abbondanza (1910 -1923), 3 voll., Roma 1953;
or in A. Maiuri, Ercolano, I nuovi scavi (1927-1958), 2 voll., Roma
1958.
During the exam Students will have to discuss the chosen building
and they will be asked to present photocopies of its decoration and
plan.
B. two among the following texts:
D. SCAGLIARINI CORLAITA, Spazio e decorazione nella pittura
pompeiana, in "Palladio", XXIII-XXV, 1974-76, pp.3-44;
I. BALDASSARRE, Piramo e Thisbe: dal mito all'immagine, in L'art
décoratif à Rome à la fin de la républic et au début du principat,
Table ronde (Rome 1979), Roma 1981, pp. 337-347;
F. PARISE BADONI, Arianna a Nasso: la rielaborazione di un mito
greco in ambiente romano, in "DialArcheol " 8, 1, 1990, pp. 73-89
M. de VOS, La fuga di Enea in pitture del I sec.d.C., in "KölnerJb"
24, 1991, pp. 113-123 S.T.A. MOLS - E.M. MOORMANN, Ex parvo crevit.
Proposta per una lettura iconografica della toma di Vestorius
Priscus fuori Porta Vesuvio a Pompei, in "RivStPomp", VI, 1993-94,
pp. 16-52
B. BERGMANN, The Roman House as Memory Theater: the House of the
Tragic Poet in Pompeii, in "ArtBull" LXXVI, 2, 1994, pp. 225-255
F. GHEDINI, Miti greci nella pittura della prima età imperiale come
specchio di un messaggio ideologico: Achille a Sciro, in Le
giornate del castello. Incontri di studio (Pordenone, 1996)
(Quaderni del Museo Archeologico del Friuli occidentale, 1),
Pordenone 1997, pp. 83-108
S.SANTORO BIANCHI, I passi plautini sulla pittura, in
"MélEcFrançRome", 109, 1997,2, pp.765-812;
N. BLANC, L'enigmatique "Sacello Iliaco" (I 6, 4 E); contribution à
l'étude des cultes domestiques, inI temi figurativi nella pittura
parietale antica (IV se.a.C.-IV sec.d.C.) *, Atti del VI Convegno
internazionale sulla pittura parietale antica (Bologna, 1995)
(Dipart. di Archeologia dell'Univers. di Bologna, Studi e Scavi,
4), a cura di D.Scagliarini Corlàita, Bologna 1997, pp.37-42,
321-323
D. SCAGLIARINI CORLAITA, Propter spatia longitudinis: cicli e serie
f igurative nelle ambulationes del secondo e del quarto "stile
pompeiano", in Temi figurativi*, pp. 119-123, 344-46
A.VARONE, Pompei: il quadro Helbig 1445, “Kasperl im
Kindertheater”, una nuova replica e il problema delle copie e delle
varianti, ", in Temi figurativi*, pp. 149-152, 351-352
D. SCAGLIARINI CORLAITA, Lucius pinxit: un'insolita firma di
pittore a Pompei, in Actes du VIIe Congrès Internationale sur la
Peinture Murale Antique, a cura di A. Barbet, St.Romain-en-Gal,
1998, pp.323-26, pl. LXIV;
V.M. STROCKA, Mars und Venus in Bildprogrammen pompejanischer
Häuser, in Temi figurativi *, pp.129-134 V.M. STROCKA, Das
Bildprogramm des Epigrammzimmers in Pompeji, in Röm.Mitt., 102,
1995, pp. 269-290;
I. COLPO, La formazione del repertorio. Immagini di Ganimede
dall'area vesuviana, in Eidola, 2, 2005, pp. 67-93;
A. BARBET-C.ALLAG, La pittura romana dal pictor al restauratore,
ediz. ital. a cura di G.Ciurletti e D.Scagliarini, Imola 2000;
A. VARONE, L'organizzazione del lavoro in una bottega di
decoratori: le evidenze dal recente scavo pompeiano lungo Via
dell'Abbondanza”, in MededRom 54, 1995, pp. 124-139;
G. SAURON Nature et signification de la mégalographie énigmatique
de Boscoreale”, in REL 71, 1993, pp. 87-117;
G. SAURON, La grande fresque de la villa des Mystères à Pompei,
Paris 1998 P. ZANKER, Immagini mitologiche nelle case pompeiane, in
ID., Un'arte per l'impero. Funzione e intenzione delle immagini nel
mondo romano, a cura di E. Polito, Electa, Milano 2002, pp.
