02290 - History of Modern Art

Academic Year 2023/2024

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Humanities (cod. 8850)

Learning outcomes

The course proposes to form for the students an adequate knowledge of the base of the principle facts and crucial questions of art overall Italian from the 15th century to the end of the 18th century. In particular the ability to recognize essential technical methods that would allow the student to understand the work of art from the point of view of the style and the form, the iconography, technique and to comprehend the connections to the historical, social and cultural timeframe in which they were produced. At the end of the course the student should be familiar with the characteristic themes and particularities along with the ambitions of the artists of these centuries. The student should also recognize and be able to comment on the works of the most representative artists and movements.

Course contents

Inspired by the important anniversaries of Jacopo Barozzi, known as il Vignola (1507-1573) and Felice Giani (1758-1823), artists trained and initially active in Bologna but projected into an Italian and European dimension, the course will deal with main issues of Early Modern Art History (late 15th-early 19th century) through two privileged axes that were fundamental throughout these centuries: the idea of living, of which the two artists (respectively architect and decorator and author of interior fittings) were protagonists on the one hand; the comparison with ancient culture, constant and fruitful for the two artists and in general in the centuries considered, on the other. The lectures in the classroom will alternate with visits to museums and monuments in Bologna and nearby places to intertwine and carry on the general and local dimensions in parallel. As part of the course, at the students' choice, participation in conventions and conferences will be proposed.

Readings/Bibliography

Handbook

Salvatore Settis e Tomaso Montanari, Arte. Una storia naturale e civile, Milano, Mondadori Education, vol. 3, Dal Quattrocento alla Controriforma (Sezioni V, VI, VII); e vol. 4, Dal Barocco all’Impressionismo (Sezioni I, II, III, IV, V).

Books:

XVIth-Century Art

Arte e umanesimo a Bologna. Materiali e nuove prospettive, a cura di D. Benati e G. Calogero, Bologna, BUP, 2019, pp. 1-294 (I e II parte)

A. Pinelli, La bella maniera, Torino, Einaudi, 1993

J. Shearman, Funzione e illusione, Milano, Il Saggiatore, 1983

V. Farinella, Raffaello pittore archeologo. Eguagliare e superare gli antichi, Roma, Carocci, 2021

R. Wittkower, Principi architettonici nell'età dell'Umanesimo (1962), Torino, Einaudi, 1994

M. Tafuri, Ricerca del Rinascimento, principi, città, architetti, Torino, Einaudi, 1992

A. Pinelli, La bellezza impura: arte e politica nell'Italia del Rinascimento, Bari, Laterza, 2004

G.C. Argan, B. Contardi, Michelangelo architetto, Milano 1990

F. Zeri, Pittura e Controriforma. L'Arte senza tempo di Scipione da Gaeta, Torino, Einaudi, 1957

Nell'età del Correggio e dei Carracci, cat. della mostra, Bologna 1986 (i saggi alle pagg. XV – XXXI, 3-20, 31-44, 213- 254, 355-367 e le schede delle opere di Correggio, di Parmigianino e dei Carracci)

P. Prodi, Arte e pietà nella Chiesa tridentina, Bologna, Il mulino, 2014

XVIIth-Century Art

R. Longhi, Caravaggio (1951), Milano, Martello (anche nelle ristampe Martello o Editori Riuniti)

F. Bologna, L’incredulità di Caravaggio e l’esperienza delle “cose naturali”, Torino, Bollati Boringhieri, (1992), 2006

A. Zuccari, Caravaggio controluce. Ideali e capolavori, Milano, Skira, 2011 (premessa dell’autore, e pp. 187-284).

Roma 1630. Il trionfo del pennello, catalogo della mostra, Milano, Electa, 1994, saggi di G. Briganti, M. Fumaroli, O. Bonfait, S. Ebert-Schifferer, O. Bonfait (pp. 23-126) e, nel catalogo, schede dei dipinti alle pp. 128-181

P.Portoghesi, Roma barocca (1966), Bari, Laterza 1978 (vol.I)

