00938 - History of Christianity

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SDGs

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.

Good health and well-being Gender equality Decent work and economic growth Reduced inequalities

Academic Year 2019/2020

Learning outcomes

The course aims to provide the indispensable foundations for a knowledge of ecclesiastical and religious history of Europe in its most original and dynamic aspects (doctrines, institutions, rituals, vectors and communication processes) and in relation to other major religious cultures of the ancient and medieval world until the evangelization of the New World. The student, at the end of the course, possesses the methodological tools for the proper evaluation and critical use of archaeological, historical, artistic, literary, archival, library Italian and European cultural heritage, especially in relation to the crucial role of production and documentary-monumental broadcast played by ecclesiastical institutions and major religious orders.

Course contents

The course, in addition to providing the tools and institutional knowledge necessary to sit for the examination, includes modules in a seminar. The specific bibliography for the seminar modules will be provided during the lessons and partly made available to students via Alma-DL (on-line teaching materials) together with the sources commented during the lessons.

Readings/Bibliography

A) Handbooks (one of your choice between the two listed here):

Storia del cristianesimo, I. L'età antica (secoli I-VII), a cura di E. Prinzivalli, Roma, Carocci, 2015;

Storia del cristianesimo, II. Letà medievale (secoli VIII-XV), a cura di M. Benedetti, Roma, Carocci, 2015.

For students who do not attend we recommend one of the following handbooks: A. Corbin (a cura di), Storia del cristianesimo, trad. it. Milano, Bruno Mondadori, 2007; G. Rinaldi, Cristianesimi nell'antichità. Sviluppi storici e contesti geografici (secoli I-VIII), Chieti-Roma, Edizioni GBU, 2008; G. L. Potestà - G. Vian, Storia del cristianesimo, Bologna, il Mulino, 2010; R. L. Wilken, I primi mille anni. Storia globale del cristianesimo, Torino, Einaudi, 2014.

B) Readings (one, by choice, necessary for non-attendants): A. Vauchez, La santità nel Medioevo, Bologna, il Mulino, 1989 (rist. 2009); R. Markus, La fine della cristianità antica, Roma, Borla, 1996; S. Pricoco (a cura di), Il Demonio e i suoi complici. Dottrine e credenze demonologiche nella tarda antichità, Soveria Mannelli, Rubbettino, 1995; M. Montesano, La cristianizzazione dell'Italia nel Medioevo, Roma-Bari, Laterza, 1997; M. Bacci, Il pennello dell'Evangelista. Storia delle immagini sacre attribuite a san Luca, Pisa, Gisem - Edizioni ETS, 1998; G. Stroumsa, La formazione del'identità cristiana, trad. it. Brescia, Morcelliana, 1999; A. Vauchez, Santi, profeti e visionari. Il soprannaturale nel medioevo, trad. it. Bologna, il Mulino, 2000; J. Flori, La guerra santa. La formazione dell'idea di crociata nell'Occidente cristiano, Bologna, il Mulino, 2003 (rist. 2009); M. Bacci, Investimenti per l'aldilà. Arte e raccomandazione dell'anima nel Medioevo, Roma-Bari, Laterza, 2004; T. F. Mathews, Scontro di dèi. Una reinterpretazione dell'arte paleocristiana, trad. it. Milano, Jaca Book, 2005; J.-CL. Schmitt, La conversione di Ermanno l'Ebreo. Autobiografia, storia, finzione, Roma-Bari, Laterza, 2005; H. Y. Gamble, Libri e lettori nella chiesa antica. Storia dei primi testi cristiani, Brescia, Paideia, 2006; L. Canetti, Il passero spennato. Riti, agiografia e memoria dal Tardoantico al Medioevo, Spoleto, Fondazione CISAM, 2007; R. L. Wilken, I cristiani visti dai romani, Brescia, Paideia, 2007; R. Stark, Ascesa e affermazione del cristianesimo, Torino, Lindau, 2007; G. Merlo, Inquisitori e inquisizione nel Medioevo, Bologna, il Mulino, 2008; E. Dal Covolo, G, Sfameni Gasparro (a cura di), Cristo e Asclepio. Culti terapeutici e taumaturgici nel mondo mediterraneo antico fra cristiani e pagani, Roma, LAS, 2008; P. Brown, Il corpo e la società. Uomini, donne e astinenza sessuale nel primo cristianesimo. Nuova edizione, Torino, Einaudi, 2010; A. Nicolotti, I Templari e la Sindone. Storia di un falso, Roma, Salerno editrice, 2011; A. Nicolotti, Dal Mandylion di Edessa alla Sindone di Torino, Alessandria, Ed. dell'Orso, 2011; A. Grafton - M. Williams, Come il cristianesimo ha trasformato il libro, trad. it. Roma, Carocci, 2011; P. Chuvin, Cronaca degli ultimi pagani. La scomparsa del paganesimo nell'impero romano tra Costantino e Giustiniano, trad. it. Brescia, Paideia, 2012; L. Canetti, Impronte di gloria. Effigie e ornamento nell'Europa cristiana, Roma, Carocci, 2012; W. V. Harris, Due son le porte dei sogni: l'esperienza onirica nel mondo antico, Roma-Bari, Laterza, 2013; A. Nicolotti, Sindone. Storia e leggenda di una reliquia controversa, Torino, Einaudi, 2015; P. Brown, Il riscatto dell'anima. Aldilà e ricchezza nel primo cristianesimo occidentale, trad. it. Torino, Einaudi, 2016; E. Lupieri (a cura di), Una sposa per Gesù. Maria Maddalena tra antichità e postmoderno, Roma, Carocci, 2017; P. Brown, Tesori in cielo. La povertà santa nel cristianesimo delle origini, Roma, Carocci, 2018; M. Bettini, Il Presepio. Antropologia e storia della cultura, Einaudi, Torino, 2018.  

Teaching methods

In support of the traditional lecture the teacher will use texts and images, which will be shown and made available online to students in the teaching materials of the University website https://iol.unibo.it/ 

Assessment methods

The oral examination held at the end of the entire educational cycle, which may also include participation in seminars, conferences and conventions from time to time reported or promoted by the teacher. Of such participation will be considered in the calculation of credits for the purposes of evaluation.

For students attending the examination consists in checking the knowledge acquired during the course namely, first, the sources and others materials gradually made available on the website Insegnamenti on-line (https://iol.unibo.it/); in addition, they are required to know the general outlines of the history of ancient and medieval Christianity on the basis of one of the texts recommended in Section A of the "Texts".

Students unable to attend, in addition to in-depth knowledge of a manual (point A in the "Texts"), are obliged also to the critical reading of a book (or a collection of essays) which are contained in Section B of the "Texts" or recommended by the teacher during the reception. The reading of a monograph (or, alternatively, of some essays suggested by the teacher during lessons or receipt) is in any case recommended to also attending.

Class attendance is essential to achieve a good profit evaluation. All those who work for demonstrable reasons, can not attend the course are required to agree in advance with the teacher during the reception, their syllabus.

To apply for the thesis, it is necessary to have presented a final paper for the exam.

Teaching tools

The students are reminded that at the Library of Palazzo Corradini are available not only texts listed in the program but also all major bibliographic databases and documentary on digital media, become essential tools to research religious-historical and historical-ecclesiastical (Patrologia Latina date -base Patrologia Graeca online; CETEDOC Library of Christian Latin Texts; eMGH; Acta Sanctorum data-base; Thesaurus Linguae Latinae; Thesaurus Linguae Grecae, etc.).

Links to further information

http://www.unibo.it/docenti/luigi.canetti

Office hours

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