- Docente: Cesare Genesio Alessandro Grisi
- Credits: 3
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
-
Corso:
First cycle degree programme (L) in
Management and Marketing (cod. 8406)
Also valid for First cycle degree programme (L) in Business Administration (cod. 8405)
Learning outcomes
The subject of the Laboratory is the relationship between World of Work and the Person.
The inside reasons (individual) and the outside reasons (of the world of work) during the class will be compared, in order to give to the student a real map of the critical factors of his/her personal and professional success.
New methodologies will be developed, analysis and elaboration, and it will be focused on the importance of the approach: the disposition of the person towards the interaction with the world of work.
In particular, at the end of the laboratory sessions the student will be able to write a successful CV, a Cover Letter, and will have a methodology to prepare itself for a job interview.
Course contents
The laboratory activities will try to identify the current dynamics of the new 'world of the work'. Starting by its history and development it will be analyzed the present situation and the most important issues aiming to understand and explain the complexity of the status quaestionis. At the same time, the teaching will focus on the situation of the idealtypus-student who is shortly before his finals exams (anamnesis, status questions, careers guidance, job search, presentation tools: cv and cover letter, communication of himself, signs - communication of the others - interactions). Finally, the purpose of the laboratory is to provide the student an opportunity to anhance the critical competencies needed to face the problems of transition periods, having self-awareness and a balanced approach.
Readings/Bibliography
- History of the complexity, necessity, will
- Yves COPPENS, Le origini dell’uomo, Milano, Jaka Book, 2008.
- Yves COPPENS, Ominoidi, ominidi e uomini, Milano, Jaka Book, 1988.
- Jacques MONOD, Il caso e la necessità, Milano, Mondadori, 2013.
- Giorgio MANZI, l’evoluzione umana, Bologna, il Mulino, 2007.
- Björn KURTÉN, La danza della tigre, Roma, Editori Riuniti, 1973 (o altre edizioni).
- Carlo ROVELLI, La realtà non è come ci appare, Milano, Raffaello Cortina, 2013.
- E.A. POE, Una discesa nel maeltrom, Torino, Utet, 1980 (o altre edizioni).
- Franz KAFKA, Il processo, in Romanzi, Milano, Mondadori, 1969 (o altre edizioni).
- Franz KAFKA, Davanti alla legge, in Racconti, Milano, Mondadori, 1970.
- Abraham MASLOW, Motivation and personality, New York, Harper & Row, 1954.
- Abraham MASLOW, Toward a psycology of being, Princeton, D. Van Nostrand Company, 1962.
- Portraits and Power, Milano-Firenze, Silvana Editoriale-Fondazione Palazzo Strozzi, 2010.
- Jean GUICHARD, Michel HUTEAU, Psicologia dell'orientamento professionale. Teorie e pratiche per orientare la scelta negli studi e nelle professioni, Milano, Cortina, 2003 (cap. 5.2 La teoria dei tipi di personalità e degli ambienti lavorativi di John Holland).
- Marisa FIUMANÒ, L'inconscio è il sociale. Desiderio e godimento nella contemporaneità, Milano, Mondadori, 2010, pp. 56-67 (parr. 2.4 L'anomia della guerra; 2.5 Rimozione o barbarie; 2.6 Un bagno di godimento; 2.7 Otium cum dignitate: un paradigma.
- Albert. CAMUS, L'uomo in rivolta, Milano, Bompiani, 2002, pp.17-27.
- George ORWELL, 1984 [1949], Milano, Mondadori, 2013 (qualsiasi edizione).
- Mihaly CSIKSZENTMIHALYI, Barbara SCHNEIDER, Diventare adulti. Gli adolescenti e l'ingresso nel modo del lavoro, Milano, Cortina, 2002 (particolarmente cap. 5: Flow).
- Luigi PIRANDELLO, I nostri ricordi, in Novelle per un anno. L'uomo solo (qualsiasi edizione).
- Martin BUBER, Il cammino dell'uomo, Magnano, Qiqajon, 2004 (pp. 1-65).
- James HILLMAN, Il codice dell'anima, Milano, Adelphi, 2012, pp. 19-61 (cap. 1).
