18079 - Assessment of Public Policies

Academic Year 2016/2017

  • Docente: Federico Toth
  • Credits: 4
  • SSD: SPS/04
  • Language: Italian

Learning outcomes

This course is intended as an introduction to principles of organization theory.

  By the end of the course, the student is able to:

- identify the key characteristics and components of organizational design and behavior.  

- account for the major perspectives in organization theory;

- analyze organizational situations and dynamics.

Course contents

The course deals with the following topics: The Japanese model - Organizational structure -  Organizational culture - Loosely coupled systems - Ephemeral organizations - Organizational behavior in crisis situations - The decision making process - Organizational learning.

Readings/Bibliography

Required reading list:

G. Bonazzi (2008), Nel post-fordismo: specializzazione flessibile, produzione snella e fabbrica modulare, in Storia del pensiero organizzativo, Milano, Franco Angeli, pp. 160-189.

R. Normann (1979), Le condizioni di sviluppo dell'impresa, Milano, Etas, pp. 26-66.

E.H. Schein (1984), Verso una nuova consapevolezza della cultura organizzativa, in P. Gagliardi (a cura di), Le imprese come culture, Torino, ISEDI, pp. 395-415.

K. E. Weick (1976), Le organizzazioni scolastiche come sistemi a legame debole, in S. Zan (a cura di), Logiche di azione organizzativa, Bologna, Il Mulino, pp. 355-379.

G.F. Lanzara (1993), Le organizzazioni effimere in ambienti estremi: genesi e strategie d'intervento, in Capacita' negativa, Bologna, il Mulino, pp. 143-181.

M. Catino (2012), Il collasso del sensemaking, in Capire le organizzazioni, Bologna, Il Mulino, pp. 187-195

F. Toth (2006), Le immagini del decision making , in Il costo del consenso, Roma, Carocci, pp. 19-43.

M. Catino (2009), La Nasa e i disastri degli shuttle , in Miopia organizzativa, Bologna, il Mulino, pp. 36-56.

G. Bonazzi (1999), Il caso dei missili sovietici a Cuba , in Dire, fare, pensare, Milano, Franco Angeli, pp. 66-93.

G.F. Lanzara (1997), L'apprendimento organizzativo, in G. Costa e R. Nacamulli (a cura di), Manuale di organizzazione aziendale, Torino, UTET, vol. 3.

C. Argyris e D.A. Schon (1996), Che cosa è un'organizzazione in grado di apprendere?, in Apprendimento organizzativo. Teoria, metodo e pratiche, Milano, Guerini, pp. 15-45.

Nonaka e H. Takeuchi (1995), La conoscenza nelle organizzazioni: un'introduzione, in The Knowledge-creating company, Milano, Guerini, pp. 27-48.

Nonaka e H. Takeuchi (1995), La creazione di conoscenza organizzativa. Aspetti teorici, in The Knowledge-creating company, Milano, Guerini, pp.93-138.

Teaching methods

Lessons of the teacher. Case studies and discussion. Class attendance is strongly recommended.

Assessment methods

The final grade will be given by a written examination to be planned at the end of the course.

Teaching tools

Most of the topics will be presented through the analysis and discussion of case studies (Toyota, Benetton, Ikea, Google, Amazon, Nasa).

Office hours

See the website of Federico Toth