Academic Year 2021/2022

Learning outcomes

At the end of the seminar (activity strictly related to the objectives of the degree course) the student acquires specific skills and notions to deal with linguistic and / or philological and / or literary and / or historical and / or artistic issues and problems.

Course contents

The seminar aims to provide students with the expertise needed to use a critical edition and to understand the complexity of the textual tradition of an ancient, medieval or modern literary work.

Readings/Bibliography

K. Aland, B. Aland, Il testo del Nuovo Testamento, Marietti, Genova 1987.

S.D’A. Avalle, Principî di critica testuale, Antenore, Roma-Padova 2002 (ristampa della II ed. 1978).

P.G. Beltrami,A che serve un'edizione critica? Leggere i testi della letteratura romanza medievale (= Itinerari. Filologia e critica letteraria), Il Mulino, Bologna 2010.

M. Berté, M. Petoletti, La filologia medievale e umanistica (= Manuali. Filologia e critica letteraria), Il Mulino, Bologna 2017.

L. Canfora, Filologia e libertà. La più eversiva delle discipline, l'indipendenza di pensiero e il diritto alla verità, Mondadori, Milano 2008).

L. Canfora, Il copista come autore (= Il Divano, 322), Sellerio, Palermo 2019 (II ed., I ed. 2002).

G. Contini, Breviario di ecdotica, Einaudi, Torino 1992 (I ed. Einaudi 1990, I ed. Ricciardi, Milano-Napoli 1986).

A. Danti, Fra Slavia Orthodoxa e Slavia Romana. Studi di ecdotica, Lombardi, Palermo 1993.

G. Inglese, Come si legge un'edizione critica. Elementi di filologia italiana (= Aulamagna, 000), Carocci, Roma 2016 (I ed. 1999).

P. Italia, G. Raboni, Che cos’è la filologia d’autore (= Bussole, 408), Carocci, Roma 2019 (I ed. 2010).

P. Maas, Critica del testo, Le Monnier, Firenze 1990 (ristampa della III ed.), trad. di N. Martinelli, ed. or. Textkritik, B.G.Teubner, Leipzig 1950 (II. ed., I ed. 1927).

P. Maas, La critica del testo, Edizioni di Storia e Letteratura, Roma 2017, trad. di G. Ziffer, ed. or. Textkritik, B.G. Teubner, Leipzig 1960.

R. Maisano, Filologia del Nuovo Testamento. La tradizione e la trasmissione dei testi, Carocci, Roma 2014.

B.M. Metzger, Il testo del Nuovo Testamento (= Introduzione allo studio della Bibbia. Supplementi, 1), Paideia, Brescia 1996.

D.C. Parker, An Introduction to the New Testament Manuscripts and Their Texts, Cambridge University Press, Cambridge 2008.

G. Pasquali, Storia della tradizione e critica del testo, Le Lettere, Firenze 1988 (ristampa della II ed. Le Monnier, Firenze 1952, I ed. 1934).

A. Petrucci, La descrizione del manoscritto. Storia, problemi, modelli, (= Beni Culturali, 24), Carocci, Roma 2020 (ristampa della II ed. 2001, I ed. Nuova Italia Scientifica, Roma 1984).

A. Pratesi, Genesi e forme del documento medievale, Jouvence, Roma 1999 (III ed., I ed. 1979)

P. Stoppelli, Filologia della letteratura italiana (= Manuali Universitari, 197), Carocci, Roma 2019 (II ed., I ed. 2008).

A. Stussi (a cura di), Fondamenti di critica testuale, Il Mulino, Bologna 1998.

A. Stussi (a cura di), La critica del testo, Il Mulino, Bologna 1985.

S. Timpanaro , La genesi del metodo del Lachmann, UTET, Torino 2003 (I ed. 1963).

T. Wasserman, P.J. Gurry, A New Approach to Textual Criticism. An Introduction to the Coherence-Based Genealogical Method (= Resources for Biblical Study, 80), SBL Press-Deutsche Bibelgesellschaft, Atlanta-Stuttgart 2017.

M.L. West, Critica del testo e tecnica dell'edizione, L'Epos, Palermo 1998 (ristampa della I ed. 1991).

Teaching methods

Frontal lessons. Reading and analysis of texts.

Assessment methods

Workshop on selected themes with expositions by students and directed group discussion.

Teaching tools

Audiovisual aids and downloadable teaching material will be used.

Office hours

See the website of Alberto Alberti

SDGs

Quality education

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.