112-132;
M. G. MAIOLI, Edilizia privata: gli aspetti culturali e
architettonici, e D.SCAGLIARINI, Edilizia privata: l'apparato
decorativo in "Aemilia. La cultura romana in Emilia Romagna dal III
secolo a.C. all'eta' costantiniana" (a cura di M. Marini Calvani ),
Bologna, 1999 pp. 173-194;
D. SCAGLIARINI, Phoenix volavit. Continuità e aggiornamenti nel
sistema di icone tramandato dalla propaganda politica augustea, in
Atti del Convegno Iconografia 2005. Immagini e immaginari
dall'antichità classica al mondo moderno, Roma 2006, pp. 145-154;
N.BLANC, J.-L. MARTINEZ, La tombe de Patron à Rome, J.-L.Martinez,
Reliefs et inscriptions trouvés avec la tombe de Patron, in Au
royaume des ombres. La peinture funéraire antique, Paris 1998, pp.
82-84; 85-95
Students attending the second year and third year of the previous
course programme (first degree course with 5 or 10 credits per
exam) will have to add to lectures' contents:
C. one of the above listed reading (see B above)
D. they are also expected to know and be prepared to discuss on the
decoration of a building from the Vesuvian area (see A
above).
Distance learning students attending the new course programme
(first degree course with 6 credits per exam) are expected to study
and present:
E. one of the reading required and above mentioned(see B
above);
F. additional reading selected among the following:
Romana Pictura. La pittura romana dalle origini all'età bizantina,
a cura di A. Donati, Milano 1998
R. LING, Roman Painting, Cambridge University Press, 1991
A. BARBET, La peinture murale romaine. Les styles décoratifs
pompéiens, Paris 1985
La pittura di Pompei. Testimonianze dell'arte romana nella zona
sepolta dal Vesuvio nel 79 d. C., a cura di G. Cerulli Irelli,
Milano 1991
BALDASSARRE, A. PONTRANDOLFO, A. ROUVERET, M. SALVADORI, Pittura
romana dall'ellenismo al tardoantico, Motta ed., Milano 2002, pp.
62- 258
A. CORALINI, Hercules domesticus. Immagini di Ercole nelle case
della regione vesuviana (I secolo a.C.-79 d.C.), Studi della
Soprintendenza Archeologica di pompei, Napoli 2001
Distance learning students attending the second year and third year
of the previous course programme(first degree course with 5 or 10
credits per exam) are expected to study and present one of the text
listed in point F .
Assessment methods
Oral examination will assess knowledge acquired and critical
understanding of the lesson topics and of suggested reading (or,
for distance learning students, of additional reading ).
Upon request, international students will have the possibility to
take written papers on the topic of lectures and of readings
through a short-answers written questionnaire ( also English ,
French or Spanish written answers are admitted);
the written essay will be discussed, in Italian language, with the
Professor.
Teaching tools
Lectures extensively integrated with images that at the end of the
course will be available for students as ppt.
Students will be given: a booklet of photocopies with images that
will allow them to better understand the lectures; texts from
literary sources with translation; written outlines of the lectures
of the course.
In addition to the formal teaching there will be a field trip to
the places examined during the course.
Links to further information
http://www.archeologia.unibo.it/Archeologia.htm
Office hours
See the website of Daniela Scagliarini