72531 - History of Contemporary Europe (1) (LM)

Academic Year 2017/2018

Learning outcomes

The course is tought in Italian.  For a complete program, see its Italian version on webside

Course contents

This year the course focuses on the history of Southern and Mediterranean European History during the XXth Century, with a specific attention to the relations betw Europe and Africa and Middle East areas during the colonialism and in postcolonial age.

Adressed to students both in History and in Geography, the course is particulary attentive to questions like urbanism, settlements, architectures, territory planing, migrations, local and transnational communications.

Readings/Bibliography

For everyone: Tony Judt, Postwar. A history of Europe since 1945, 2005  (1st and 2nd parts)

and two other readings chosen among (original version permitted):

Davide RODOGNO, Il nuovo ordine mediterraneo. Le politiche di occupazione dell'Italia fascista in Europa (1940-1943), Bollati Boringhieri, 2003/2014

Mark MAZOWER, Le ombre d'Europa. Democrazie e Totalitarismi nel XX secolo, Garzanti, 2000

Mark MAZOWER, L'Impero di Hitler. Come i nazisti governavano l'Europa occupata, Mondadori, 2010

Elda GUERRA, Il dlemma della pace. Femministe e pacifiste sulla scena internazionale, 1914-1939, Viella, 2014

A cura di F. FOCARDI e B. GROPPO, L'Europa e le sue memorie. Politiche e culture del ricordo dopo ol 1989, Viella, 2013

Keith LOWE, Il continente selvaggio, L'Europa alla fine della Seconda guerra mondiale, Laterza 2013

Timoty SNYDER, Terre di sangue. L'Europa nella morsa di Hitler e di Stalin, Rizzoli 2011

Patrizia DOGLIANI, Il fascismo degli italiani, una storia sociale, De Agostini Utet, 2014

Silvia SALVATICI, Nel nome degli altri. Storia dell'umanitarismo internazionale, il Mulino, 2015

M.MAZOWER, Salonicco, città di Fantasmi. Cristiani, Musulmani ed ebrei tra 1430 e 1950, Garzati, 2007

P. AUDENINO, La casa perduta. La memoria dei profughi nell'Europa del Novecento, Carocci, 2015

Gabriele PROGLIO, Libia 1911-1912. Immaginari coloniali e italianità, Le Monnier, 2016

Emanuele ERTOLA, In terra d'Africa. Gli italiani che colonizzarono l'impero, Laterza, 2017

Annamaria VINCI, Sentinelle della patria. Il fascismo al confine orientale 1918-1941, Laterza 2011

Teaching methods

Front lessons and discussion in class

Assessment methods

The student has to prepare a final paper on a specific question/topic decided during the course. Final paper in English, French, or Spanish is permitted

Teaching tools

Frontal classes and seminar classes with the readings, analysis and discussion of documents, maps, video etc. Choice of the individual final paper in a collective discussion in class

Office hours

See the website of Patrizia Dogliani