31346 - Russian Literature 3

Course Unit Page

Academic Year 2018/2019

Learning outcomes

At the end of the course, the student deepens the knowledge of Russian literature, taking into account the various issues related to periodization, different movements and literary schools as well as the main critical interpretations and thematic approaches, with particular attention to the historical and cultural context in general. He develops methodological and linguistic tools to address the analysis and interpretation of literary texts.

Course contents

RUSSIAN LITERATURE: “THAW” AND “STAGNATION”

1. After a short historical and cultural introduction to the period 1953-1991, the students will be given critical analysis of some works of authors whose literary activity unfolds mainly during the period of the so called Thaw and Stagnation.

2. During the course, students will also examine problems related to the translation of some literary works. The most significant translation issues will be discussed. Comparison of different Italian translations of the same text will be also made. In order to develop competence in the field of literary traslation, students will be also required to translate, under the professor’s supervision, some texts from Russian into Italian, thus learning to correctly use bilingual and monolingual dictionaries.

Readings/Bibliography

Bibliography is divided into three parts:

1. readings for historical and literaty background;

2. readings for individual study;

3. readings on translation.

1. READINGS FOR HISTORICAL AND LITERARY BACKGROUND

- RIASANOVSKY N., Storia della Russia. Dalle origini ai nostri giorni, Bompiani, Milano 1989 o ristampe o altre edd.: dal cap. IL (“L’Unione Sovietica dopo Stalin) al cap. ILIII (“Dalla svolta democratica alla fine dell’URSS”).

- CARPI Guido, Storia della letteratura russa. II. Dalla rivoluzione d’Ottobre a oggi, Carocci, Roma 2016, pp. 199-329.

- PIRETTO Gian Piero, Il radioso avvenire. Mitologie culturali sovietiche, Einaudi, Torino 2001, pp. 229-332.

2. READINGS FOR INDIVIDUAL STUDY

2.1. notes taken during the lessons.

2.2. extra texts provided by the teacher.

2.3. texts (free choice edition).

The student will choose three (3) works, and one (1) critical essay for each work, among the following texts:

Boris PASTERNAK (1890-1960)

- Il dottor Živago, trad. di Pietro Zveteremich, Feltrinelli, Milano 1957 (ora 2007).

- Il dottor Živago, trad. di Serena Prina, Feltrinelli, Milano 2007.

Choose one (1) critical essay among:

- AUCOUTURIER Michael, Boris Pasternak, in Storia della letteratura russa. III. Il Novecento. 2. La rivoluzione e gli anni Venti, a cura di Efim Ėtkind, Georges Nivat, Il´ja Serman, Vittorio Strada, Einaudi, Torino 1990, pp. 571-593.

- LICHAČËV Dmitrij, Considerazioni sul romanzo «Il dottor Živago», «Rassegna Sovietica», n. 4, 1990, pp. 3-13.

Varlaam ŠALAMOV (1907-1982)

Choose ten (10) shortstories from:

- I racconti di Kolyma, 2 voll., a cura di Irina Sirotinskaja, trad. di Sergio Rapetti, Einaudi, Torino 1999.

Choose one (1) critical essay among:

- SIROTINSKAJA Irina, Prefazione, in Varlam ŠALAMOV, I racconti di Kolyma, a cura di Irina Sirotinskaja, trad. di Sergio Rapetti, Einaudi, Torino 1999, v. I, pp. VII-XIII.

- WOLSSHEIM Elsbeth, Varlam Šalamov, in Storia della letteratura russa. III. Il Novecento. 3. Dal realismo socialista ai nostri giorni, a cura di Efim Ėtkind, Georges Nivat, Il´ja Serman, Vittorio Strada, Einaudi, Torino 1991, pp. 927-931.

Aleksandr SOLŽENICYN (1918-2008)

- Una giornata di Ivan Denisovič, a cura di Ornella Discacciati, in Aleksandr SOLŽENICYN, Una giornata di Ivan Denisovič, La casa di Matrëna, Accadde alla stazione di Krečetovka, Einaudi, Torino 2017, pp. 3-162.

Choose one (1) critical essay among:

- NIVAT Georges, Aleksandr Solženicyn, in Storia della letteratura russa. III. Il Novecento. 3. Dal realissmo socialista ai nostri giorni, a cura di Efim Ėtkind, Georges Nivat, Il´ja Serman, Vittorio Strada, Einaudi, Torino 1991, pp. 971-1000.

- DISCACCIATI Ornella, La ferita Denisovič, in Aleksandr SOLŽENICYN, Una giornata di Ivan Denisovič, La casa di Matrëna, Accadde alla stazione di Krečetovka, Einaudi, Torino 2017, pp. V-XXXIV.

Boris SLUCKIJ (1919-1986)

- «Il sesto cielo» e altre poesie, a cura di Alessandro Niero, Passigli, Firenze 2013.

Critical essays:

- NIERO Alessandro, Terrestrità di Boris Sluckij, in Boris SLUCKIJ, «Il sesto cielo» e altre poesie, a cura di Alessandro Niero, Passigli, Firenze 2013, pp. 5-27.

Vasilij AKSËNOV (1932-2009)

- Il biglietto stellato, trad. di Claudio Masetti, a cura di Denise Silvestri, intr. di Gian Piero Piretto, Mondadori, Milano 2009.

