87339 - Teaching of Visual Arts (1) (LM)

Academic Year 2020/2021

  • Docente: Valeria Rubbi
  • Credits: 6
  • SSD: L-ART/04
  • Language: Italian
  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: Second cycle degree programme (LM) in Visual Arts (cod. 9071)

Learning outcomes

After the course, the students possess methodological tools related to the didactics of Visual Arts. In particular, the student: knows the main subjects of disciplinary didactics, in its specificities related to the evolution of styles and techniques; acquires methodological skills useful to define an educational and formative planning and to teach Visual Arts in Secondary Schools.

Course contents

The course aims to provide a general preparation on teaching History of art in Italy in a comparative perspective in secondary school through a general vision of planning lessons and teaching models, and to prepare for the planning of structured lessons.

The initial section will deal general issues of the subject: ministerial indications, History of art in secondary school. The purpose of the course: to offer models, languages, tools, experiments in the teaching of art history: case studies and concrete didactic practice. The last part will be dedicated to the study of teaching and learning processes in heritage education, also through the use of new technologies, with particular attention to digital technologies in the Digital Heritage area.

Readings/Bibliography

It is required knowledge of History of art in effective teaching units to be directed to the students of different secondary school situations.
In order to prepare for the oral exam, we require the study of the course notes and four texts chosen from the list below (one for each area):

1. The teaching of art history in the Italian school:

La storia dell'arte nella scuola italiana. Storia, strumenti, prospettive, in "Ricerche di Storia dell'arte", n. 79, 2003 (in riferimento agli articoli di M.Ferretti, E.Franchi, S.Nicolini, M.Mignini, C.Stoppani, A. Rizzi, M. Dalai Emiliani)

S.Nicolini, Stefano Bottari e l’insegnamento della storia dell’arte nella scuola italiana (con un’appendice di tre lettere di Carlo Ludovico Ragghianti), in «Predella journal of visual arts», n°33, 2013, http://www.predella.it/predella_33/3.1.pdf

2. Is it appropriate to teach art history?

G.B. Maderna, Riflessioni sulla didattica della storia dell’arte e dei beni culturali, in Studi di storia dell’arte in onore di Maria Luisa Gatti Perer, a cura di M. Rossi, A. Rovetta, Milano, Vita e Pensiero, 1999, pp. 543-548

E. Castelnuovo, Di che cosa parliamo quando parliamo di storia dell’arte?, in Id., La cattedrale tascabile. Scritti di storia dell’arte, Livorno, Sillabe, 2000, pp. 69-84.

M.Ferretti, L’insegnamento della Storia dell’arte e la formazione degli insegnanti, in L. Branchesi, E. Crispolti, M. Dalai Emiliani, Arteinformazione. L’identità italiana per l’Europa, Meridiana Libri (Donzelli editore), Corigliano Calabro (Roma), 2001, pp. 95-100.

T. Calvano, L’insegnamento della storia dell’arte nella scuola in Italia, in Annali dell’Associazione Ranuccio Bianchi Bandinelli, Lo storico dell’arte: formazione e professioni. Scuola, Università, tutela e mondo del lavoro, Roma, Graffiti Editore, 2005, pp. 33-43

Y. Michaud, Insegnare l'arte? Analisi e riflessioni sull'insegnamento dell'arte nell'epoca postmoderna e contemporanea, prefazione di Dario Evola; traduzione di Lucia Schettino, Roma, Idea, 2010

S.Nicolini, Insegnare la storia dell’arte: uno sguardo al passato per alcune considerazioni sul futuro, in Educare allo sguardo. Esperienze, autobiografie e riflessioni, a cura di G.Vismara, Milano, 2010, pp. 77-89 https://www.researchgate.net/publication/313987204_Insegnare_la_storia_dell'arte_uno_sguardo_al_passato_per_alcune_considerazioni_sul_futuro_in_Educare_allo_sguardo_Esperienze_autobiografie_e_riflessioni_a_cura_di_Gisella_Vismara_Milano_Accademia_di_B

