- Docente: Fulvio Cammarano
- Credits: 10
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
-
Corso:
First cycle degree programme (L) in
Political, Social and International Sciences (cod. 6652)
Also valid for First cycle degree programme (L) in International Development and Cooperation (cod. 8890)
-
from Sep 15, 2025 to Dec 18, 2025
Learning outcomes
Learning outcomes
The course aims at providing students with the basis of the XIXth and XXth century Political History in European and non-European countries, with particular reference to the political-institutional systems.
At the end of the course students
- will know the most relevant aspects of Contemporary History;
- will be able to deal with the main issues and the fundamental cruxes of the contemporary historical evolution;
- will be able to analyze the most important historical events of the Present Age both diachronically and synchronically.
Course contents
The Contemporary History Course aims at giving students a basic frame of political history in 19th and 20th century European and extra- European countries. A special attention will be paid to political-institutional systems. The chronology of the course ranges from the Wien Congress to the 80ies of the twentieth century. Classes provide a compared analysis of the main historical events which concerned Italy, France, Great Britain, Spain and Russia in addition to the most relevant extra-European facts.
The course is organized with lectures taught in presence. The number of students allowed in class is determined on the basis of class capacity and by the health and safety provisions that deal with the pandemic emergency. In case more students want to attend classes in presence than permitted by the rules, a system of shifts will be organized so to allow students to participate. Regardless of the health-related conditions and the specific organization of the course, students will be able to follow the lessons of the entire course remotely on MS TEAMS.
Readings/Bibliography
INSTITUTIONAL PART OF THE SYLLABUS FOR ATTENDING STUDENTS
- F. Cammarano, G. Guazzaloca, M.S. Piretti, Storia contemporanea. Dal XIX al XXI secolo, Mondadori-Le Monnier, 2015, cap. I-XV.6. Lecture notes concerning the years 1815-1848 will be available for students.
- S. Cavazza- P. Pombeni, (edited by), Introduzione alla Storia Contemporanea, Bologna, Il Mulino, 2020
INSTITUTIONAL PART OF THE SYLLABUS FOR NON-ATTENDING STUDENTS
1) Cammarano F., Cavazza S., La delegittimazione politica nell’età contemporanea, vol. 3: Conflitto politico e propaganda elettorale in Europa e negli Stati Uniti (1861-1989), Viella, 2018
2) Botta S., Gli Stati Italiani preunitari, Archetipo, 2011 (da pag. 11 a pag. 84) + Price R., Le rivoluzioni del 1848, Il Mulino, 2004
3) Botta S., Politica e calamità. Il governo dell'emergenza naturale e sanitaria nell'Italia liberale, Rubettino, 2013. (da pag. 247 a pag. 632)
4) Brizzi R. (a cura di), Osservata speciale. La neutralità italiana nella prima guerra mondiale e l'opinione pubblica internazionale (1914-15), Le Monnier, 2015
5) Brizzi R., Marchi M., Charles De Gaulle, Il Mulino, 2008
6) Brizzi R., Marchi M., Storia politica della Francia repubblicana, Le Monnier, 2011 (fino a pag. 332)
7) Cammarano F., Cavazza S. (a cura di), Il nemico in politica, Il Mulino, 2010
8) Cammarano F., Marchi M. (a cura di), Il mondo ci guarda. L'unificazione italiana nella stampa e nell'opinione pubblica internazionale (1859-1861), Le Monnier, 2011
