76214 - History and Anthropology of Images

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SDGs

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.

Good health and well-being Quality education Gender equality

Academic Year 2019/2020

Learning outcomes

The course deals with some major topics and methodological questions in cultural and religious history of Europe from Late Antiquity to the Renaissance (mythologies and rituals, laws and doctrines, vectors and communication processes between orality and writing), with particular attention to the developments of the theological reflection on image and intermediaries on the sacred (places of worship, icons, relics, devotional images and liturgical furnishings) and the role of the ruling classes in secular and ecclesiastical patronage on monumental art. The student, at the end of the course is able to handle some of the main tools for a critical evaluation of the art-history heritage of Italy and Europe, especially in relation to the role of religious institutions and religious orders from the fourth to the eighteenth century.

Course contents

The course consists in a seminar based on reading and commenting of literary, iconographic, and documentary sources. The reference and critical texts will be suggested by the teacher during the lessons. The bibliography provided in Section B (Studies) thus has an introductory character and guidance, especially with regard to the heuristic and methodological aspects.

Readings/Bibliography

A) Synthesis:
To all the students - attending or not - is recommended critical knowledge of one of the following works: D. Freedberg, Il potere delle immagini. Il mondo delle figure: reazioni e emozioni del pubblico, trad. it. Torino, Einaudi, 1993 (rist. 2009); P. Burke, Testimoni oculari. Il significato storico delle immagini, trad. it. Roma, Carocci, 2002; A. Pinotti, A. Somaini (a cura di), Teorie dell'immagine. Il dibattito contemporaneo, Milano, Raffaello Cortina, 2009; H. Belting, Antropologia delle immagini, trad. it. Roma, Carocci, 2011; H. Bredekamp, Immagini che ci guardano. Teoria dell'atto iconico, trad. it. Milano, Raffaello Cortina, 2015.

