22217 - Polish Literature C - Second Module

Academic Year 2009/2010

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Foreign Languages and Literature (cod. 0078)

Learning outcomes

At the end of the course, the student will know the history of Polish literature from Middle Ages up to the end of the XVIII century. A special attention will be paid to the relationship between the literary texts and their historical, ideological and linguistical contexts, and - in a comparative perspective - to the cultural connections between Italy and Poland. The student will be introduced to the methods for analysis and interpretation of a literary text.

Course contents

The course will take place in the II semester

and will consist of two parts: a monographic part and a general part.

Monographic part:

Three poets essayists: Milosz, Herbert, Szymborska.

The course is meant to analyse the essayistic works of the above-mentioned major poets.

General part:

Some lessons will be about themes, works, authors of particular importance in the history of Polish culture. These lessons are meant to help the student better understand the general part of literary history (different for any year of course), which every student is expected to study:

1st year students: from the beginnings to 1795.

2nd year students: from 1795 to 1918

3rd year students: from 1918 to contemporary literature.

Readings/Bibliography

Monographic part:

 

Cz. Milosz: The captive mind; The land of Ulro (selected chapters); Native Realm; Road-side Dog.

Z. Herbert: Siena; one essay from Barbarian in the Garden or Still Life with a Bridle or The Labirinth on the Sea.

W. Szymborska, Nonrequired Reading.

Secondary Literature

Il saggio. Forme e funzioni di un genere letterario, a cura di G. Cantarutti, L. Avellini e S. Albertazzi, Il Mulino, Bologna 2008.

A. Ceccherelli, Considerazioni su Miłosz autobiografico, in Memorie diari confessioni, a cura di A. Fassò, Il Mulino, Bologna 2007, pp. 427-452

 

General part:

 

Readings:

1st year:

1) main texts from Middle Ages, Renaissance, Baroque and Enlightenment (italian version in: Le più belle pagine della letteratura polacca, a cura di M. Bersano Begey, Nuova Accademia, Milano 1965).

2) J. Kochanowski, Fraszki;

3) Mikołaj Sęp Szarzyński's sonnets;

4) I. Krasicki, Mikolaja Doswiadczynskiego przypadki ;

5) J. Potocki, Manuscrit trouvé a Saragoze (Rekopis znaleziony w Saragosie).

 

2nd year:

1) A. Mickiewicz, Pan Tadeusz ;

2) A. Mickiewicz, Dziady cz. III.

3) Z. Krasiński, Nieboska komedia;

4) H. Sienkiewicz, Ogniem i mieczem;

5) B. Prus, Lalka;

6) S. Wyspiański, Wesele.

 

3rd year:

1) S.I. Witkiewicz, Nienasycenie;

2) B. Schulz, Sklepy cynamonowe;

3) W. Gombrowicz, Ferdydurke;

4) W. Gombrowicz, Diary (year 1953).

5) Cz. Miłosz, Rodzinna Europa ;

6) G. Herling-Grudziński, Inny swiat.

7) A work by one of these authors: P. Huelle, R. Kapuśćinski, A. Stasiuk, O. Tokarczuk, S. Mrożek, T. Kantor.

8) 5 poems by each of these authors: Czeslaw Milosz, Zbigniew Herbert, Wislawa Szymborska, Tadeusz Rozewicz.

Further readings:

1st year:

Cz. Miłosz, Contrasti polacchi, in Pl.it. Rassegna italiana di argomenti polacchi, 2007, pp. 150-154.

O. Tokarczuk, Perché è così difficile essere scrittori in Polonia, in Cinque letterature oggi: russa, polacca, serba, ceca, ungherese, a cura di A. Cosentino, Udine 2002, pp. 147-155.

2nd year:

A. Borowski, Il ritorno dell'Europa: sarmatismo e messianismo come forme della coscienza nazionale ed europea dei polacchi, in Pl.it. Rassegna italiana di argomenti polacchi, 2007, pp. 99-117.

 

3rd year:

Section about "newspeak" in Pl.it. Rassegna italiana di argomenti polacchi, 2007, pp. 170-213.

 

  • Suggested critical writings

1 st year:

S. Graciotti, Le "frasche" e le "fraszki" da Padova alla Polonia, in Venezia e la Polonia nei secoli dal XVII al XIX, a cura di L. Cini, Venezia-Roma 1968, pp. 313-326.

A. Ceccherelli, Che vuoi da noi, Signore… di Jan Kochanowski: prova ragionata di traduzione, in Slavica et alia. Per Anton Maria Raffo, a cura di A. Ceccherelli, C. Diddi, D. Gheno, La Giuntina, Firenze 2007, pp. 233-240.

