85057 - Dantean Literature and Philology (1) (LM)

Academic Year 2022/2023

  • Docente: Giuseppe Ledda
  • Credits: 6
  • SSD: L-FIL-LET/10
  • Language: Italian
  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: Second cycle degree programme (LM) in Italian Studies, European Literary Cultures, Linguistics (cod. 9220)

Learning outcomes

At the end of the course the student has a good knowledge of Dante's works, especially of the Comedy, with particular attention to the philological and textual aspects and to the critical tradition.

Course contents

Titolo del corso:

Biblical Models and Medieval Religious Culture in Dante's «Commedia»

Readings/Bibliography

BIBLIOGRAPHY

Dante Alighieri, Commedia.

The student will study the prescribed cantos in one of the following recommended commented editions: A.M. Chiavacci Leonardi (Bologna, Zanichelli); E. Pasquini-A.E. Quaglio (Milano, Garzanti); U. Bosco- G. Reggio (Firenze, Le Monnier); N. Sapegno (Firenze, La Nuova Italia); R. Merlante-S. Prandi (Brescia, La Scuola); G. Inglese (Roma, Carocci, only the Inferno and the Purgatorio); S. Bellomo (Torino, Einaudi: only the Inferno and the Purgatorio, the last one with S. Carrai)

A complete reading and a general knowledge of the Comedy is required.

The following cantos must be studied with special attention in one of the recommended commented editions:

Inf. 1, 2, 4, 6, 9, 10, 11, 15, 17, 19, 21, 22, 23, 26, 28, 30, 31, 33, 34.

Purg. 1, 2, 3, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33.

Par. 1, 2, 3, 4, 8, 9, 11, 12, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33.

Students who cannot attend the course will read seven articles will study also the following cantos:

Inf. 8, and 27; Purg. 4, and 5; Par. 10, and 14

 

Foreign students will study the following cantos:

Inf. 1, 2, 4, 11, 17, 19, 23, 26, 31, 34.

Purg. 1, 2, 3, 8, 9, 10, 12, 17, 22, 27, 29, 30, 31, 32.

Par. 1, 4, 11, 12, 17, 21, 22, 23, 25, 26, 27, 30, 31, 33.

Texts from the Bible and from other ancient and medieval works will be furnished during the course.

Reference edition of the Bible will be:

Biblia Sacra Iuxta Vulgatam Versionem, a cura di R. Weber et al., editio tertia emendata, a cura di B. Fischer et al., Stuttgart, Deutsche Bibelgesellschaft, 19833;

Biblia Sacra Vulgatae Editionis, a cura di A. Colunga, L. Turrado, Cinisello Balsamo (Milano), Edizioni San Paolo, 1995.

Critical Literature

G. Ledda, Leggere la «Commedia», Bologna, Il Mulino, 2016.

- Six articles or book chapters chosen among the following:

[- Foreign students will read only three articles;

- Students who cannot attend the course will read seven articles]

- La Bibbia di Dante. Esperienza mistica, profezia e teologia biblica in Dante. Atti del Convegno internazionale di Studi (Ravenna, 7 novembre 2009), a cura di G. Ledda, Ravenna, Centro Dantesco dei Frati Minori Conventuali, 2011 (uno o più saggi a scelta).

- Dante e la Bibbia, a cura di G. Barblan, Firenze, Olschki 1988 (uno o più saggi a scelta).

- Dante’s «Commedia». Theology as Poetry, ed. by V. Montemaggi and M. Treherne, Notre Damte, University of Notre Dame, 2010 (un saggio a scelta).

- Preghiera e liturgia nella «Commedia». Atti del Convegno internazionale di Studi (Ravenna, 12 novembre 2011), a cura di Giuseppe Ledda, Centro Dantesco dei Frati Minori Conventuali, Ravenna 2013 (uno o più saggi a scelta).

- Le teologie di Dante. Atti del Convegno internazionale di Studi (Ravenna, 9 novembre 2013), a cura di Giuseppe Ledda, Ravenna, Centro Dantesco dei Frati Minori Conventuali, 2015 (uno o più saggi a scelta).

- Dante poeta cristiano e la cultura religiosa medievale. In ricordo di Anna Maria Chiavacci Leonardi. Atti del Convegno internazionale di Studi (Ravenna, 26 novembre 2015), a cura di Giuseppe Ledda, Ravenna, Centro Dantesco dei Frati Minori Conventuali, 2018 (uno o più saggi a scelta).

- Poesia e profezia nell’opera di Dante. Atti del Convegno internazionale di Studi (Ravenna, 1 novembre 2017), a cura di Giuseppe Ledda, Ravenna, Centro Dantesco dei Frati Minori Conventuali, 2019 (uno o più saggi a scelta).