B) Readings:
M. Baxandall, Pittura ed esperienze sociali nell'Italia del Quattrocento, trad. it. Torino, Einaudi, 1978 (rist. 2001); E. Kitzinger, Il culto delle immagini. L'arte bizantina dal cristianesimo delle origini all'Iconoclastia, trad. it. Firenze, La Nuova Italia, 1992; R. Debray, Vita e morte dell'immagine. Una storia dello sguardo in Occidente, trad. it. Milano, il Castoro, 1998; C. Ginzburg, Occhiacci di legno. Nove riflessioni sulla distanza, Milano, Feltrinelli, 1998; M. Baxandall, Forme dell'intenzione. Sulla spiegazione storica delle opere d'arte, trad. it. Torino, Einaudi, 2000; H. Belting, Il culto delle immagini. Storia dell'icona dall'età imperiale al tardo Medioevo, trad. it. Roma, Carocci, 2001; J.-Cl. Schmitt, Le corps des images. Essais sur la culture visuelle au Moyen Âge, Paris, Gallimard, 2002; M. Bacci, Investimenti per l'aldilà. Arte e raccomandazione dell'anima nel Medioevo, Roma-Bari, Laterza, 2003; M. Bacci, Lo spazio dell'anima. Vita di una chiesa medievale, Roma-Bari, Leterza, 2005. M.-J. Mondzain, Immagine, icona, economia. Le origini bizantine dell'immaginario contemporaneo, trad. it. Milano, Jaka Book, 2006; G. Lingua, L'icona, l'idolo e la guerra delle immagini. Questioni di teoria ed etica dell'immagine nel cristianesimo, Milano, Medusa, 2006; E. von Dobschütz, Immagini di Cristo, a cura di G. Lingua, Milano, Medusa, 2006; M. Carruthers, Machina memorialis. Meditazione, retorica e costruzione delle immagini (400-1200), trad. it. Pisa, Edizioni della Normale, 2006; E. Pommier, L'invenzione dell'arte nell'Italia del Rinascimento, trad. it. Torino, Einaudi, 2007; H. Belting, La vera immagine di Cristo, trad. it. Torino, Bollati Boringhieri, 2007; A. Dal Lago - S. Giordano, Fuori cornice. L'arte oltre l'arte, Torino, Einaudi, 2008; G. Didi-Huberman, La somiglianza per contatto. Archeologia, anacronismo e modernità dell'impronta, trad. it. Torino, Bollati Boringhieri, 2009; D. Levi, Il discorso sull'arte. Dalla tarda antichità a Ghiberti, Milano, Bruno Mondadori, 2010; J.-P. Vernant, L'immagine e il suo doppio. Dall'èra dell'idolo all'alba dell'arte, a cura di P. Conte, Milano, Mimesis, 2010; J. von Schlosser, Storia del ritratto in cera, trad. it. Macerata, Quodlibet, 2011; E. Panofsky, La scultura funeraria dall'Antico Egitto a Bernini, trad. it. Torino, Einaudi, 2011; V. E. Genovese, Statue vestite e snodate. Un percorso, Pisa, Edizioni della Normale, 2011; O. Niccoli, Vedere con gli occhi del cuore. Alle origini del potere delle immagini, Roma-Bari, Laterza, 2011; Sacre impronte e oggetti «non fatti da mano d'uomo» nelle religioni. Atti del Convegno internazionale (Torino, 18-20 maggio 2010), a cura di A. Monaci Castagno, Alessandria, Edizioni dell'Orso, 2011 (disponibilre anche on-line: http://archive.org/details/SacreImpronteEOggettinonFattiDaManoDuomoNelleReligioni.Atti); R. Salvarani, Il Santo Sepolcro a Gerusalemme. Riti, testi e racconti tra Costantino e l'età delle Crociate, Città del Vaticano, Libreria editrice vaticana, 2012; L. Canetti, Impronte di gloria. Effige e ornamento nell'Europa cristiana, Roma, Carocci, 2012; J. Baschet, L'iconografia medievale, trad. it. Milano, Jaca Book, 2014; D. Guastini (a cura di), Genealogia dell'immagine cristiana, Roma, La Casa Usher, 2014; M. Bacci, The Many Faces of Christ. Portraying the Holy in the East and West, 300 to 1300, London, Reaktion Books, 2014; P. Conte, In carne e cera. Estetica e fenomenologia dell'iperrealismo, Macerata, Quodlibet, 2014; J.-M. Spieser, Images du Christ. Des catacombes aux lendemains de l'iconoclasme, Genève, Droz, 2015; C. Bino, Il dramma e l'immagine. Teorie cristiane della rappresentazione (II-XI sec.), Firenze, Le Lettere, 2015; C. Ginzburg, Paura, reverenza, terrore. Cinque saggi di iconografia politica, Milano, Adelphi, 2015; L. Canetti (a cura di), Statue. Rituali, scienza e magia dalla Tarda Antichità al Rinascimento, Firenze, SISMEL-Ed. del Galluzzo, 2017; P. Burke, Il Re Sole, trad. it. Milano, il Saggiatore, 2017; G. Milani, L'uomo con la borsa al collo. Genealogia e uso di un'immagine medievale, Roma, Viella, 2017; C. Severi, L'oggetto-persona. Rito, memoria, immagine, Torino, Einaudi, 2018; M. Bettini, Il Presepio. Antropologia e storia della cultura, Einaudi, Torino, 2018; F. Faeta, La passione secondo Cerveno. Arte, tempo, rito, Ledizioni, Milano, 2019. 

Teaching methods

In support of the lecture the teacher will use texts and images, which will be shown and made available to students in the teaching materials (IOL): History and Anthrropology of Images  

Assessment methods

The oral examination held at the end of the entire educational cycle, which may also include participation in seminars, conferences and conventions from time to time reported or promoted by the teacher. Of such participation will be considered in the calculation of credits for the purposes of evaluation.

For students attending the examination consists in checking the knowledge acquired during the course. In addition, they are required to critically learn about one of the synthesis texts indicated in section A of the "Bibliography". Attending students may substitute this reading by deawing up a dissertation on a topic agreed with the teacher.

Students unable to attend, in addition to in-depth knowledge of a manual (point A in the "Bibliography"), are obliged also to the critical reading of a book (or a collection of essays) which are contained in Section B of the "Bibliography" or recommended by the teacher during the reception. The reading of a monograph (or, alternatively, of some essays suggested by the teacher during lessons or receipt) is in any case recommended to also attending.

Class attendance is essential to achieve a good profit evaluation. All those who work for demonstrable reasons, can not attend the course are required to agree in advance with the teacher during the reception, their syllabus.

Teaching tools

During the course will be indicated, and partly shown, the main tools, directories and bibliographic support, iconographic and information relevant to the study of the sources.

Office hours

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