9) Cammarano F., Storia dell'Italia liberale, Laterza, 2011
10) Cammarano F. (a cura di), Abbasso la guerra! Neutralisti in piazza alla vigilia della prima guerra mondiale in Italia, Le Monnier, 2015 (fino a pag. 166) + 4 casi locali (Milano, Torino, Bologna, Sicilia)
11) F. Cammarano, L'inquietudine costituente. Saggi di storia politica, Pacini editore, 2024 (10 saggi a scelta sui 14 presenti nel libro)
12) S. Cavazza, Nazione, nazionalismo e folklore Italia e Germania dall'Ottocento a oggi, Il Mulino, 2024
13) Corni G., Breve storia del nazismo (1920-1945), il Mulino, 2015 + P. Pombeni, Fascismo e Nazismo nella storia politica nazionale. Una svolta storiografica?, in «Contemporanea», 3/2004
14) Criscuolo V., Il congresso di Vienna, il Mulino, 2015 + Werner Daum, La storia costituzionale dell'Europa e dell'Italia 1815-1847, in «Le carte e la storia», 2/2010
16) Gentile E., La via italiana al totalitarismo. Il partito e lo stato nel regime fascista, Carocci, 2008
17) Guazzaloca G. (a cura di), Sovrani a metà. Monarchia e legittimazione in Europa tra Otto e Novecento, Rubbettino, 2012
18) Ciampani A., Bruni D.M., Istituzioni politiche e mobilitazioni di piazza, Rubbettiino, 2018
19) Guazzaloca G., Storia della Gran Bretagna 1832-2014, Le Monnier, 2015
20) Laschi L., Storia dell'integrazione europea, Le Monnier, 2021
21) Marchi M., Alla ricerca del cattolicesimo politico. Politica e religione in Francia da Petain a de Gaulle, Rubbettino, 2012
22) Pombeni P., Storia dei partiti italiani, Il Mulino, 2016
23) Pons S., La rivoluzione globale. Storia del comunismo internazionale 1917-1991, Einaudi, 2012
24) Sbetti N., Giochi di Potere: Olimpiadi e Politica da Atene a Londra 1896-2912, Le Monnier, 2012
25) Guazzaloca G., Primo non maltrattare. Storia della protezione degli animali in Italia, Laterza, 2018
26) Cento M., Tra capitalismo e amministrazione. Il liberalismo atlantico di Nitti, Il Mulino, 2017
27) Botta S., Macerie d'Italia, Le Monnier 2020
28) Arisi Rota A., Risorgimento. Un viaggio politico e sentimentale, Il Mulino, 2019
29) Brizzi R., G.M. Ceci, M. Marchi, G. Panvini, E.Taviani (a cura), L'Italia del terrorismo: partiti, istituzioni, società, Carocci, 2021
30) Ventura A., Il diciannovismo fascista, Viella, 2021 + F. Cammarano, Abbasso la guerra, Le Monnier 2015 (sino a pag. 100)
31) Sonetti S., L'affaire Pontelandolfo, Viella, 2020 + C. Pinto, La guerra per il Mezzogiorno, Laterza, 2019 (sino a pag. 139)
32) Romero F., Storia della guerra fredda. L'ultimo conflitto per l'Europa, Einaudi, 2009
33) Fabbri F., L'alba del Novecento. Alle radici della nostra cultura, Laterza, 2022
34) Giorgi C., Pavan I., Storia dello Stato sociale in Italia, il Mulino, 2021 (da pag. 209 a pag. 466)
35) S. Botta, A domanda risponda! Il parlamento giolittiano alla prova del Question Time, Le Monnier, 2024
36) R. Brizzi, N. Sbetti, La diplomazia del Pallone. Storia politica dei Mondiali di Calcio (1930-2022), Mondadori Education, 2022
37) F. Casales, Raccontare l’Oltremare. Storia del romanzo coloniale italiano (1913-1943), Mondadori Education, 2023.
38) M. Cento, L'ideologia atlantica. La delegittimazione politica dalla guerra fredda culturale al neoconservatorismo (1936-1947), Mondadori Education, 2023
39) F. Triola, L’orologio del potere. Stato e misura del tempo nell’Italia contemporanea (1749-1922), Il Mulino, 2023.
