28882 - Modern Italian Literature (LM) (A-L)

Academic Year 2021/2022

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: Second cycle degree programme (LM) in Italian Studies, European Literary Cultures, Linguistics (cod. 9220)

Learning outcomes

Students will achieve an exhaustive knowledge of Italian Literature from XVI to XVIII centuries.

Course contents

The course of Modern Italian Literature will focus on the relationship between literature and society during XVI century. The research unit will analyse the life and work of Pietro Aretino. Furthermore students are requested to achieve an appropriate knowledge on Italian literature from XVI to XVIII centuries. Within the course students are also requested to read some classical works and critical bibliography.

 

Classes hours:

Monday, Tuesday, Wednesday, hours 1-3 pm

Room: Aula Forti (Department of Classics and Italian Studies, 32 Zamboni st., first floor)

Readings/Bibliography

A. RESEARCH UNIT

A bizarre Renaissance man of letters: Pietro Aretino between literature and society

Textual questions and works will be specified during the classes.

LITERARY CRITICISM

FRANCESCO SBERLATI, L'infame. Storia di Pietro Aretino, Venezia, Marsilio, 2018

or in alternative:

PAUL LARIVAILLE, Pietro Aretino, Roma, Salerno editrice, 1997

Students who will not attend classes are requested to read the following book:

ANGELO ROMANO, Pietro Aretino tra Roma e Venezia. Ritratto di un intellettuale rinascimentale, Roma, Carocci, 2019.

 

B. HISTORICAL UNIT

B1. To acquire a competent knowledge of Italian literature history students are requested to read the following books:

GIULIO FERRONI, Storia della letteratura italiana, volume 2. Dal Cinquecento al Settecento, Milano, Mondadori Università, 2012; or, as alternative, FRANCO BRIOSCHI - COSTANZO DI GIROLAMO (edd.), Manuale di letteratura italiana. Storia per generi e problemi, volumi II. Dal Cinquecento alla metà del Settecento, e III. Dalla metà del Settecento all'Unità d'Italia (only section concerning the XVIII century), Torino, Boringhieri, 1994-1997 (and further reprints).

B.2 Students are also requested to read and comment two works among the following:

LUDOVICO ARIOSTO, Orlando furioso
NICCOLO' MACHIAVELLI, Il principe
FRANCESCO GUICCIARDINI, Storia d'Italia
PIETRO BEMBO, Prose della volgar lingua
Antologia della poesia italiana. Cinquecento, a cura di CESARE SEGRE - CARLO OSSOLA, Torino, Einaudi, 2008
BALDASSARE CASTIGLIONE, Il libro del cortegiano
BENVENUTO CELLINI, Vita
MATTEO BANDELLO, Novelle
TORQUATO TASSO, Gerusalemme liberata
GIORDANO BRUNO, Eroici furori
TOMMASO CAMPANELLA, La città del sole
GALILEO GALILEI, Dialogo sopra i due massimi sistemi del mondo
GIOVAN BATTISTA MARINO, Adone
TORQUATO ACCETTO, Della dissimulazione onesta
GIULIO CESARE CROCE, Le astuzie di Bertoldo e le semplicità di Bertoldino
GIOVAN BATTISTA BASILE, Lo cunto de li cunti, overo Lo trattenemiento de' peccerille
GIAMBATTISTA VICO, Principi di scienza nuova
PIETRO VERRI, Discorso sull'indole del piacere e del dolore
CESARE BECCARIA, Dei delitti e delle pene
CARLO GOLDONI, La locandiera
GIUSEPPE PARINI, Il Giorno
VITTORIO ALFIERI, Della tirannide. Del principe e delle lettere

B.3 Students must read one of the following critical essays:

MARIA GRAZIA ACCORSI, Pastori e teatro. Poesia e critica in Arcadia, Modena, Mucchi, 1999
ANDREA BATTISTINI, Il Barocco. Cultura, miti, immagini, Roma, Salerno Editrice, 2000
ANDREA BATTISTINI - EZIO RAIMONDI, Le figure della retorica. Una storia letteraria italiana, Torino, Einaudi, 1990
LINA BOLZONI, Il cuore di cristallo. Ragionamenti d'amore, poesia e ritratto nel Rinascimento, Torino, Einaudi, 2010
LINA BOLZONI, Il lettore creativo. Percorsi cinquecenteschi fra memoria, gioco, scrittura, Napoli, Guida, 2012
CARLO CAPRA, I progressi della ragione. Vita di Pietro Verri, Bologna, il Mulino, 2002
STEFANO CARRAI, L'usignolo di Bembo. Un'idea della lirica italiana del Rinascimento, Roma, Carocci, 2006
ALBERTO CASADEI, La fine degli incanti. Vicende del poema epico-cavalleresco nel Rinascimento, Milano, Franco Angeli, 1997
MICHELE CILIBERTO, Giordano Bruno, Roma-Bari, Laterza, 2010
ARNALDO DI BENEDETTO, Tra Rinascimento e Barocco. Dal petrarchismo a Torquato Tasso, Firenze, Società editrice fiorentina, 2007
CARLO DIONISOTTI, Machiavellerie. Storia e fortuna di Machiavelli, Torino, Einaudi, 1980
CARLO DIONISOTTI, Geografia e storia della letteratura italiana, Torino, Einaudi, 1999
SIRO FERRONE, La vita e il teatro di Carlo Goldoni, Venezia, Marsilio, 2014
SIRO FERRONE, La Commedia dell'Arte. Attrici e attori italiani in Europa (XVI-XVIII secolo), Torino, Einaudi, 2014
GIANFRANCO FOLENA, L'italiano in Europa. Esperienze linguistiche del Settecento, Torino, Einaudi, 1983
GIANFRANCO FOLENA, Il linguaggio del caos. Studi sul plurilinguismo rinascimentale, Torino, Bollati Boringhieri, 1991
ELISABETTA GRAZIOSI, Questioni di lessico. L'ingegno, le passioni, il linguaggio, Modena, Mucchi, 2004
PASQUALE GUARAGNELLA, Tra antichi e moderni. Morale e retorica nel Seicento italiano, Lecce, Argo, 2003
JOSE' ANTONIO MARAVALL, La cultura del Barocco. Analisi di una struttura storica, Bologna, il Mulino, 1999
CLEMENTE MAZZOTTA, Scritti alfieriani, Bologna, Pàtron, 2007
CARLO OSSOLA, Dal "Cortegiano" all'uomo di mondo. Storia di un libro e di un modello sociale, Torino, Einaudi,
AMEDEO QUONDAM, Il naso di Laura. Lingua e poesia lirica nella tradizione del classicismo, Modena, Panini, 1991
AMEDEO QUONDAM, La conversazione. Un modello italiano, Roma, Donzelli, 2007
AMEDEO QUONDAM, Rinascimento e classicismi. Forme e metamorfosi della modernità, Bologna, il Mulino, 2013
EZIO RAIMONDI, Letteratura barocca. Studi sul Seicento italiano, Firenze, Olschki, 1991
EZIO RAIMONDI, Il colore eloquente. Letteratura e arte barocca, Bologna, il Mulino, 1995
SERGIO ROMAGNOLI, La buona compagnia. Studi sulla letteratura italiana del Settecento, Milano, Franco Angeli, 1983
FRANCESCO SBERLATI, Il genere e la disputa. La poetica tra Ariosto e Tasso, Roma, Bulzoni, 2001
FRANCESCO SBERLATI, L'ambiguo primato. L'Europa e il Rinascimento italiano, Roma, Carocci, 2004

FRANCESCO SBERLATI, La ragione barocca. Politica e letteratura nell'Italia del Seicento, Milano, Bruno Mondadori, 2006
SERGIO ZATTI, L'ombra del Tasso. Epica e romanzo nel Cinquecento, Milano, Bruno Mondadori, 1996

6 CFU PROGRAMME DOES NOT INCLUDE UNITS B.2 AND B.3

Teaching methods

Lectures on courses themes, connected with information about bibliographical references, using pc, web sites, slides, overhead projector.

Assessment methods

The evaluation of the students' competencies and abilities acquired during the course consists in an oral interview which has the aim of evaluating the critical and methodological ability of the students. The students will be invited to discuss the tests on the course programme. The student must demonstrate an appropriate knowledge of the bibliography in the course programme.

Those students who are able to demonstrate a wide and systematic understanding of the issues covered during the lessons, are able to use these critically and who master the field-specific language of the discipline will be given a mark of excellence.

Those students who demonstrate a mnemonic knowledge of the subject with a more superficial analytical ability and ability to synthesize, a correct command of the language but not always appropriate, will be given a fair mark.

A superficial knowledge and understanding of the material, a scarce analytical and expressive ability that is not always appropriate will be rewarded with a pass mark or just above a pass mark.

Students who demonstrate gaps in their knowledge of the subject matter, inappropriate language use, lack of familiarity with the literature in the programme bibliography will not be given a pass mark.

Teaching tools

The following is a list of some helpful web sites. Some of them will be visited during the course.

www.bibliotecaitaliana.it

www.classicitaliani.it

www.darwinbooks.it

www.italicon.it

letteritaliana.weebly.com

www.letteraturaitaliana.net

www.liberliber.it

www.nuovorinascimento.org

www.storiadellaletteratura.it

www.treccani.it

Office hours

See the website of Francesco Sberlati

SDGs

Quality education Gender equality Reduced inequalities

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.