04402 - History of Contemporary Philosophy

Academic Year 2019/2020

  • Docente: Vittorio D'Anna
  • Credits: 12
  • SSD: M-FIL/06
  • Language: Italian

Learning outcomes

The student is able to acquire knowledge of history of contemporary philosophy. In particular, it is able to read philosophical works of the last two centuries contextualizing them within a more general cultural universe. He also acquired critical skills and awareness of the philosophical issues of our time.

Course contents

From Hegel to Heidegger. The roots of Contemporary Philosophy.

The comparison between critical reason and criticism of the reason has characterized the Philosophy of the XX Century: on one side Adorno, from another Heidegger, if we limit the analysis only to the two major exponents.

At the origin of the debate is the thought, respectively of Hegel, Schelling and Nietzsche.

These are two different ways of overcoming metaphysics: in sense of a reformulation or an overcoming of reason.

The course aims to give an horizon of reflection, within which we still find ourselves today.

It also allows the student to get close to some of the major classics of philosophy of all the times.

Readings/Bibliography

TEXTS

. W. F. Hegel, Fenomenologia dello spirito, a cura di V. Cicero, Milano, Rusconi, pp. 169-85, 261-331

F.W.J. Schelling, Ricerche filosofiche sull'essenza della libertà umana e gli oggetti che vi sono connessi, in: Scritti sulla filosofia, la religione, la libertà, a cura di L. Pareyson, Milano, Mursia, 1974, pp. 77-140.

F. Nietzsche. Così parlò Zarathustra: in Opere, vol. 6/1, a cura di G. Colli e M. Montinari, Milano, Adelphi, 1968. Si vedano: Prefazione di Zarathustra (pp. 3-19); Delle tre metamorfosi (pp. 23-5); Della virtù che dona (pp. 88-93); Delle tarantole (pp. 119-22); Della vittoria su se stessi (pp. 137-40); Della redenzione (pp. 168-73); La visione e l’enigma (pp. 189-94); Delle tre cose malvagie (pp. 228-33); Il convalescente (pp. 263-70); Del grande anelito (pp. 271-3).

M. Heidegger, Essere e tempo, a cura di A. Marini, Milano, Mondadori, §: 1, 2, 4, 5, 7, 9, 12, 15, 16, 17, 18, 26, 27, 29, 31, 32, 35, 36, 37, 38, 40, 41, 44, 45, 46, 47, 50, 53, 54, 56, 57, 58, 60, 62, 63, 65, 68a, 68b, 69, 72, 73, 74, 75, 79, 81. 

 

STUDIES

V. Verra, Hegel, Bari Laterza, in particolare, pp. 3-69.

J. Hippolite, Genesi e struttura della «Fenomenologia dello spirito” di Hegel, Firenze la Nuova Italia, in particolare, pp. 99-260.

M. Heidegger, Schelling. Il trattato del 1809 sull’essenza della libertà umana, a cura di M. Mazzarella e C Tatasciore, Napoli, Guida, 1994, in particolare, pp. 119-271.

G. Vattimo, Introduzione a Nietzsche, Bari, Laterza, 1985.

S. Giametta; Commento allo Zarathustra, Bruno Mondadori, Milano, 1996.

F. Volpi (a cura di), Heidegger, Bari, Laterza, 1997, in particolare, pp. 57-157.

A. Fabris, Essere e tempo. Introduzione alla lettura, Roma, Carrocci, 2000.

Teaching methods

Classroom-taught lessons

Assessment methods

Oral Test

Teaching tools

The Texts

Office hours

See the website of Vittorio D'Anna