2. History and psychology of the work
- Melvin KRANZBERG e Joseph GIES, Breve storia del lavoro. L'organizzazione del lavoro umano nel suo processo evolutivo, Milano, Mondadori, 1975 (tutte le edizioni).
- Francesco NOVARA e Guido SARCHIELLI, Fondamenti di psicologia del lavoro, Bologna, il Mulino, 1996, pp. 385-421 (cap. 14, Il divenire del lavoro).
- Luigi DAL PANE, La storia come storia del lavoro, Bologna, Patròn, 1971, pp. 209-225 (cap. X, La storia come storia del lavoro).
- P. ARGENTERO, C.G. CORTESE, C. RICCARDO, Psicologia del lavoro, Milano, Cortina, 2008,
- Adriano TILGHER, Homo faber. Storia del concetto di lavoro nella civiltà occidentale, Roma, Bardi, 1944.
- Luciano GALLINO, Il lavoro non è una merce. Contro la flessibilità, Roma-Bari, Laterza, 2007.
- Gian Piero QUAGLINO, Vie di fuga, varianti di gioco e interminabili racconti, Prefazione a Manfred Kets de Vries, L’organizzazione irrazionale, Milano, Cortina, 2001, pp. VII-XXI.
- Manfred KETS DE VRIES, Leader, Giullari e impostori, Milano, Cortina, 1995 (due capitoli a scelta).
- Umberto GALIMBERTI, I miti del nostro tempo, Milano, Feltrinelli, 2009 (cap. 7 Il mito del potere; cap. 10 Il mito della tecnica; cap. 12 Il mito del mercato; cap. 13 Il mito del mercato).
- Richard SENNETT, L’uomo flessibile [1998], Milano, Feltrinelli, 2012.
- Cesare GRISI, Introduzione a Il romanzo autobiografico. Un genere tra opera e autore, Roma, Carocci, 2011, pp. 9-29.
- Cesare GRISI, Il management della verità. Il valore della persona nella formazione, nelle organizzazioni e nel lavoro, http://amsacta.unibo.it/4040/
- P. WATZLAWICK, Istruzioni per rendersi infelici, Milano, Feltrinelli, 2011.
- Zygmunt BAUMAN, Vita liquida, Roma-Bari, Laterza, 2009 (particolarmente: cap. 1, L'uomo sotto assedio).
- Zygmunt BAUMAN, Intervista sull'identità, Roma-Bari, Laterza, 2009.
- Max WEBER, La scienza come professione. La politica come professione, introduzione di Wolfang Schluchter, Torino, Einaudi, 2004 (cap. La politica come professione).
3. Current social context and relationships with the world of work
- G.W.Friedrich HEGEL, Filosofia dello spirito jenese, a cura di Giuseppe Cantillo, Roma-bari, Laterza, 2008, pp. 52-62 (Frammento 22, Lo spirito del popolo, 1803-1804).
- G.W.Friedrich HEGEL, Lezioni di filosofia del diritto, la scienza del diritto (1817-1818), Napoli, Istituto Suor Orsola Benincasa, 1993, pp. 15-17; (Il concetto dell'io, parr. 3-4-5).
- G.W.Friedrich HEGEL, Filosofia dello spirito jenese, Roma-Bari, Laterza, 2008, pp. 52-62 (lo spirito del popolo).
- Karl JASPERS, Sulla verità, Brescia, La scuola, 1974.
- Mauro FORNARO, Il lavoro negli scritti jenesi di Hegel, Milano, Vita e Pensiero, 1978, pp. 73-103 (Parte seconda, capitolo primo: Il lavoro nella società civile).
- Danilo ZOLO, Globalizzazione. Una mappa dei problemi, Roma-Bari, Laterza, 2004, pp. 3-48 (capp. 1;2;3);
- Joseph E. STIGLITZ, La globalizzazione che funziona, Torino, Einaudi, 2006, pp. 7-26; 310-336 (capp. 1; 10).
- Ulrich BECK, Il lavoro nell'epoca della fine del lavoro. Tramonto delle sicurezze e nuovo impegno civile, Torino, Einaudi, 2000 (due capitoli a scelta).
