Foto del docente

Aurora Ricci

Junior assistant professor (fixed-term)

Department of Education Studies "Giovanni Maria Bertin"

Adjunct professor

Department of Medical and Surgical Sciences

Academic discipline: M-PED/04 Educational Research

Publications

Ricci, A.; Luppi, E, Facing Adversity at the University. A Case Study to Reflect on Pedagogical Challenges in Times of Pandemic Risk, in: Pandemic, Disruption and Adjustment in Higher Education, Leiden, BRILL, 2022, pp. 112 - 128 [Chapter or essay]

Aurora Ricci, GENDER AND REPRESENTATIONS OF THE VETERINARY PROFESSION DURING EDUCATION. AN EXPLORATORY STUDY AMONG UNIVERSITY STUDENTS, in: EDULEARN22 Proceedings, 2022, pp. 7417 - 7422 (atti di: 14th International Conference on Education and New Learning Technologies, Palma, Spain, 4-6 July, 2022) [Contribution to conference proceedings]

Elena Luppi; Aurora Ricci; Paola Villano, La Ricerca-Formazione per l’innovazione didattica: esiti di un percorso promosso dall’Università di Bologna, in: Didattica, riconoscimento professionale e innovazione in Università, Milano, FrancoAngeli, 2022, pp. 292 - 306 [Chapter or essay]

Andrea Ciani; Elena Luppi; Massimo Marcuccio; Aurora Ricci; Alessandra Rosa; Elisa Truffelli, La scuola bolognese oggi. Rileggere Mario Gattullo a fronte delle odierne sfide della docimologia, in: Una valutazione che analizza e ricostruisce, Roma, Armando Editore, 2022, pp. 375 - 401 (I futuri della didattica) [Chapter or essay]

Elisa Bruni, Elena Luppi, Aurora Ricci, Prendersi cura degli anziani fragili e non autosufficienti : una rassegna sistematica sull’efficacia delle strategie educativo-animative per la qualità della vita delle persone con demenza e dei caregiver., «METIS», 2022, 12, pp. 196 - 218 [Scientific article]Open Access

Aurora Ricci; Andrea Ciani, WHERE ARE MY STUDENTS? DISTANCE LEARNING AND DROP-OUT DURING THE FIRST ITALIAN LOCKDOWN DUE TO THE COVID-19 PANDEMIC, in: EDULEARN22 Proceedings, 2022, pp. 9591 - 9595 (atti di: 14th International Conference on Education and New Learning Technologies, Palma, Spain, 4-6 July, 2022) [Contribution to conference proceedings]

Andrea CIANI, Chiara DALLEDONNE VANDINI, Aurora RICCI, Lucia SCIPIONE, Distance Learning At Emilia-Romagna’S Schools. A First In-Depth Quantitative And Qualitative Analysis From The Teachers’ Perspective, in: Book of Abstracts of the International Conference of the journal Scuola Democratica. Reinventing Education, Rome, Associazione “Per Scuola Democratica”, 2021, pp. 327 - 328 (atti di: 2 nd International Conference of the journal “Scuola Democratica” Reinventing Education, Online, 2-5 June 2021) [Abstract]

Andrea Ciani; Chiara DalleDonne Vandini, Aurora Ricci, Lucia Scipione, Distance Learning at Emilia-Romagna’s Schools. A First In-Depth Quantitative and Qualitative Analysis from the Teachers’ Perspective, in: Volume III – Pandemic and Post-Pandemic Space and Time, The Organizing Committee the 2nd International Conference of the Journal Scuola Democratica, 2021, pp. 122 - 133 (atti di: 2nd International Conference of the journal "Scuola Democratica" REINVENTING EDUCATION, Online, 2-3-4-5 June 2021) [Contribution to conference proceedings]

Andrea Ciani; Aurora Ricci, La Didattica a Distanza e la scuola che non lascia indietro nessuno. Prime analisi di regressione, in: La DaD in emergenza: vissuti e valutazioni degli insegnanti italiani Scelte metodologiche e primi risultati nazionali, Lecce - Brescia, Pensa Multimedia, 2021, pp. 73 - 99 (SIRD) [Chapter or essay]

Ciani Andrea; Ricci Aurora, La didattica a distanza nella scuola in emergenza. Uno sguardo quantitativo sui/lle docenti dell’Emilia Romagna / Distance teaching and learning at school in the emergency. A quantitative view of teachers in Emilia Romagna, in: RICERCA E DIDATTICA per promuovere intelligenza, comprensione e partecipazione, Lecce, Pensa MultiMedia, 2021, 1, pp. 360 - 375 (atti di: RICERCA e DIDATTICA per promuovere intelligenza, comprensione e partecipazione, online, 9-10/04/2021) [Contribution to conference proceedings]

elena luppi; aurora ricci, La didattica universitaria in modalità mista sincrona durante la pandemia: esiti di un percorso di valutazione formativa, in: RICERCA E DIDATTICA per promuovere intelligenza, comprensione e partecipazione, Lecce, Pensa MultiMedia, 2021, 1, pp. 177 - 191 (atti di: RICERCA e DIDATTICA per promuovere intelligenza, comprensione e partecipazione, online, 9-10/04/2021) [Contribution to conference proceedings]

Aurora Ricci, L’analisi delle pratiche didattiche dei docenti durante la pandemia. Primi esiti dal modello di Formative Educational Evaluation dell’Università di Bologna, «LLL», 2021, 17, pp. 431 - 448 [Scientific article]Open Access

Andrea Ciani, Aurora Ricci, Ira Vannini, Mastery in distance learning, effectiveness and equity. The point of view of teachers in the SIRD survey in Emilia-Romagna, «GIORNALE ITALIANO DELLA RICERCA EDUCATIVA», 2021, XIV, pp. 122 - 137 [Scientific article]

Ricci Aurora; Crivellaro Francesca; Bolzani Daniela, Perceived Employability of Highly Skilled Migrant Women in STEM: Insights from Labor Market Intermediaries’ Professionals, «ADMINISTRATIVE SCIENCES», 2021, 11, Article number: 7 , pp. 1 - 17 [Scientific article]Open Access

Elena LUPPI; Aurora RICCI, Teacher’s Practices And Attitudes During The Pandemic: Data From An Evaluation Research On Teaching And Learning At The University Of Bologna, in: Book of Abstracts of the International Conference of the journal Scuola Democratica. Reinventing Education, Rome, Associazione “Per Scuola Democratica”, 2021, pp. 296 - 297 (atti di: 2nd International Conference of the journal “Scuola Democratica” Reinventing Education, Online, 2-5 June 2021) [Abstract]