- Docente: Gino Ruozzi
- Credits: 12
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
- Corso: First cycle degree programme (L) in Anthropological Sciences (cod. 0959)
Learning outcomes
The aim of this course is to study and critically analyze a selection of the most important Italian poets and writers from 13th to 20th century.
Objectives
- To familiarize the students with authors who have contributed to Italian literature.
- To critically analyze a text of literatureCourse contents
The program is divided in three parts:
A- Monographic;
B- History of Medieval, Renaissance and Modern Italian Literature.
C-Written AssignmentsMost of the material will be covered in class lectures; it is important that you attend class and take accurate notes.
Read enough in primary and secondary sources to be familiar with the style, subjects and literary and historical setting of the following works and authors.
Reading List
A- Monographic
1st part
Fable writers in Renaissance: Leon Battista Alberti e Leonardo da Vinci.
L. B. Alberti, Apologhi, a cura di M. Ciccuto, Bur, Milano 1989 (o altre edizioni); Leonardo da Vinci, Scritti, a cura di C. Vecce, Mursia, Milano 1992 (o altre edizioni); Favole, apologhi e bestiari, a cura di G. Ruozzi, Bur, Milano 2007.
2nd part
Ennio Flaiano e Italo Calvino: it was sweet that life?
E. Flaiano, Tempo di uccidere, Diario notturno, La solitudine del satiro; I. Calvino, Il sentiero dei nidi di ragno, Il visconte dimezzato, Il barone rampante, Il cavaliere inesistente, La speculazione edilizia, La formica argentina, Le città invisibili.
B- History of Medieval, Renaissance and Modern Italian Literature
a) Dante, Inferno or Purgatorio or Paradiso;
b) by choice, two of these authors, with his literary and historical setting:
F. Petrarca, Canzoniere: 30 poems;
G. Boccaccio, Decameron: 20 tales;
N. MACHIAVELLI, Principe;
F. GUICCIARDINI, Ricordi;
M. M. BOIARDO, Orlando innamorato: 5 canti;
L. ARIOSTO, Orlando Furioso: 5 canti;
T. TASSO, Gerusalemme liberata: 5 canti;
B. CASTIGLIONE, Il libro del cortegiano;
G. GALILEI, Dialogo sopra i due massimi sistemi del mondo;
G.B. MARINO, Adone: 5 canti.
c) by choice, two of these authors, with his literary and historical setting:
C. GOLDONI, La locandiera, Le baruffe chiozzotte;
P. VERRI, A. VERRI, C. BECCARIA e altri, Il Caffè;
C. BECCARIA, Dei delitti e delle pene;
G. PARINI, Le odi o Il giorno
V. ALFIERI, la Vita o Saul e Mirra;
U. FOSCOLO, Ultime lettere di Jacopo Ortis e Sepolcri;
G. LEOPARDI, Canti (10 poesie) e Operette morali (10 testi);
A. MANZONI, I Promessi Sposi;
G. VERGA, I Malavoglia o Mastro-don Gesualdo;
A. FOGAZZARO, Malombra o Piccolo mondo antico;
F. DE ROBERTO, I Vicerè;
G. D'ANNUNZIO, Il piacere o Alcyone;
G. PASCOLI, Myricae o Canti di Castelvecchio;
L. PIRANDELLO, Il fu Mattia Pascal e Sei personaggi in cerca d'autore;
I. SVEVO, La coscienza di Zeno;
F. TOZZI, Il podere e Bestie;
UNGARETTI, L'Allegria (o altra raccolta poetica);
E. MONTALE, Ossi di seppia (o altra raccolta poetica);
U. SABA, Canzoniere o Scorciatoie;
C.E. GADDA, La cognizione del dolore oppure Quer pasticciaccio brutto de via Merulana;
C. PAVESE, Lavorare stanca o La luna e i falò;
B. FENOGLIO, Una questione privata o Il partigiano Johnny;
G. BASSANI, Gli occhiali d'oro e Il giardino dei Finzi-Contini;
P. LEVI, Se questo è un uomo e I sommersi e i salvati;
I. CALVINO, Gli amori difficili, Se una notte d'inverno un viaggiatore;
E. MORANTE, L'isola di Arturo o La storia;
L. SCIASCIA, Il giorno della civetta, A ciascuno il suo; o La scomparsa di Majorana, L'affaire Moro;
G. PONTIGGIA, Il giocatore invisibile e Il giardino delle Esperidi.
Students must present to oral examination with the list of the works studied.
d) Students must know at least the Literary History of two Centuries.
Bibliography: Anselmi, Profilo storico della letteratura italiana, Sansoni; Battistini, Storia della letteratura italiana, Il Mulino; Ferroni, Storia della letteratura italiana, Einaudi; Roda, Manuale di italianistica, Bononia University Press.
