14371 - History of Women (1)

Course Unit Page

Academic Year 2019/2020

Learning outcomes

The course provides the student with the fundamental instruments for analyzing the historical experience by using a gender perspective. The student will show a knowledge of the gender concept as a historiographic category and general knowledge of the most recent literature on these topics.

Course contents

The course will deal with the modern and contemporary age starting from the French Revolution and end with the latest action platforms of the international women’s movement. Within this pathway the Long Nineteenth Century and the Victorian model, the birth of the feminist movements, the question of education and that of female labour, the involvement of the totalitarian regimes and the neo-feminism of the nineteen-sixties will be studied.

Lessons 1-3: The foundation of Feminism in the Western world and the beginning of the Contemporary Women's History

Lessons 4-6: Italian and European women and movements since 1860 to IWW

Lessons 7-9: Fascisms and Stalinism; Widerstand and Resistenz; The fascist heritage in Western Europe

Lessons 10-12: The 1970s: the new feminisms and the rights

Lessons 13-15: Women and movements beyond Europe and beyond West

Readings/Bibliography

All students will study the following books (1 and 2):

1) A textbook to be chosen among:

G. Bock, Le donne nella storia europea, Roma-Bari, Laterza (qualsiasi edizione)

E. Guerra, Storia e cultura politica delle donne, Bologna, Archetipolibri, 2008

2) Other two books to be studied will be chosen from the list below:

M.T. Mori-A. Pescarolo-A. Scattigno-S. Soldani (a cura di), Di generazione in generazione: le italiane dall'Unità a oggi, Roma, Viella, 2014

Stefania Bartoloni (a cura di), La Grande Guerra delle italiane. Mobilitazione, diritti, trasformazioni, Roma, Viella, 2016

Augusta Molinari, Donne e ruoli femminili nell'Italia della grande guerra, Milano, Selene, 2008

Daniela Rossini, Le americane. Donne e immagini di donne fra belle époque e fascismo, Roma, Biblink, 2008

Giambattista Scirè, L'aborto in Italia. Storia di una legge, Milano, Bruno Mondadori, 2008

Joanna Bourke, Stupro. Storia della violenza sessuale, Roma-Bari, Laterza, 2009

Fatima Farina, Donne nelle forze armate. Il servizio militare femminile in Italia e nella NATO, Roma, Viella, 2015

Fiamma Lussana, Il movimento femminista in Italia, Roma, Carocci, 2012

Norma Victoria Berti, Donne ai tempi dell'oscurità. Voci di detenute politiche nell'Argentina della dittatura militare, Torino, Seb27, 2009

Patrizia Gabrielli, Il 1946, le donne, la Repubblica, Roma, Donzelli, 2009

Marisa Ombra, La bella politica. La Resistenza, “Noi donne”, il femminismo, Torino, Seb27, 2009

Maria Rosaria Stabili (a cura di), Violenze di genere. Storie e memorie nell'America Latina di fine Novecento, Roma, Edizioni Nuova Cultura, 2009

Marcello Flores (a cura di), Stupri di guerra. La violenza di massa contro le donne nel Novecento, Milano, FrancoAngeli, 2010

Gabriella Bonacchi, Cecilia Dau Novelli (a cura di), Culture politiche e dimensioni del femminile nell'Italia del Novecento, Soveria Mannelli, Rubbettino, 2010

Victoria De Grazia, Le donne nel regime fascista, Venezia, Marsilio, 1993

Claudia Koonz, Donne del Terzo Reich, Firenze, Giunti, 1996

Stefania Bartoloni (a cura di), A volto scoperto. Donne e diritti umani, Roma, manifesto libri, 2002

Sandro Bellassai, La legge del desiderio. Il progetto Merlin e l'Italia degli anni Cinquanta, Roma, Carocci, 2006

Lidia Beccaria Rolfi – Anna Maria Bruzzone, Le donne di Ravensbruck, Torino, Einaudi, 1978

Anna Bravo – Anna Maria Bruzzone, In guerra senz'armi. Storie di donne 1940-1945, Roma-Bari, Laterza, 2000

Only students NOT ATTENDING classes will bring, in addition to the textbook and the texts chosen from the list, the following essay:

JOAN W. SCOTT, Il genere: un'utile categoria di analisi storica, in P. DI CORI, Altre storie. La critica femminista alla storia, Bologna, Clueb, 1997, pp. 307-347

Teaching methods

Lectures

Discussion of sources presented in class

Assessment methods

Assessment of the students’ progress will be performed via the oral exam based on the texts indicated in the bibliography; the aim will be to evaluate the students’ capacity to analyze the historical reality within a gender perspective, recognizing the role of women and the devices of the patriarchal society in the various period of modern and contermporary age.

Accurate knowledge and excellent expositions will be met with high marks. A knowledge that is at times incomplete, uncertain, with a poor critical framing of the questions, accompanied by an exposition that is not wholly relevant, will be met with grades ranging from fair to satisfactory. Lastly, albeit in the presence of some information, a very weak exposition, the absence of a critical framing and an approximate exposition, will be met with a fail mark.

Office hours

See the website of Maria Pia Casalena