T. Montanari, La libertà di Bernini, Torino, Einaudi, 2016

E. Mâle, L'arte religiosa nel Seicento, ed. it. Milano Jaca Book, 1984

S. Cavicchioli,"L'Aquila e 'l Pardo". Rinaldo I e il mecenatismo di casa d'Este nel Seicento, Modena, Franco Cosimo Panini, 2015

S. Alpers, Arte del descrivere. Scienza e pittura nel Seicento olandese, Boringhieri, 1984: in particolare l'Introduzione e i capitoli 3, 4 e 6

S. Schama, La cultura olandese nell'epoca d'oro, Milano, Mondadori, 1988

M. Fumaroli, La scuola del silenzio, Milano, Adelphi, 1995, cap. I: “Il Parnaso romano”, pp. 13-209

XVIIIth and XIXth-Century Art

J. Starobinski, La scoperta della libertà, Ginevra, Skira 1964

O. Rossi Pinelli, Le arti nel Settecento europeo, Torino, Einaudi, 2009

L. Barroero, Le Arti e i Lumi. Pittura e scultura da Piranesi a Canova, Torino, Einaudi, 2011

A. Ottani Cavina, I paesaggi della ragione, Torino, Einaudi, 1994

R. Rosenblum, Trasformazioni nell'arte. Iconografia e stile tra Neoclassicismo e Romanticismo, Roma, La Nuova Italia Scientifica 1984

S. Cavicchioli, Dipingere pensieri. Francesco IV d’Austria-Este e la decorazione del Palazzo Ducale di Modena (1814-1846), Trieste, EUT, 2022 (open access edition available)

G. Briganti, I pittori dell'immaginario (1989), Milano, Electa, 1996

Methods

Raffaello Mito e percezione, a cura di D. Benati, S. Cavicchioli, S. Costa, M. Faietti, Bologna, BUP, 2022

E. Castelnuovo, Il significato del ritratto pittorico nella società in Storia d'Italia, Torino, Einaudi 1973, vol. 5/2, pp. 1033-1094 e, insieme, F. Zeri, La percezione visiva dell'Italia e degli italiani, Torino, Einaudi, 1976

S. Cavicchioli, Le metamorfosi di Psiche. L'iconografia della favola di Apuleio, Venezia, Marsilio, 2002

E. Panofsky, Il significato nelle arti visive (1955), Torino, Einaudi, 1996

G.C. Sciolla, Studiare l’arte. Appunti sul metodo storico-artistico, Torino, Utet, 2010

S. Settis, Il futuro del classico, Torino, Einaudi, 2004 e, insieme, S. Settis, Continuità, distanza, conoscenza. Tre usi dell'antico, in Storia dell'arte italiana, Memoria dell'antico nell'arte italiana, tomo III, Dalla tradizione all'archeologia, Torino, Einaudi, 1986, pp. 375-486

Teaching methods

The course will consist of lectures (enriched by Power Point displays). On-site visits to monuments and museums, in Bologna or other towns

Assessment methods

I. Written Exam

Attending students

- Class notes and powerpoint presentations

(*Powerpoint presentations will be available on AMS online for attending students.)

- Salvatore Settis e Tomaso Montanari, Arte. Una storia naturale e civile, Milano, Mondadori Education, 2019, vol. 3, Dal Quattrocento alla Controriforma (Sezioni V, VI, VII); e vol. 4, Dal Barocco all’Impressionismo (Sezioni I, II, III, IV, V).

Non-attending students

- Salvatore Settis e Tomaso Montanari, Arte. Una storia naturale e civile, Milano, Mondadori Education, 2019, vol. 3, Dal Quattrocento alla Controriforma, (Sezioni V, VI, VII); e vol. 4, Dal Barocco all’Impressionismo, (Sezioni I, II, III, IV, V).

Attending and non-attending studentes are required to know the pictures of the handbook, since they will be asked to recognize them.

 

II. Oral exam

Attending students have to choose one book from the  list in Readings/Bibliography.

Non-attending students have to read A. Pinelli, La storia dell’arte. Istruzioni per l’uso, Editori Laterza, Bari 2009, (Premessa and Chapters 1 to 6) and two books from the list in Readings/Bibliography.

Teaching tools

Powerpoint presentations

Office hours

See the website of Sonia Cavicchioli

SDGs

Good health and well-being Quality education Gender equality

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.