19695 - Development Geography

Academic Year 2018/2019

  • Docente: Elisa Magnani
  • Credits: 9
  • SSD: M-GGR/02
  • Language: Italian
  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Asian Languages, Markets and Cultures (cod. 0980)

Learning outcomes

At the end of the course students will know the theories of development, the causes of underdevelopment and the connections between this and the environment, together with sustainable development. Moreover they will understand the strategies of poverty reduction worldwide, promoted by the international bodies, through sustainable development policies and territorial practices realized at the local level, such as tourism and international cooperation.

Course contents

The course will deal with the following issues:

  • Development indexes
  • Development/Underdevelopment
  • Mainstream and alternative theories of development
  • Territorial impacts: environment, society, economy

Readings/Bibliography

PROGRAMME FOR STUDENTS ATTENDING THE CLASSES:

  1. Study of the Power point presentations shown during the lessons and of the notes taken.
  2. Diamond J., Da te solo a tutto il mondo. Un ornitologo osserva le società umane,Einaudi, Torino, 2015.
  3. Presentation to the class of a book read in group or of a research work done in group on a topic agreed with the professor
  4. Active participation to the activities and seminars proposed during the lessons.

THE PROGRAMME FOR STUDENTS ATTENDING THE CLASSES MAY VARY DEPENDING ON THE NUMBER OF ATTENDING STUDENTS. THE DETAILED PROGRAMME WILL BE EXPOSED AND DISCUSSED DURING THE FIRST LESSONS OF THE COURSE.

PROGRAMME FOR STUDENTS NOT ATTENDING THE CLASSES:

The students not attending the course wuill have to study 3 book:

1. The handbook: Bignante Elisa, Celata Filippo, Vanolo Alberto, Geografie dello sviluppo. Una prospettiva critica e globale, Torino, UTET Università, 2014 (chapters 1, 2, 3 4, 7, 8).

2. Diamond J., Da te solo a tutto il mondo. Un ornitologo osserva le società umane, Einaudi, Torino, 2015.

3. Choose 1 among the books in the list:

Development and poverty

Banerjee A.V., Duflo E., L'economia dei poveri. Capire la vera natura della povertà per combatterla, Feltrinelli, Milano, 2012.

Bravo G., Alle radici dello sviluppo insostenibile: un'analisi degli effetti ambientali di società, istituzioni ed economia, Roma, Aracne, 2009.

Greco P., Pollio Salimbeni A., 2003, Lo sviluppo insostenibile. Dal vertice di Rio a quello di Johannesburg, Bruno Mondadori, Milano.

Hettne B., Le teorie dello sviluppo, L'Harmattan, Paris, 1990.

Tiezzi E., Marchettini N., 1999, Che cos'è lo sviluppo sostenibile? Le basi scientifiche della sostenibilità e i guasti del pensiero unico, Donzelli Editore, Roma.

Vallega A., 1994, Geopolitica e sviluppo sostenibile. Il sistema mondo del secolo XXI, Mursia, Milano.

Critics to development

Latouche S., Limite,Bollati Bornghieri, Torino, 2012.

Latouche S., Breve trattato sulla decrescita serena, Bollati Boringhieri, Torino, 2008.

Latouche S., Come sopravvivere allo sviluppo, Bollati Boringhieri, Torino, 2005.

Pallante M., Meno e meglio, Bruno Mondadori, Roma, 2011, pp. 152.

Stiglitz J. E., La globalizzazione e i suoi oppositori, Einaudi, Torino, 2002.

Africa

Bianchini F., Cipollari C., Magnani E., Notarangelo C., Esperienze nel continente africano: il turismocome strumento di sviluppo sostenibile locale , Roma, CISU, 2009 (solo i saggi di due sezioni a scelta).

Cresti I., Touadi J-L., Il continente verde. L'Africa: cooperazione, ambiente, sviluppo, Milano, Bruno Mondadori, 2011 (solo la parte prima più a scelta la parte seconda o terza).

Magnani E., Turismo, memoria e tratta degli schiavi. L'heritage come strumento di sviluppo locale, Franco Angeli, Milano, 2013.

Gamberoni E., Pistocchi F., L'Africa occidentale. Ritratto di un'Africa che cambia, Patron, Bologna, 2013.

