- Docente: Michela Schenetti
- Credits: 8
- SSD: M-PED/03
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
- Corso: First cycle degree programme (L) in Educator In Childhood Social Services (cod. 8775)
Learning outcomes
After completing the course the student: - knows and understands the main models of educational mediation with particular reference to the role of educators of services for early childhood; - Knows the types of services for children and is able to compare their evolution in the local and national level; - He knows the ways of managing the work of the section and plexus and to coordinate their work with that of colleagues at section, complex and with other operators; - He is able to build projects of continuity with the kindergarten (bridge sections / spring) and other agencies of the territory; - It is able to use verbal and non-verbal cues to communicate to families and other educators their teaching strategies; - It is able to identify educational problems relating to the performance of their professional experiences and promoting training in services.
Course contents
The course is made of:
- 34 hours in presence
- 14 hours in e-learning (ad inizio corso verranno comunicate le giornate precise)
The contents will be developed around the following topics:
The network of services for early childhood: 'nido' (0 - 3 years old); Babies and Parents centres
Pree-schools services professionalism: dealing with children, families, other educators, and the organisation of space and time.
The cognitive and emotional child: observe, understand support
Debate and analysis
on the results of the
latest research on the following
topics:
- Natural education in sustainable perspective, the role of
childcare
- The emotional
competence and emotional socialization, as promoting them in the early years.
Readings/Bibliography
ATTENDING
- Materiale erogato nella piattaforma https://elearning-cds.unibo.it/, 'Modelli di Mediazione didattica 2017/2018.
PER ESSERE CONSIDERATI FREQUENTANTI E' NECESSARIO SVOLGERE LE ATTIVITA' PREVISTE IN PIATTAFORMA ENTRO LE SCADENZE PROGRESSIVE INDICATE A LEZIONE.
A.L. Galardini (a cura di), Crescere al nido. Gli spazi, i tempi, le attività, le relazioni, Carocci, Roma 2003 (i capitoli 2,3,4,5,6,7,8 da pag. 29 a pag. 153)
Schenetti M., Guerra E. (2015) Il dolore dell'infanzia. Educare le emozioni difficili, ed. Junior, Parma. (i capitoli 1,2,4,5)
Guerra M. (a cura di) Materie intelligenti. Il ruolo dei materiali non strutturati e artificiali negli apprendimenti dei bambini, ed. Junior Parma. Introduzione, Materie, Osservazioni, Domande, Arte, Provocazioni, Alberi, Boschi, Documentazioni.
Pironi T., Balduzzi L. (2017) (a cura di) L'osservazione al nido. Una lente a più dimensioni per educar lo sguardo, Angeli, Milano. (CAPITOLO 9 saggio Schenetti/Donati)
NON ATTENDING STUDENTS
Gli studenti non frequentanti dovranno completare tutto il testo
Guerra M. (a cura di) Materie intelligenti. Il ruolo dei materiali non strutturati e artificiali negli apprendimenti dei bambini, ed. Junior Parma.
ERASMUS students
Gli studenti Erasmus dovranno accedere alla piattaforma e svolgere solamente l'Unità 6 a loro dedicata https://elearning-cds.unibo.it/, 'Modelli di Mediazione didattica 2017/2018
- A.L. Galardini (a cura di), Crescere al nido. Gli spazi, i tempi, le attività, le relazioni, Carocci, Roma 2003 (i capitoli 2,3,4,5,6,7,8 da pag. 29 a pag. 153)
Schenetti M., Guerra E. (2015) Il dolore dell'infanzia. Educare le emozioni difficili, ed. Junior, Parma. (1,2,4,5)
Per gli studenti Spagnoli è possibile sostituire il volume 'Il dolore dell'infanzia' con Schenetti M., Comprender el dolor infantil (2011), Grao ediciones
Teaching methods
Active Didactis, animation and practice in classroom and in e-learning, sharing pedagogical documentation
Assessment methods
Written examination
Teaching tools
Learning objects, video, PC, Internet, pedagogical documentation
Office hours
See the website of Michela Schenetti
SDGs




This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.