30347 - Organisation theory

Academic Year 2021/2022

  • Docente: Federico Toth
  • Credits: 8
  • SSD: SPS/04
  • Language: Italian
  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: Second cycle degree programme (LM) in Politics Administration and Organization (cod. 9085)

Learning outcomes

This course is intended as an introduction to principles of organization theory. By the end of the course, the student is able to:

- identify the key characteristics and components of organizational design and behaviour.

- recognize the key elements and the typical dynamics of decision-making processes.

- analyze organizational situations and dynamics.

Course contents

The course deals with the following topics: The Japanese model - Normann: business idea - Loosely coupled systems - Ephemeral organizations - Organizational behavior in crisis situations - The decison-making process.

Readings/Bibliography

Required reading list:

G. Bonazzi (2008), Nel post-fordismo: specializzazione flessibile, produzione snella e fabbrica modulare, in Storia del pensiero organizzativo, Milano, Franco Angeli, pp. 160-189.

M. Landau (1969), Ridondanza, razionalità e il problema della duplicazione e della sovrapposizione, in «Rivista trimestrale di scienza dell'amministrazione», n. 1, 1982, pp. 3-27.

R. Normann (1979), Le condizioni di sviluppo dell'impresa, Milano, Etas, pp. 26-66.

R. Normann (1992), Perché uno sviluppo strategico delle risorse umane?, in La gestione strategica dei servizi, Milano, ETAS. Capitolo quinto.

K. E. Weick (1976), Le organizzazioni scolastiche come sistemi a legame debole, in S. Zan (a cura di), Logiche di azione organizzativa, Bologna, Il Mulino, pp. 355-379.

G.F. Lanzara (1993), Le organizzazioni effimere in ambienti estremi: genesi e strategie d'intervento, in Capacita' negativa, Bologna, il Mulino, pp. 143-181.

M. Catino (2012), Il collasso del sensemaking, in Capire le organizzazioni, Bologna, Il Mulino, pp. 187-195

F. Toth (2006), Le immagini del decision making, in Il costo del consenso, Roma, Carocci, pp. 19-43.

J.G. March (1994), Conformità a regole, in Prendere decisioni, Bologna, il Mulino, pp. 67-87 e 110-112.

G. Bonazzi (1999), Le anarchie organizzate ovvero il modello a "cestino dei rifiuti", in Dire, fare, pensare, Milano, Franco Angeli, pp. 44-65.

M. Catino (2009), La Nasa e i disastri degli shuttle , in Miopia organizzativa, Bologna, il Mulino, pp. 36-56.

G. Bonazzi (1999), Il caso dei missili sovietici a Cuba , in Dire, fare, pensare, Milano, Franco Angeli, pp. 66-93.

Teaching methods

Lessons of the teacher. Case studies and discussion.

Class attendance is strongly recommended.

Assessment methods

The final grade will be given by a written examination to be planned at the end of the course.

Teaching tools

Most of the topics will be presented through the analysis and discussion of case studies (Benetton, IKEA, Google, Amazon, Toyota, Nasa).

Office hours

See the website of Federico Toth

SDGs

Decent work and economic growth Sustainable cities Responsible consumption and production

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.