- Docente: Federico Zannoni
- Credits: 2
- SSD: M-PED/01
- Language: Italian
- Teaching Mode: E-learning
- Campus: Bologna
-
Corso:
Percorso abilitante in
A018 - Filosofia e Scienze Umane (cod. 6072)
Also valid for Percorso abilitante in A048 - Scienze Motorie e Sportive negli Istituti di Istruzione Secondaria di II Grado (cod. 6073)
Percorso abilitante in A001 - Arte e Immagine nella Scuola Secondaria di I Grado (cod. 6086)
Percorso abilitante in A011 - Discipline Letterarie e Latino (cod. 6087)
Percorso abilitante in A013 - Discipline Letterarie, Latino e Greco (cod. 6088)
Percorso abilitante in A001 - Percorso Abilitante 30 Cfu ai Sensi dell'Allegato 2 Del DPCM 4 Agosto 2023 - Arte e Immagine nella Scuola Secondaria di I Grado (cod. 6094)
Percorso abilitante in A011 - Percorso Abilitante 30 Cfu ai Sensi dell'Allegato 2 Del DPCM 4 Agosto 2023 - Discipline Letterarie e Latino (cod. 6095)
Percorso abilitante in A013 - Percorso Abilitante 30 Cfu ai Sensi dell'Allegato 2 Del DPCM 4 Agosto 2023 - Discipline Letterarie, Latino e Greco (cod. 6096)
Percorso abilitante in A018 - Percorso Abilitante 30 Cfu ai Sensi dell'Allegato 2 Del DPCM 4 Agosto 2023 - Filosofia e Scienze Umane (cod. 6097)
Percorso abilitante in A048 - Percorso Abilitante 30 Cfu ai Sensi Allegato 2 DPCM 4/8/2023 - Scienze Motorie e Sportive negli Istituti di Istruzione Secondaria di II Grado (cod. 6098)
Learning outcomes
At the end of the course, the student:
1.Knows and is able to deal with the main trends connected to the evolution of educational styles and the spread of different representations of childhood and adolescence and educational roles.
2. Possesses the basic awareness that will allow him to justify his own educational choices.
Course contents
1. Analysis of the differences that exist between the different levels of the teacher's professional action: education, instruction, training.
2. Communicative, relational and emotional dimensions present in the relationship with the class, with families, in the work team.
3. Ethical implications of educational professions.
Readings/Bibliography
M. Fabbri, Essere insegnanti. Essere genitori. La competenza comunicativa in educazione, FrancoAngeli, Milano, 2022.
F. Zannoni, Il ciondolo spezzato. Spazi, forme e percorsi d'amicizia, FrancoAngeli, Milano, 2021.
F. Zannoni, Quello che ci lega. Migrazioni, nostalgie e memoria: implicazioni pedagogiche, Junior, Reggio Emilia, 2018.
Teaching methods
The lessons will be held remotely and will alternate moments of frontal presentation of the contents with other interactive ones.
Assessment methods
The assessment of learning will be carried out as part of the final exam according to the legal indications.
The release of the suitability of the module is linked to the achievement of the minimum required percentage of attendance.
Teaching tools
169 / 5.000 Risultati della traduzione Risultato di traduzione In addition to the texts indicated, slides will be uploaded on some main authors, approaches and models that could be subject to evaluation in the competition context.
Office hours
See the website of Federico Zannoni