87329 - Teaching of the History of Art (1)

Academic Year 2022/2023

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Drama, Art and Music Studies (cod. 0956)

Learning outcomes

The course aims to provide a general preparation on teaching History of art in secondary school through a general vision of planning lessons and teaching models, and to prepare for the planning of structured lessons.
The aim is to know the principles of active teaching in the history of art; to know the main methodologies of educational and training planning lessons; to approach the most widespread technologies for teaching and learning the discipline; to be able to build examples of educational activities.

Course contents

Lessons will examine some general issues of the subject, to introduce students to their personal preparation of the exam, and to the practical aspects of didactics. A list of the subjects can include: (1) notes on the teaching of art history from Renaissance period, and most of all in XIX and XX century; (2) the insertion of art history in secondary school; (3) the tools used in artistic didactics (photos, handbooks, internet); (4) examples of medieval, modern and contemporary art didactics.

Readings/Bibliography

For the preparation of the exam students are required to study in a critical and accurate way the following texts:

1. personal notes from lessons

2. La storia dell'arte nella scuola italiana. Storia, strumenti, prospettive, numero monografico, "Ricerche di Storia dell'arte", n. 79, 2003: M. Ferretti, Editoriale: E. Franchi, Dalle cattedre ambulanti all'insegnamento ufficiale: l'ingresso della storia dell'arte nei licei; S. Nicolini, Il manuale: un modello per imparare la storia dell'arte, dall'epoca della riforma Gentile fino agli anni Sessanta; M. Ferretti, L'uso delle immagini nei manuali scolastici di storia dell'arte; M. Mignini, Storia dell'arte al femminile. L'insegnamento delle donne nel liceo classico durante il fascismo; C. Stoppani, La "Storia dell'arte italiana" di Giulio Carlo Argan; A. Rizzi, Considerazioni sull'insegnamento della storia dell'arte: scuola e stereotipi; M. Dalai Emiliani, Attualità e futuro dell'insegnamento della storia dell'arte. Una riflessione tra orientamenti metodologici della ricerca e riforme istituzionali, globally pp. 4-92.

3. C. de Seta , Perché insegnare la storia dell'arte, Roma, Donzelli, 2008

4. T. Montanari, A cosa serve Michelangelo?, Torino, Einaudi, 2011

Non-attending students will substitute the personal notes with two of the following texts:

E. Castelnuovo, Di che cosa parliamo quando parliamo di storia dell’arte?, in Idem, La cattedrale tascabile. Scritti di storia dell’arte, Livorno, Sillabe, 2000, pp. 69-84.

M. Pigozzi, Fototeche d’arte e didattica: la realtà universitaria bolognese, in Insegnare la storia dell’arte, a cura di A. Ghirardi, C. Franzoni, S. Simoni, S. Nicolini, Bologna, CLUEB, 2009, pp. 83-108

S. Nicolini, Il museo mancato: nota sulle raccolte dell’Istituto Statale d’Arte di Bologna, in «Arte a Bologna. Bollettino dei Musei Civico d’arte antica», n. 6, 2007, pp. 187-194.

S. Nicolini, Metamorfosi del vedere: il cinema per la didattica dell’arte in Henri Focillon e Carlo Ludovico Ragghianti, in «Griseldaonline», n. VIII, 25 maggio 2010, http://www.griseldaonline.it/percorsi/metamorfosi/nicolini.htm

S. Nicolini, «Per l’educazione artistica del popolo»: iconografie e narrazioni dell’istruzione e della scuola dalle pagine di «Emporium», in Emporium. Parole e figure tra il 1895 e il 1964, a cura di G. Bacci, M. Ferretti, M. Fileti Mazza, (Incontro di studio, Pisa, Scuola Normale Superiore, 30 e 31 maggio 2007),Pisa, Edizioni della Normale, 2009, pp. 271-315

S. Nicolini, Fra teoria e materiali: il manuale e alcuni problemi di metodo per gli insegnanti di storia dell’arte, in Insegnare la storia dell’arte, a cura di A. Ghirardi, C. Franzoni, S. Simoni, S. Nicolini, Bologna, CLUEB, 2009, pp. 23-52

S. Nicolini, Insegnare la storia dell’arte: uno sguardo al passato per alcune considerazioni sul futuro, in Educare allo sguardo. Esperienze, autobiografie e riflessioni, a cura di G. Vismara, Milano, Accademia di Belle Arti di Brera, 2010, pp. 77-89

E. Franchi, Dalla didattica delle mostre alla Mostra Didattica Nazionale del 1925: la formazione dell’insegnante e il recupero del patrimonio storico dimenticato, «Predella» numero monografico Il sonno della ragione genera mostre?, a cura di G. De Simone, E. Pellegrini, n. 16, 2006, pp. 133-136

M. Di Macco, Un manuale nella storia della storia dell’arte, in C.G. ARGAN, Storia dell’arte italiana. I Dall’antichità a Duccio, Firenze 2002, pp. IX-XXVI

Please consider that it is taken for granted a very good knowledge of the history of medieval, modern and contemporary art; students without this competence are requested to study a school handbook for the period from Late Antiquity to XX century.

Teaching methods

Lectures.

Assessment methods

Oral exam. An intelligent approach to the texts of the program is necessary to the study.

Open questions on texts and on the examples brought to class (for attending students),; only on the recommanded texts (not-attending students).

Evaluation criteria: the achievement of an organic vision of the themes dealt with, the possession of an expressive mastery and specific language, the originality of the design as well as the familiarity with the method instruments will be evaluated with excellent marks. A mechanical approach, a non-articulated structure, a correct but not always appropriate language, a scholastic knowledge of the discipline will lead to average evaluations. Formal gaps or inappropriate language, lack of analysis and design tools will lead to marks that will stand on the threshold of sufficiency. Formal gaps, inappropriate language, lack of orientation in the project and inability to analyze the issues.

Teaching tools

Powerpoints with slides and texts.

Office hours

See the website of Fabrizio Lollini