11440 - Landscape Archaeology (1)

Course Unit Page

SDGs

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.

Sustainable cities Life on land

Academic Year 2019/2020

Learning outcomes

The aim of this teaching is to lead the students to understand the dynamics and the rules of landscape changes during times, as an important aspect of the history of peopling . This approach is essentially based on an idea of the landscape as a 'palinsesto', where it is possible to see the signs left by the relationships between man and environment during times. Starting from the comprehension of today's landscape, the student will be able to reconstruct the history of a country at a physiographical and human level. In order to do this step, students will be previously provided of all methodologies and tools necessary to build a reliable image of ancient land use and setting patterns. Among these instruments, we would mention cartography, remote sensed images and geomorphological rudiments necessary to understand the relationships between man and environment.

Course contents

The course will be divided in two parts. During the first part, the main tools necessaries for reconstructing ancient landscapes (cartography, aerial photography, toponymy, archaeology, GIS, etc.) will be provided. The second part will be devoted to make territorial analysis. The module will be completed by courses about the centuriation, ancient viability and the relationship between geomorphology and settlement. Lessons: San Giovanni in Monte - Monday 15-17 (Aula Seminari), Thursday and Friday 11-13 (Aula Gualandi),  beggining from 2019-09-23.

Readings/Bibliography

Texts for attending students

P.L. Dall'Aglio (a cura di), La Topografia antica, ed. CLUEB, Bologna 2000, pp.45-241

V. Romani,Il paesaggio. Teoria e pianificazione, ed. Francoangeli, Milano 1994, pp.7-80

C. Tosco, Il paesaggio storico. Le fonti e il metodo della ricerca, ed. Laterza, Bari 2009, pp. 3-86; 97-164

M. Cremaschi, Manuale di geoarcheologia, ed. Laterza, Bari 2000, pp. 149-189; 291-318

P.L. Dall'Aglio, Analisi del paesaggio e governo del territorio: il ruolo dello studio del passato, in "Notiziario dell'Archivio Osvaldo Piacentini", n.6, a.6, dicembre 2002, pp.5-9 

P.L. Dall'Aglio, Geomorfologia e Topografia antica, in "Journal of ancient Topography", vol. 4 1994 (1996), pp.59-68

P.L. Dall'Aglio, Agiografia e topografia antica, in "Journal of Ancient Topography", vol.I 1991, pp. 57-70 

P. Basso, Strade romane: storia e archeologia, ed. Carrocci, Roma 2007

P.L. Dall'Aglio, Il territorio di Parma in età romana, in Storia di Parma. Vol. II,. L'età romana, a cura di D. Vera, Parma (ed. MUP) 2009, pp. 554-601; 

P.L. Dall'Aglio, Perché studiare la centuriazione, in "Agri Centuriati", vol. 1, 2004, pp.17-21; 

P.L. Dall'Aglio, Centuriazione e geografia fisica, in "Agri Centuriati", vol. 6, 2009, pp. 279-298; 

C. Franceschelli, S. Marabini, Lettura di un territorio sepolto: la pianura lughese in età romana, Bologna 2007, pp. 61-76, 143-168.

Texts for non-attending students:

P.L. Dall'Aglio (a cura di), La Topografia antica, ed. CLUEB, Bologna 2000;

V. Romani,Il paesaggio. Teoria e pianificazione, ed. Francoangeli, Milano 1994, pp.7-80

C. Tosco, Il paesaggio storico. Le fonti e il metodo della ricerca, ed. Laterza, Bari 2009, pp. 3-86; 97-164

M. Cremaschi, Manuale di geoarcheologia, ed. Laterza, Bari 2000, pp. 149-189; 291-318

P.L. Dall'Aglio, Analisi del paesaggio e governo del territorio: il ruolo dello studio del passato, in "Notiziario dell'Archivio Osvaldo Piacentini", n.6, a.6, dicembre 2002, pp.5-9

P.L. Dall'Aglio, Geomorfologia e Topografia antica, in "Journal of ancient Topography", vol. 4 1994 (1996), pp.59-68

P.L. Dall'Aglio, Agiografia e topografia antica, in "Journal of Ancient Topography", vol.I 1991, pp. 57-70

P. Basso, Strade romane: storia e archeologia, ed. Carrocci, Roma 2007

P.L. Dall'Aglio, Il territorio di Parma in età romana, in Storia di Parma. Vol. II,. L'età romana, a cura di D. Vera, Parma (ed. MUP) 2009, pp. 554-601;

P.L. Dall'Aglio, Perché studiare la centuriazione, in "Agri Centuriati", vol. 1, 2004, pp.17-21;

P.L. Dall'Aglio, Centuriazione e geografia fisica, in "Agri Centuriati", vol. 6, 2009, pp. 279-298;

C. Franceschelli, S. Marabini, Lettura di un territorio sepolto: la pianura lughese in età romana, Bologna 2007, pp. 61-76, 143-168.

K. Ferrari, Ad ostium Liri Fluvii, Bologna 2016, "Parte II" and "Conclusioni"

 

 

N.B. For a correct exam preparation it is essential to take vision of the principal tools, what the itineraries sources, the texts of the Roman Gromatici, the archaeological repertoires, the topographic cartography, etc.. For the cartographic reading it may be useful the volume:Dalla carta al paesaggio: atlante ragionato, ZetaBi editore, Firenze 2006



 

Teaching methods

The course will base on frontal lessons with the possibility to participate at excavations in the roman town of  Ostra and survey in Misa valley.

Assessment methods

The assessment of knowledges will consist in an oral examination. The student must prove to know the tools of Landscape archaeology and to be able to read a topographical map. The knowledge of the most important tools is considered the "condicio sine qua non" for the success of the test. The evaluation criteria will fall to the guidelines set by the CdL.

 

Teaching tools

maps, aerial photographies, reconstructive draws, etc.

Office hours

See the website of Pier Luigi Dall'Aglio