Critical essays:

- MOŻEJKO Edward, Vasilij Aksënov, in Storia della letteratura russa. III. Il Novecento. 3. Dal realismo socialista ai nostri giorni, a cura di Efim Ėtkind, Georges Nivat, Il´ja Serman, Vittorio Strada, Einaudi, Torino 1991, pp. 861-869.

Evgenij EVTUŠENKO (1933-2017)

- La centrale idroelettrica di Bratsk, trad. di Pietro Zvetermich, Rizzoli, Milano 1965.

Critical essays:

- SINJAVSKIJ Andrej, In difesa della piramide o contro Evtušenko, trad. di Alberto Pescetto, Jaca Book, Milano 1967.

Venedikt EROFEEV (1938-1990)

- Mosca-Petuški e altre opere, a cura di Gario Zappi, Feltrinelli, Milano 2004, pp. 31-177.

Choose one (1) critical essay among:

- CARAMITTI Mario, Letteratura russa contemporanea: la scrittura come resistenza, Laterza, Bari 2010, pp. 74-84.

- REMONATO Ilaria, Dal russo all’italiano: gli itinerari linguistici di «Moskva-Petuški», in «mediAzioni», n. 14, 2013 (disponibile al sito: http://mediazioni.sitlec.unibo.it ).

Iosif BRODSKIJ (1940-1996)

- Fermata nel deserto, a cura di Giovanni Buttafava, Mondadori, Milano 1979.

- Poesie 1972-1985, a cura di Giovanni Buttafava, Adelphi, Milano 1986.

Critical essays:

- LOSEV Lev, Iosif Brodskij, in Storia della letteratura russa. III. Il Novecento. 3. Dal realismo socialista ai nostri giorni, a cura di Efim Ėtkind, Georges Nivat, Il´ja Serman, Vittorio Strada, Einaudi, Torino 1991, pp. 877-891.

Dmitrij PRIGOV (1940-2007)

- Trentatré testi, a cura di Alessandro Niero, Terra Ferma, Crocetta del Montello (TV) 2011.

Critical essays:

- NIERO Alessandro, Dmitrij Aleksandrovič Prigov, poeta e post-poeta, in Dmitrij PRIGOV, Oltre la poesia, a cura di Alessandro Niero, scritti critici e tradd. di Mario Caramitti, Massimo Maurizio, Alessandro Niero, Marco Sabbatini, con un intervento di Simonetta Lux, Marsilio, Venezia 2014, pp. 10-19.

Sergej DOVLATOV (1941-1990)

- Compromesso, a cura di Laura Salmon, Sellerio, Palermo 1996 (poi 2000).

Choose one (1) critical essay among:

- CARAMITTI Mario, Letteratura russa contemporanea: la scrittura come resistenza, Laterza, Bari 2010, pp. 155-164.

- SALMON Laura, L’estro del quotidiano, in Sergej DOVLATOV, Compromesso, a cura di Laura Salmon, Sellerio, Palermo 1996, pp. 11-32.

Sergej STRATANOVSKIJ (1944)

- Buio diurno, a cura di Alessandro Niero, Einaudi, Torino 2009.

Critical essays:

- NIERO Alessandro, Introduzione, in Sergej STRATANOVSKIJ, Buio diurno, a cura di Alessandro Niero, Einaudi, Torino 2009, pp. V-XXVI.

3. LETTURE SULLA TRADUZIONE

– DOBROVOLSKAJA Julia, Il russo: l’abc della traduzione, Hoepli, Milano 2016, pp. 1-7, 16-19, 72-75, 77-81, 93-94, 107-108, 120-121, 124-125, 131-134, 137-138.

Teaching methods

During each lesson texts in Russian and in Italian translation will be read and analysed.

Assessment methods

The test consists in:

- a written test translation from Russian into Italian;

- an oral exam which has the aim of evaluating the critical and methodological ability of the students.

At the beginning of the exam the student will present the list of the books he intends to discuss.

The student will be asked to answer questions concerning each part of the programme: 1. readings for historical and literary background; 2. readings for individual study; 3. readings on translation.

The written test is not preliminary to the oral exam.

The final evaluation corresponds to the average of the two parts.

Those students who are able to demonstrate a wide and systematic understanding of the issues covered during the lessons, are able to use these critically and who master the field-specific language of the discipline will be given a mark of excellence (27-30 cum laude).

Those students who demonstrate a mnemonic knowledge of the subject with a more superficial analytical ability and ability to synthesize, a correct command of the language but not always appropriate, will be given a ‘fair’ mark (23-26).

A superficial knowledge and understanding of the material, a scarce analytical and expressive ability that is not always appropriate will be rewarded with a pass mark or just above a pass mark (18-22).

Students who demonstrate gaps in their knowledge of the subject matter, inappropriate language use, lack of familiarity with the literature in the programme bibliography will not be given a pass mark.

Students who are not native Italian speakers and who have difficulty in attending the lessons or finding the notes are kindly requested to contact the professor during the office hours or by e-mail ( alessandro.niero@unibo.it [mailto:alessandro.niero@unibo.it] ).

Teaching tools

PC and video projector.

Office hours

See the website of Alessandro Niero