40) J.R. McNeill, P. Engelke, La grande accelerazione. Una storia ambientale dell'Antropocene dopo il 1945, Einaudi, 2018
41) A. Conti, Una battaglia non vinta. La politica internazionale del Psi dalla fine del frontismo al centrosinistra (1953-1969), Affinità Elettive, 2024
42) R. Baritono e V. Fiorino (a cura di), Il voto alle donne. Una storia globale, Il Mulino, 2025
Students with SLD or temporary or permanent disabilities:
It is suggested that they get in touch as soon as possible with the relevant University office (https://site.unibo.it/studenti-con-disabilita-e-dsa/en) and with the lecturer in order to seek together the most effective strategies for following the lessons and/or preparing for the examination.
Teaching methods
Frontal lecturing
Assessment methods
For non-attending students:
- an open answer written questionnaire of 15 items;
- an oral test based on the monograph chosen by the student.
Students are reminded to carry their undergraduate's record book on the day of the exam as well as the two monographs they have chosen.
The written test lasts 25 minutes.
Students will be admitted to the oral test on the chosen monograph only if they has obtained at least a passing grade (5 correct answers out of 15 questions).
- the oral test on the monograph chosen by the student consists of three or more questions that will be used to ascertain argumentative skills and critical analysis of the text within the more general knowledge of the textbook basis of contemporary history.
At least a passing grade in both parts (textbook and chosen monograph) must be obtained to pass the exam.
The final grade will be given by the average of the marks obtained in the written and oral exams.
Unless otherwise specified by the lecturer, the two tests will be held on the same day.
PLEASE SEE that: both the oral and the written tests take place on the same day.
For attending students:
The exam for attending students consists of a midterm and a final exam conducted on dates announced at the beginning of the course. Each test involves the administration of 15 questions divided as follows: the first part with short-answer questions concerning the textbooks; the second part with questions related to the content of the lectures. The test is considered passed if at least one-third of the 9 questions concerning the textbooks and one-third of the 6 questions concerning the lectures are answered correctly.
The content related to the institutional part will be determined and communicated by the lecturer during the course and posted on the lecturer's webpage in the “Notices” section.
Only students who pass both tests are eligible to take the oral examination on the chosen monograph.
A student who reports an insufficiency in the textbook and lecture part of either test (midterm or final) will have the opportunity to make it up on a date communicated at the end of the course.
The verbalization of the grade will take place only in the case that the student at the end of the course has reported a sufficient grade on both the institutional part (textbooks + lectures) and the monograph part.
Integration of credits
For students who must take a test to integrate credits, the textbooks are as follows (depending on the number of credits to be integrated):
1 credits: booklet Dalla Restaurazione alla vigilia del '48 to be found on the professor's "spazio virtuale"
2 credit: Parole chiave della storia contemporanea (a cura di F. Cammarano e M. S. Piretti), Carocci, 2004
3 credits: Parole chiave della storia contemporanea (a cura di F. Cammarano e M. S. Piretti), Carocci, 2004 + booklet Dalla Restaurazione alla vigilia del '48 to be found on the professor's "spazio virtuale"
4-5 credits: S. Cavazza - P. Pombeni (a cura di), Introduzione alla storia contemporanea, Il Mulino, 2012
6-8 credits: S. Cavazza - P. Pombeni (a cura di), Introduzione alla storia contemporanea, Il Mulino, 2012 + F. Cammarano, G. Guazzaloca, M.S. Piretti, Storia contemporanea. Dal XIX al XXI secolo, Mondadori-Le Monnier, 2015, cap. I-XV.6 (included).
Students with SLD or temporary or permanent disabilities:
It is necessary to contact the relevant University office (https://site.unibo.it/studenti-con-disabilita-e-dsa/en) with ample time in advance: the office will propose some adjustments, which must in any case be submitted 15 days in advance to the lecturer, who will assess the appropriateness of these in relation to the teaching objectives.
Office hours
See the website of Fulvio Cammarano
SDGs



This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.