- Umberto GALIMBERTI, I miti del nostro tempo, Milano, Feltrinelli, 2009 (cap. 7 Il mito del potere; cap. 10 Il mito della tecnica; cap. 12 Il mito del mercato; cap. 13 Il mito del mercato).
- Richard SENNETT, L’uomo flessibile [1998], Milano, Feltrinelli, 2012.
- P. WATZLAWICK, Istruzioni per rendersi infelici, Milano, Feltrinelli, 2011.
- Zygmunt BAUMAN, Vita liquida, Roma-Bari, Laterza, 2009 (particolarmente: cap. 1, L'uomo sotto assedio).
- Zygmunt BAUMAN, Intervista sull'identità, Roma-Bari, Laterza, 2009.
- Max WEBER, La scienza come professione. La politica come professione, introduzione di Wolfang Schluchter, Torino, Einaudi, 2004 (cap. La politica come professione).
4. Comunication
- Neil POSTMAN, Divertirsi da morire, Venezia, Marsilio, 2002, pp. 17-30 (Il mezzo di comunicazione è metafora); pp. 84-102 (Il mondo del «cucù»); pp. 103-120 (L'Era dello spettacolo).
- Erving GOFFMAN, La vita quotidiana come rappresentazione, Bologna, il Mulino, 1969, pp. 29-93; 195-239 (cap. 1 Rappresentazioni; cap. 5 Comunicazioni che contraddicono il personaggio).
- John R. SEARLE, Mente, linguaggio, società, Milano, Raffaello Cortina Editore, 2000.
- P. WATZLAWICK, J.H. BEAVIN, Don D. JACKSON, Pragmatica della comunicazione umana, Roma, Astrolabio, 1971 (Capitolo 7, L'illusione di alternative, pp. 219-221).
- Daniel GOLEMAN, Intelligenza emotiva, Milano, BUR, 2011 (qualsiasi edizione).
- Luca TOSCHI, Prima lezione di comunicazione generativa, in A. ANICHINI, V. BOFFO; F. CAMBI, A. MARIANI, L. TOSCHI, Comunicazione formativa. Percorsi riflessivi e ambiti di ricerca, Milano, Apogeo, 2012, pp. 3-38.
- Vittorio CAPRIOGLIO, Il linguaggio del corpo, Milano, Riza, 2005.
- Luciano MARCHINO, Monique MIZRAHIL, Il corpo non mente, Milano, Sperling & Kupfer, 2011.
- Ian STEWART, Vann JOINES, L’analisi Transazionale, Milano, Garzanti, 2000, pp. 25-26 (II cap. Modello degli stati dell’Io).
- E. BERNE, Ciao e poi?, Milano, Bompiani, 2010, pp. 18-31 (II cap. I principi dell’analisi transazionale).
5. The job interview
- W. PASSERINI, Il colloquio di lavoro, Milano, Il sole 24 ore, 2007. (Dalla parte del selezionato).
- Claudio G. CORTESE, Andrea, Del Carlo, La selezione del personale, Milano, Cortina, 2008. (Dalla parte del selezionatore).
- Enrico AUTIERI, Management delle Risorse Umane, Milano, Edizioni Angelo Guerini, 2009, pp. 151-170 (cap. L’acquisizione delle persone in azienda).
Teaching methods
The 'work matter' is a cross-discipline therefore the teaching method will be mainly multidisciplinary, comparative and above all interactive.
Assessment methods
A final oral exam is required.
- The student will have to demonstrate the critical knowledge of the concepts and, above all, to show how he/she started to involve itself.
The student will exhibit:
- CV
- Cover Letter
- Personal/Professional Project
- For not attendant students: they have to add two readings (in recommended list).
Teaching tools
The teaching tools include various didactical materials: multimedia (audio/video), critical essays, literature of different disciplines, team working, assessment, job interviews, etc.
In order to give to the student more important tools over the bibliography, at the end of each lesson will be published:
- the slides of the lesson
- eventual lecture notes (introductions, deepening documents...)
Office hours
See the website of Cesare Genesio Alessandro Grisi