- Ardissino, E., Tempo liturgico e tempo storico nella «Commedia», Libreria Editrice Vaticana, Città del Vaticano 2009 (uno o più capitoli a scelta

- Ascoli, A.R., Dante e l’invenzione di un autore moderno (2008), sul sito https://berkeley.academia.edu/AlbertRussellAscoli ) (il cap. 7).

- E. Auerbach, Studi su Dante, Milano, Feltrinelli, 1984, (i capitoli Sacrae Scripturae sermo humilis; Figura).

- Z. Barański, Dante e i segni, Napoli, Liguori, 2000 (il cap. VI, I segni della Bibbia: la lezione profetica di «Inferno» XIX, pp. 147-172).

- A. Battistini, La retorica della salvezza, Bologna, Il Mulino, 2016 (il capitolo 1, Dalla «parola ornata» alle «vere parole», pp. 17-41).

- V.S. Benfell, The Biblical Dante, Toronto, Toronto University Press, 2011 (uno o più capitoli a scelta).

- Casagrande, C. e Vecchio, S., I sette vizi capitali, Storia dei peccati nel Medioevo, Einaudi, Torino 2000 (un capitolo a scelta).

- A. M. Chiavacci Leonardi, Il tema biblico dell’esilio nella «Divina Commedia», in La scrittura infinita. Bibbia e poesia in età medievale e umanistica, a cura di F. Stella, SISMEL-Edizioni del Galluzzo, Tavarnuzze (Firenze), 2001, pp. 177-185.

- A.M. Chiavacci Leonardi, Le beatitudini e la struttura poetica del «Purgatorio», «Giornale storico della letteratura italiana», 161, 1984, pp. 1-29.

- C. Delcorno, «Exemplum» e letteratura tra Medioevo e Rinascimento Bologna, il Mulino, 1989, (il capitolo VI, Dante e Peraldo, pp. 195-227).

- C. Delcorno, «Ma noi siam peregrin come voi siete». Aspetti penitenziali del «Purgatorio», in Da Dante a Montale. Studi di filologia e critica letteraria in onore di Emilio Pasquini, Bologna, Gedit, 2005, pp.11-30.

- E. Esposito, R. Manica, N. Longo, R. Scrivano, Memoria biblica nell’opera di Dante, Roma, Bulzoni, 1996 (uno o più saggi a scelta).

- J. Freccero, Dante. La poetica della conversione, Il Mulino, Bologna 1986 (un capitolo a scelta).

- P.S. Hawkins, Dante’s Testaments. Essays in Scriptural Imagination, Stanford, Stanford University Press, 1999 (uno o più capitoli a scelta).

- N. Maldina, In pro del mondo. Dante, la predicazione e i generi della letterartura religiosa medievale, Roma, Salerno Editrice, 2017 (uno o più capitoli a scelta).

- L. Pertile, La puttana e il gigante. Dal Cantico dei Cantici al Paradiso Terrestre di Dante, Ravenna, Longo, 1998 (il capitolo: III, Aspettando Beatrice, pp. 51-86).

- E. Raimondi, Metafora e storia, Torino, Einaudi, 1970 (il capitolo IV, Rito e storia nel I canto del «Purgatorio», pp. 65-94, oppure il capitolo V, Semantica del canto IX del «Purgatorio», pp. 95-122).

- M. Tavoni, Qualche idea su Dante, Bologna, Il Mulino, 2016 (il capitolo V, Papi simoniaci e Dante profeta («Inf.» XIX), pp.149-225.

- R. Wilson, Prophecies and Prophecy in Dante’s «Commedia», Olschki, Firenze 2008 (uno o più capitol ia scelta)

 

Teaching methods

Lectures

Assessment methods

The final examination will be an oral conversation. In the course of this conversation will be verified the achievement of the knwoledge and abilities required, and particularly:

- the generale knowledge of Dante's works and especially the Comedy in its main structural aspects;

- the precise knowledge of the Comedy's Cantos specifically indicated in the program; for these cantos will be required the ability to give a paraphrase and an analytical comment, also in reference to the tradition of Dante Studies;

- the comprehension of the main information and arguments in the critical essays chosen by the student from those indicated in the program; the ability to present in clear and good italian those contents; the ability to apply critically the essays to the reading of the Dante's texts in program;

- the ability to connect the Dante's texts read by the student with relevant and pertinent aspects of the ancient, Biblical, and medieval culture examined during the course and in the critical essays chosen by the student.

Teaching tools

Power Points Presentations.

Photocopies of some ancient and medieval texts will be furnished.

Office hours

See the website of Giuseppe Ledda

SDGs

Good health and well-being Quality education Gender equality Peace, justice and strong institutions

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.