02493 - International Relations (M-Z)

Academic Year 2016/2017

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Forli
  • Corso: First cycle degree programme (L) in International relations and diplomatic affairs (cod. 8048)

Learning outcomes

Introduction to the analysis of international politics and of foreign policy. The course aims to give theoretical tools for the study of international relations, to highlight relationships between phenomena and, where possible, to advance explanations for the most important processes in world politics.

Course contents

The course is divided in two parts (listed below with indication of the reading for each topic). At the end of each module there will be a mid-term exam.

PART I

Themes:Introduction; Great Debates; Realism; Liberalism; English School

Reading: J&S chs: 1, 2, 3, 4, 5; Andreatta et al. chs: 1, 2, 3, 5, 6, 7

PART II

Themes: Constructivism; Postmodernism; Marxism and IPE ; Globalization; Security; Foreign policy analysis; Identity and Multiculturalism

Reading: J&S chs: 6,7, 8, 9, 10, 11; Andreatta et al. chs: 8, 9, 10; ch. Monteleone e Rossi.

Readings/Bibliography

Textbooks

1) R. Jackson e G. Sørensen (a cura di): «Relazioni internazionali», Milano, Egea, 2a edizione, 2008.

2) F. Andreatta, M. Clementi, A. Colombo, M. Koenig-Archibugi, V. E. Parsi: «Relazioni Internazionali», Bologna, Il Mulino, 2a edizione, 2012.

3) C. Monteleone e R. Rossi "L'evoluzione del concetto e delle pratiche di sicurezza", in Francesca Longo (a cura di) L'Unione Europea e il "cerchio di amici": sicurezza europea e politica di vicinato, Milano, Giuffrè, 2008, capitolo 7, pp. 29-43.

 

Compulsory reading for seminars

1.Seminar Realism

John J Mearsheimer, “China's Unpeaceful Rise”, Current History; Apr 2006; vol. 105, n. 690, pp. 160-162 (http://johnmearsheimer.uchicago.edu/pdfs/A0051.pdf).

Charles Glaser, “Will China's Rise Lead to War?”, Foreign Policy,March/April 2011, vol 90, n. 2, pp: 80-91 (http://politics.virginia.edu/wp-content/uploads/2015/11/Glaser-VISC.pdf

G. John Ikenberry, "The future of the liberal world order: internationalism after America." Foreign Affairs 90.3 (2011): 56. (https://commons.wvc.edu/jminharo/pols101/Articles%20to%20Choose%20From/The%20future%20of%20the%20liberal%20world%20order%20internationalism%20after%20America.pdf)

2. Seminar Liberalism

S. Lucarelli (2013) “La tradizione liberale. I diversi sentieri di un paradigma pluralista”, in E. Diodato (a cura di), Relazioni internazionali. Dalle tradizioni alle sfide, Roma: Carocci, SOLO PAGINE: 132-143. (nel materiale del corso).

Sreeram Chaudia, Will ‘new’ nationalism reverse globalisation? in The Asian Age, 7.2.2017: http://www.asianage.com/opinion/columnists/070217/will-new-nationalism-reverse-globalisation.html

3. Seminar Security

C. Monteleone e R. Rossi (2008) "L'evoluzione del concetto e delle pratiche di sicurezza", in Francesca Longo (a cura di) L'Unione Europea e il "cerchio di amici": sicurezza europea e politica di vicinato, Milano, Giuffrè, capitolo 7, pp. 29-43 . (nel materiale del corso).

-------------------

Brief reading (compulsory)

(NB: eventuali altri brani di discussione saranno distribuiti durante il corso e indicate nella cartella degli “Avvisi”)

1.Lybia

· Chomsky: http://www.pane-rose.it/files/index.php?c3:o26409

· Levy: http://www.corriere.it/esteri/11_marzo_22/perche-difendo-comunque-i-raid-in-libia-bernard-henri-levy_95840830-5454-11e0-a5ef-46c31ce287ee.shtml

Domande guida:

- quale la tesi dei due autori?

- Come argomentano la loro posizione?

- A quale visione della politica internazionale rimanda ciascun articolo?

2.Classics

· Brano da “Le guerre del Peloponneso”, Tucidide, Discorso degli Ateniesi ai Meli: http://www.giuliotortello.it/articoli/Tucidide.pdf

· Brano da “Il principe”, N. Machiavelli: http://online.scuola.zanichelli.it/lezionidifilosofia/files/2010/01/U1-L10_zanichelli_Machiavelli.pdf

Domande guida:

- quale visione della politica sottostà a ciascun brano?

- Quali i punti in comune e le differenze?

3. Liberalism

Intervista a C. Kupchan: http://www.ilsole24ore.com/art/cultura/2014-01-23/il-politogo-kupchan-mondo-senza-padroni-xxi-secolo-rischio-piu-grande-e-anarchia-competitiva--155217.shtml?uuid=ABPiHmr&fromSearch

Domande guida:

· Qual è la tesi principale dell'articolo?

· Quali sono le teorie o ambiti di studio delle RI alle quali rimanda? in che modo?

· E' possibile immaginare letture alternative a partire da teorie diverse?

4. Islam, democracy and terrorism

Orhan Pamuk - http://lanostrastoria.corriere.it/2015/01/17/orhan-pamuk-i-musulmani-non-sono-tutti-terroristi-ma-i-paesi-islam-riconoscano-la-democrazia/

Piero Ostellino - http://www.corriere.it/editoriali/15_gennaio_10/buonismo-che-ci-acceca-5b07abd8-9890-11e4-8d78-4120bf431cb5.shtml

Eugenio Scalfari - http://www.repubblica.it/politica/2015/01/11/news/i_terroristi_confiscano_il_loro_dio_per_ammazzare_la_gente-104695627/

Domande guida:

· Qual è la tesi principale dell'articolo?

· A quale concezione del rapporto tra religione e politica rimanda? Quale idea di rapporto tra civiltà?

5.Foreign policy

articolo di Walt su Foreign Policy: http://www.foreignpolicy.com/articles/2014/01/06/making_the_grade_how_to_judge_foreign_policy

Domande guida:

· Qual è la tesi principale dell'articolo?

· A quale concezione di politica estera rimanda?

6. Migration

sarà comunicato

7. IPE

Euronews da Davos: http://it.euronews.com/2017/01/19/davos-fra-presente-e-futuro-l-economia-appesa-alle-labbra-di-trump

Domande guida:

· Qual è la tesi principale dell'articolo?

·Quali le sfide all'economia mondiale evidenziate?


---------------

Students non attending the course should also study one of the following:

a) H. Bull, The Anarchical Society, 1977 (ed. it. La società anarchica, Vita e Pensiero).

b) E.H. Carr, The Twenty Years' Crisis, 1939 (ed. it. Utopia e realtà, Rubbettino).

c) H. Morgenthau, Politics among Nations 1948 (ed. it. Politica tra le nazioni, Il Mulino).

d) K. Waltz, Theory of International Politics, 1979 (ed. it. Teoria della politica internazionale, Il Mulino). - K. Waltz, Man, the State and War, 1959 (ed. it. L'uomo lo stato e la guerra, Giuffrè).

e) A. Wendt, Social Theory of International Politics (ed. it. Teoria sociale della politica internazionale, Vita e Pensiero).

Teaching methods

Lessons and seminar

Assessment methods

Evaluation on the basis of:

- 2 mid-term exams

- participation in class and seminars

- final oral exam (access only for those who pass the mid-term esams)

Teaching tools

power point and videos

Office hours

See the website of Sonia Lucarelli