3. Experiences and suggestions:

Insegnare la storia dell’arte, a cura di A. Ghirardi, C. Franzoni, S. Simoni, S. Nicolini, Bologna, CLUEB, 2009

I.Baldriga, Diritto alla bellezza. Educazione al patrimonio artistico, sostenibilità e cittadinanza, Milano, Le Monnier Università, 2017

L. Branchesi, L’insegnamento della Storia dell’arte nella scuola secondaria. Linee di tendenza in Italia e in Europa, in Adolfo Venturi e la Storia dell’arte oggi, a cura di M. D’Onofrio, Modena, Franco Cosimo Panini, 2008, pp. 387-400

C. Panciroli, Le arti visive nella didattica: teoria, esperienza e progetti dalla scuola dell’infanzia alla scuola secondaria, QuiEdit, Verona 2012

I. Baldriga, La periodizzazione tra acquisizione dei saperi e didattica per competenze. L’insegnamento della storia dell’arte nella scuola, verso Europa 2020, in Fare la Storia dell’Arte oggi. La prospettiva storica. Ipotesi di discussione e rifondazione, Atti del Convegno nazionale della Consulta Universitaria Nazionale per la Storia dell’Arte, (Milano, Università Cattolica del Sacro Cuore 28 febbraio - 1 marzo 2013), pp. 1-13. https://cunsta.it/articoli-news-cunsta/29-libri-mostre-e-convegni/54-fare-la-storia-dell-arte-oggi-irene-baldriga.html

4. Analysis and interpretations:

Leggere l'opera d'arte: dal figurativo all'astratto, a cura di L. Corrain e M. Valenti, Bologna, Progetto Leonardo, 1991

Leggere l'opera d'arte. 2: dal figurativo all'astratto, a cura di L. Corrain, Bologna, In appendice: Per un lessico di semiotica visiva, a cura di P. Basso, Bologna, Progetto Leonardo, 1999

G.C. Sciolla, Studiare l'arte. Metodo, analisi e interpretazione delle opere e degli artisti, Utet, Torino 2001

I. Buonazia, Insegnare storia dell'arte contemporanea nella scuola secondaria superiore italiana: stimoli, criticità e prospettive di una missione politica, in Arte e politica. Studi per Antonio Pinelli, a cura di N. Barbolani di Montauto, G. De Simone, T. Montanari, C. Savettieri e M. Spagnolo, Firenze, Mandragora, 2013, pp. 189-192

C. De Carli, Attraverso l’arte. Percorsi filosofici ed esperienze educative, collana Ricerche di storia dell’arte, Milano, VP, 2013

 

The non-attendants will have to add to the study of the four texts, the presentation of a structured didactic path (lesson, project, didactic output, etc.). It is suggested to those who do not attend the course to contact the teacher (Teams) in order to focus on the methods of study and skills expected to pass the exam.

 

Teaching methods

Due to the restrictions imposed by the current health emergency, this teaching activity will be carried out in the following manner

traditional method: the teacher will always be present personally in the indicated classroom during this teaching activity. The students will alternate their presence, according to a schedule of shifts being defined (more detailed information regarding the shifts and about the modalities to get access to the classroom lessons will be provided soon). It will always be possible to connect remotely and to follow live lessons via the online platform TEAMS.

Assessment methods

Oral examination.

The achievement of an organic vision of the themes dealt with, the possession of an expressive mastery and specific language, the originality of the design as well as the familiarity with the method instruments will be evaluated with excellent marks. A mechanical approach, a non-articulated structure, a correct but not always appropriate language, a scholastic knowledge of the discipline will lead to average evaluations. Formal gaps or inappropriate language, lack of analysis and design tools will lead to marks that will stand on the threshold of sufficiency. Formal gaps, inappropriate language, lack of orientation in the project and inability to analyze the issues addressed can only be evaluated negatively.

Teaching tools

Pdf texts and images of the illustrations showed in class. Additional bibliography when needed.

Office hours

See the website of Valeria Rubbi

SDGs

Good health and well-being Quality education Gender equality Responsible consumption and production

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.