International cooperation

Boltanski Luc, Lo spettacolo del dolore: morale umanitaria, media e politica, R. Cortina, Milano, 2000

Carrino L., Perle e pirati. Critica della cooperazione allo sviluppo e nuovo multilateralismo, Centro Studi Erickson, Trento, 2005.

Grandi S., Viaggio tra le concezioni dello sviluppo,La Mandragora, Imola, 2018.

Environment and climate

Caserini S., Guida alle leggende sul clima che cambia, Edizioni Ambiente, Milano, 2009.

Castagna L., Il pianeta in riserva, Pendragon, Bologna, 2008.

Godrej D., I cambiamenti climatici, Carocci, Roma, 2003.

Maugeri L., Con tutta l'energia possibile. Petrolio, nucleare, rinnovabili: i problemi e il futuro delle diverse fonti energetiche. s.l. : Sperling & Kupfer Editori S.p.A., 2011.

Mosley S. Storia globale dell'ambiente, Il Mulino, Bologna, 2013.

Rifkin G., Entropia, Dalai Editore, Milano, 2004.

Sachs W., Ambiente e giustizia sociale. I limiti della globalizzazione, Editori Riuniti, Roma, 2002.

Wackernagel M., Rees W.E., 2008, L'impronta ecologica: come ri

Food choices, food production, agriculture and waste

Bressanini D., Pane e bugie: la verità su ciò che mangiamo. I pregiudizi, gli interessi, i miti, le paure
Chiarelettere, Milano, 2013.

Bressanini D., OGM tra leggende e realtà: chi ha paura degli organismi geneticamente modificati?, Zanichelli, Bologna, 2009.

Ciccarese D., Il libro nero dell'agricoltura, Ponte alle Grazie, Milano, 2012.

Foer J. S., Se niente importa. Perché mangiamo gli animali?, Guanda, Milano, 2011.

Patel R., I padroni del cibo, Feltrinelli, Milano, 2011

Pettenati G., Toldo A., Geografie dello sviluppo e sistemi del cibo tra locale e globale, in corso di pubblicazione.

Pollan Michael, Il dilemma dell'onnivoro, Adelphi, Milano, 2008.

Segrè A., Last minute market: la banalità del bene e altre storie contro lo spreco, Pendragon, Bologna, 2010.

Segrè A., Vivere a spreco 0, Marsilio, Venezia, 2008.

Shiva V., Il bene comune della terra, Feltrinelli, 2011.

Geopolitical and social movements

Antentas J.P., Vivas E., Pianeta indignato, Alegre, Roma 2012.

Bauman Z., Voglia di comunità, Roma, Laterza, 2007.

De Marzo G., Buen Vivir. Per una nuova democrazia della terra, Ediesse, Roma, 2009.

Illich I., Elogio della bicicletta, Bollati Boringhieri, Torino, 2002.

Perotti S., Ermani P., Ufficio di scollocamento, Ed. Chiare Lettere, 2012.

It is possible to choose other books in accordance with the lecturer.

Teaching methods

In presence lessons, supported by the use of power point presentations, available on the website: http://campus.unibo.it.

Students will be invited to share a participative attitude during the lessons, by participating to class/group discussions, seminars and other cooperative activities.

Assessment methods

The examination is an oral one for which students will have to register for on the AlmaEsami website.

The programme is differentiated between attending and non attending students, as follows:

STUDENTS ATTENDING THE CLASSES

Attending students have to study the programme described during the first lesson and published on the power point "Presentation of the course".

Assessment methods:

For students attending the classes the exam will aim at testing their comprehension of the geographical, economical, social and cultural phenomena described during the lessons both by the teacher and the other students' presentations and discussed together. Participation to the discussion is a key element to evaluate the students, and with it personal reflection on the issues studied. Moreover, students will be evaluated on their communication skills and on the use of a correct terminology.

STUDENTS NON ATTENDING THE CLASSES

Non attending students have to study the programme described during the first lesson and published on the power point "Presentation of the course".

Assessment methods:

For students not attending the classes, the exam will aim at testing their comprehension of the geographical, economical, social and cultural phenomena studied, and during the exam they will be invited to propose a personal reflection on the issues studied. Moreover, they will be evaluated on their communication skills and on the use of correct terminology.


Teaching tools

The PowerPoint presentations used by the lecturer will be published on the website: http://campus.cib.unibo.it

Office hours

See the website of Elisa Magnani

SDGs

No poverty Sustainable cities Climate Action

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.