- Docente: Stefano Martelli
- Credits: 6
- SSD: SPS/07
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Rimini
- Corso: Second cycle degree programme (LM) in Wellness and Sport Management (cod. 8210)
Learning outcomes
The Course helps the student to see and to analyse the main social trends of the modern society in the field of the cultural processes and sport communication. So the student will be more able to better appreciate the social relevance of the communication for the great sport events and for all the activities in the leisure time.
So the student will be able:
a. to pick out objects and goals of the sport communication;
b. to know the main sociological theories and the methods of social research in the field of of mass and new media;
c. to have the main know-hows in order to manage a house organ;
d. to use the main tecniques of social research in order to analyse the tv sport audiences
e. to produce press releases;
f. to promote the image of his own sport society or sport team
g. to relate with sponsors and advertisement offices.
Course contents
Al fine di raggiungere tali obiettivi il Corso si suddividerà in tre parti: la istituzionale, la monografica e la seminariale.
Nella sua Parte istituzionale il Corso dedicherà specifica attenzione ai processi comunicativi in atto nel mondo dello sport e delle attività motorie, i quali hanno consentito negli ultimi due decenni l'emergere di una nuova struttura sociale. Dalla fine degli anni '80, infatti, sport, media e aziende sponsor sono tre sistemi sociali legati fra loro da vincoli funzionali sempre più stretti, come mostrano i dati delle tre indagini “multiscopo” svolte dall'Istat nel periodo 1995-2006 sulle pratiche sportive, l'esposizione ai media e il tempo libero in Italia. Il processo di sportivizzazione –questa è la domanda conoscitiva che guiderà l'analisi dei dati empirici– contribuisce o no al progresso della civiltà?
Nella sua Parte monografica il Corso dedicherà specifica attenzione ai processi comunicativi in atto nel mondo dello sport e delle attività motorie. Si presenteranno principi e pratiche della comunicazione sportiva, distinguendo il campo dei mass media dalle modalità di comunicazione offerte dalle nuove tecnologie digitali. L'approfondimento degli aspetti teorici in questione si accompagnerà alla presentazione di alcune indagini empiriche, effettuate nel nostro Paese e/o in ambito occidentale, sul modo di trattare le notizie sportive, su come le città che ospitano i grandi eventi sportivi –ad esempio Torino per le Olimpiadi invernali 2006– fanno attività di comunicazione sportiva e di promozione della propria immagine, sull'ampiezza e il profilo delle audience sportive. Particolare attenzione sarà data al pubblico dei grandi eventi sportivi: si descriveranno le principali caratteristiche socio-anagrafico delle audience che hanno seguito in televisione le Olimpiadi, le Paralimpiadi, e i Mondiali e gli Europei di calcio (2000-2010).
Infine sarà favorito un approccio attivo da parte degli studenti alle tematiche del Corso. La Parte seminariale vuole infatti favorire nello studente la tematizzazione dei propri interessi conoscitivi e l'esplicitazione delle proprie riflessioni in merito. A tal fine sono stati predisposti alcuni approfondimenti seminariali, riguardanti ricerche sociologiche svolte in Italia sulle tematiche proprie della comunicazione sportiva e delle attività motorie, sulle pratiche sociali per la buona salute (wellness), ecc.
Nel corso delle Esercitazioni (24 ore), che si svolgeranno nei Laboratori di Uni. Rimini, lo studente avrà tutti gli stimoli e gli strumenti utili per apprendere come vecchi e nuovi media comunicano gli eventi sportivi, e per produrre egli stesso materiali comunicativi, che presenterà come prodotti delle attività laboratoriali.
Readings/Bibliography
Three books are required at least (the minimum program): two are the common books, the third one is chosen by the student.
Three books are required at least (the minimum program): two are the common books, the third one is chosen by the student.
A) For the GENERAL Part of the Course (the 1st common book:):
Martelli S. (2011), Sport, media e intrattenimento. Emozioni in/controllate e struttura sociale emergente, FrancoAngeli, Milano.
B) For the MONOGRAPHIC part of the Course (the 2nd common book:)
Martelli S. (2012), Lo sport “globale”. Le audience televisive di Olimpiadi e Paralimpiadi invernali, e dei Mondiali di calcio (2002-2010), con scritti di P. Dell'Aquila, I.S. Germano e G. Russo, FrancoAngeli, Milano.
If this book will be not printed yet, you can choise a seminarial book from the list at C), below, the following one:
Martelli S. (2010), Lo sport “mediato”. Le audience televisive di Olimpiadi, Paralimpiadi e Campionati europei di calcio, FrancoAngeli, Milano.
C) For the SEMINARIAL Part of the Course (you can choose at the minimum a book among the following titles:)
Bondonio P., Dansero E., Guala C., Mela A., Scamuzzi S. (eds.) (2007), A Giochi fatti. Le eredità di Torino 2006, Carocci, Roma; minimum program: chaps. 1-11 (pp. 1-217) [*you can study for the exam also the chaps. 12-18, , so that you'll have a double bonus].
Martina A. (2006), Comunicare la città. Il caso di Torino olimpica, Bruno Mondadori, Milano.
(if this book isn't yet choised as1st common book:) Martelli S. (2010), Lo sport “mediato”. Le audience televisive di Olimpiadi, Paralimpiadi e Campionati europei di calcio (2000-2008), FrancoAngeli, Milano.
Martelli S. (1999), Sociologia dei processi culturali. Lineamenti e prospettive, La Scuola, Brescia [minimum program: Part I, chaps. 1 and 4, Part II all the 3 chaps.] * you can study for the exam also the chaps. 2 and 3 (: 49-94 and 95-117), so that you'll have a double bonus].
Martelli S., Waddington I. (eds.) (2010), La comunicazione per lo sport e la salute, n.monograf. “Sociologia e Politiche sociali”, a,V, n. 2.
Russo Giovanna (ed.) (2012), La società della wellness. Corpi sportivi al traguardo della buona salute, FrancoAngeli, Milano.
Teaching methods
Face-to-face lessons, and case studies supported by the new technologies of communications.
Assessment methods
Writed exam will be about the topics of 3 books (minimum program) or more books (enlarged program), choised by the student between the above listed books.
The test will be composed by 30 topics (minimum program) or more - 10 topics for each other book (enlarged program)
Questions and answears will be already written in the test, so that the student will have only to choise the answear(s) which he/she will keep as right.
Time: 1' for each topic, maximum 30' for the minimum program, +10' for each choised book of your enlarged program.
You can pass the exam if you'll gain 18 right answears in the test for minimum program, and +6 right answears for each choised book (enlarged program)– for each positive proof in your choised books, you'll have 3 points to add at your score.
2 important info.s about your examination:
a) in order to be admitted to the exam: You had to be present at minimum to the 70% of the lessons. Presences under this minimum may be integrated by studying a book more than the minimum program (a forth book, choised between the listed ones). No presence at all, or a presence less than 6 hours, don't allow to gain the Uec.s, so that the student cannot be admit to the exam.
b) In order to be registered to the roll-call: You had to insert your name in the electronic list for the exam within the 5th day before the fixed date (you can have access to the e-list in the UniWex website, at the url: https://uniwex.unibo.it/uniwex/index.do ).
Teaching tools
Presentations by Power Point.
Surfing the Internet.
Slides.
Research outcomes, published by SportComLab-Sport Communication Laboratory, University of Bologna '"Alma Mater Studiorum" – see at: http://www.sportcomlab.it .
Links to further information
http://www.unibo.it/SitoWebDocente/default.htm?UPN=s.martelli@unibo.it
Office hours
See the website of Stefano Martelli