C- Written Assignments (textual analysis, summaries, questions of readings)
It must be done before the oral examination. It's not preclusive.
Some lessons will be on the preparation of written assignments.
Readings/Bibliography
A- Monographic
1st part
Fable writers in Renaissance: Leon Battista Alberti e Leonardo da Vinci.
L. B. Alberti, Apologhi, a cura di M. Ciccuto, Bur, Milano 1989 (o altre edizioni); Leonardo da Vinci, Scritti, a cura di C. Vecce, Mursia, Milano 1992 (o altre edizioni); Favole, apologhi e bestiari, a cura di G. Ruozzi, Bur, Milano 2007.
2nd part
Ennio Flaiano e Italo Calvino: it was sweet that life?
E. Flaiano, Tempo di uccidere, Diario notturno, La solitudine del satiro, (edizioni correnti); I. Calvino, Il sentiero dei nidi di ragno, Il visconte dimezzato, Il barone rampante, Il cavaliere inesistente, La speculazione edilizia, La formica argentina, Le città invisibili (edizioni correnti).
B- History of Medieval, Renaissance and Modern Italian Literature
a) Dante, Inferno or Purgatorio or Paradiso;
b) by choice, two of these authors, with his literary and historical setting:
F. Petrarca, Canzoniere: 30 poems;
G. Boccaccio, Decameron: 20 tales;
N. MACHIAVELLI, Principe;
F. GUICCIARDINI, Ricordi;
M. M. BOIARDO, Orlando innamorato: 5 canti;
L. ARIOSTO, Orlando Furioso: 5 canti;
T. TASSO, Gerusalemme liberata: 5 canti;
B. CASTIGLIONE, Il libro del cortegiano;
G. GALILEI, Dialogo sopra i due massimi sistemi del mondo;
G.B. MARINO, Adone: 5 canti.
c) by choice, two of these authors, with his literary and historical setting:
C. GOLDONI, La locandiera, Le baruffe chiozzotte;
P. VERRI, A. VERRI, C. BECCARIA e altri, Il Caffè;
C. BECCARIA, Dei delitti e delle pene;
G. PARINI, Le odi o Il giorno
V. ALFIERI, la Vita o Saul e Mirra;
U. FOSCOLO, Ultime lettere di Jacopo Ortis e Sepolcri;
G. LEOPARDI, Canti (10 poesie) e Operette morali (10 testi);
A. MANZONI, I Promessi Sposi;
G. VERGA, I Malavoglia o Mastro-don Gesualdo;
A. FOGAZZARO, Malombra o Piccolo mondo antico;
F. DE ROBERTO, I Vicerè;
G. D'ANNUNZIO, Il piacere o Alcyone;
G. PASCOLI, Myricae o Canti di Castelvecchio;
L. PIRANDELLO, Il fu Mattia Pascal e Sei personaggi in cerca d'autore;
I. SVEVO, La coscienza di Zeno;
F. TOZZI, Il podere e Bestie;
UNGARETTI, L'Allegria (o altra raccolta poetica);
E. MONTALE, Ossi di seppia (o altra raccolta poetica);
U. SABA, Canzoniere o Scorciatoie;
C.E. GADDA, La cognizione del dolore oppure Quer pasticciaccio brutto de via Merulana;
C. PAVESE, Lavorare stanca o La luna e i falò;
B. FENOGLIO, Una questione privata o Il partigiano Johnny;
G. BASSANI, Gli occhiali d'oro e Il giardino dei Finzi-Contini;
P. LEVI, Se questo è un uomo e I sommersi e i salvati;
I. CALVINO, Gli amori difficili, Se una notte d'inverno un viaggiatore;
E. MORANTE, L'isola di Arturo o La storia;
L. SCIASCIA, Il giorno della civetta, A ciascuno il suo; o La scomparsa di Majorana, L'affaire Moro;
G. PONTIGGIA, Il giocatore invisibile e Il giardino delle Esperidi.
Students must present to oral examination with the list of the works studied.
d) Students must know at least the Literary History of two Centuries.
Bibliography: Anselmi, Profilo storico della letteratura italiana, Sansoni; Battistini, Storia della letteratura italiana, Il Mulino; Ferroni, Storia della letteratura italiana, Einaudi; Roda, Manuale di italianistica, Bononia University Press.
Teaching methods
- Lessons
- Lectures and notes to the texts
- Critical DiscussionsAssessment methods
- Written Assignments (textual analysis, summaries, questions of readings)
It must be done before the oral examination. It is not preclusive.
- Final Oral Examination
Teaching tools
- Books
- Seminars
- Workshops
- Films
Links to further information
Office hours
See the website of Gino Ruozzi