G. Maver, Considerazioni sulla poesia di Mikołaj Sęp Szarzyński, "Ricerche Slavistiche", III (1954), pp. 162-183.

L. Marinelli, Italianismo, concettismo, marinismo, in Barocco. Storia - letteratura - arte, Neriton, Varsavia 2005, pp. 77-82.

H. Goscilo, Polonia 1776. Ignacy Krasicki, Le avventure di Niccolò d'Esperientis, in Il romanzo, vol. 3: Storia e geografia, a cura di F. Moretti, Einaudi, Torino 2002, pp. 533-539.

 

2nd year:

S. De Fanti, Il "Pan Tadeusz" in Italia, in Munera polonica et slavica R. C. Lewanski dicata, S. De Fanti curante, Udine 1990, pp. 43-66.

R. Picchio, Il motto come connotatore semantico (contributo all'interpretazione dei “Dziady” di A. Mickiewicz), "AION – Slavistica", 1994, 2, pp. 149-164.

G. Maver, Mazzini e Mickiewicz, "Ricerche Slavistiche", IV (1955-1956), pp. 7-30;

P. Marchesani, Per una rilettura della "Non divina commedia" di Z. Krasiński, poeta romantico polacco, in Dantismo russo e cornice europea, a cura di E. Guidubaldi, t. 1, Firenze 1989, pp. 47-53.

L. Marinelli, "Quo vadis?" Traducibilità e tradimento, "Europa Orientalis", III (1984), pp. 131-147.

F. Jameson, Il borghese fuori posto. Bolesław Prus. La bambola, 1890, in Il romanzo, vol. 5: Lezioni, a cura di F. Moretti, Einaudi, Torino 2003, pp. 375-383.

A. Ceccherelli, Giacomo Leopardi e le origini del modernismo polacco, "Studi Leopardiani. Quaderni di Filologia e Critica Leopardiana", n. 12, 1998, pp. 39-57.

 

3rd year:

A.M.Raffo, Postfazione, in S.I. Witkiewicz, Addio all'autunno, Oscar Mondadori, Milano 1993, pp. 453-466.

A.M. Ripellino, Introduzione, in B. Schulz, Le botteghe color cannella, Einaudi, Torino 1973, pp. V-XXIX.

W.Gombrowicz, Testamento, Feltrinelli, Milano 2004 (chapters 4, 5, 8).

A. Ceccherelli, Considerazioni su Miłosz autobiografico, in Memorie diari confessioni, a cura di A. Fassò, Il Mulino, Bologna 2007, pp. 427-452.

Introductions to the Italian editions of Milosz (P. Marchesani, Nota su Milosz, in Cz. Milosz, Poesie, Adelphi, Milano 1983 e succ. ediz.), Herbert (P. Marchesani, La Polonia, ossia ovunque, in Z. Herbert, Rapporto dalla città assediata, Adelphi, Milano 1993; A. Ceccherelli, "Rovigo": elementi di geografia intima herbertiana, in Z. Herbert, Rovigo, Il Ponte del Sale, Rovigo 2008), Szymborska (P. Marchesani, Una pensosa leggerezza, in W. Szymborska, Vista con granello di sabbia, Adelphi, Milano 1998 o ediz. succ.), Rozewicz (S. De Fanti, La poesia di Tadeusz Rozewicz, in T. Rozewicz, Le parole sgomente, Metauro, Pesaro 2007).

 

Recommended bibliography concerning the general historical background:

 

- Literary history:

Storia della letteratura polacca , a cura di L. Marinelli, Einaudi, Torino 2004 (polish edition: Historia literatury polskiej, Ossolineum, Wroclaw 2009).

Cz. Miłosz, History of Polish Literature (the part concerning the year of study).

 

- Notions about Polish history

(the part concerning the year of study)

J. Lukowski, H. Zawadzki, Polonia. Il paese che rinasce, Beit, Trieste 2009.

N. Davies, God's Playground: A History of Poland , Oxford University Press 2005 (the part concerning the year of study).

Teaching methods

Lectures.

Assessment methods

Oral exam about both the monographic and the generale part.

The exam concerning the monographic part will consist of analysis and discussion of a text chosen by the student and a text chosen by the teacher among the ones considered during the lessons.

The exam concerning the general part will be about: 1) main historical and literary notions (see the handbook in bibliography); 2) readings of literary texts (see bibliography); three among the critical writings listed in bibliography, chosen by the student.

Students who have difficulty in attending the classes, finding the texts or the notes are requested to contact the teacher during the office hours or by e-mail ( andrea.ceccherelli@unibo.it

Teaching tools

In addition to lessons and readings, parts of films will be shown.

Office hours

See the website of Andrea Ceccherelli