Foto del docente

Aurora Ricci

Junior assistant professor (fixed-term)

Department of Education Studies "Giovanni Maria Bertin"

Academic discipline: M-PED/04 Educational Research

Publications

Elena Luppi; Aurora Ricci; Daniela Bolzani, Diventare intraprendenti e sviluppare il proprio potenziale : modelli e strumenti per la valutazione delle competenze trasversali per l’imprenditorialità/intraprendenza, Milano, Franco Angeli, 2024, pp. 187 (PROCESSI E LINGUAGGI DELL’APPRENDIMENTO). [Research monograph]Open Access

Aurora Ricci; Elena Luppi, Autovalutare la propria intraprendenza per cogliere opportunità formative e lavorative. Un test pilota di operazionalizzazione del Framework EntreComp, in: Sistemi educativi, Orientamento, Lavoro, Pensa MultiMedia, 2023, pp. 1069 - 1073 (atti di: Convegno Nazionale SIPED "Sistemi educativi, Orientamento, Lavoro", Bologna, 2-4/02/2023) [Contribution to conference proceedings]Open Access

Aurora Ricci; Francesco Girotti; Manuel Sbriglione, Exploring the effects of Covid-19 pandemic on European project’s design and management : the analysis of the University of Bologna and the KU Leuven’s experiences = Esplorare gli effetti della pandemia da Covid-19 sulla progettazione e sulla gestione dei progetti europei : l’analisi delle esperienze dell’Università di Bologna e della Katholieke Universiteit Leuven, «Q-TIMES WEBMAGAZINE», 2023, 15, pp. 496 - 511 [Scientific article]Open Access

Elena Luppi; Aurora Ricci; Elisa Bruni; Maria Grazia D'Alessandro;, Promuovere le competenze educative nei contesti di cura della terza età : un percorso di formazione interprofessionale, «EPALE JOURNAL», 2023, 13, pp. 131 - 140 [Scientific article]Open Access

Rosita Deluigi; Aurora Ricci, Rebuilding “we ourselves” after the pandemic: Intergenerational dialogue as a protective factor against loneliness and social isolation in older adults = Ricostruire “noi stessi” dopo la pandemia: il dialogo intergenerazionale come fattore protettivo contro la solitudine e l’isolamento sociale negli anziani, «RICERCHE DI PEDAGOGIA E DIDATTICA», 2023, 18, pp. 17 - 35 [Scientific article]Open Access

Aurora Ricci, The Innovation of Learning and Teaching Practices in Higher Education: A Methodological Focus on the University of Bologna’s Model., in: Enhancing Teaching Practice in Higher Education. International Perspectives on Academic Teaching and Learning, Berlin, Peter Lang, 2023, pp. 61 - 76 [Chapter or essay]

Ricci, A.; Luppi, E, Facing Adversity at the University. A Case Study to Reflect on Pedagogical Challenges in Times of Pandemic Risk, in: Pandemic, Disruption and Adjustment in Higher Education, Leiden, BRILL, 2022, pp. 112 - 128 [Chapter or essay]

Aurora Ricci, GENDER AND REPRESENTATIONS OF THE VETERINARY PROFESSION DURING EDUCATION. AN EXPLORATORY STUDY AMONG UNIVERSITY STUDENTS, in: EDULEARN22 Proceedings, 2022, pp. 7417 - 7422 (atti di: 14th International Conference on Education and New Learning Technologies, Palma, Spain, 4-6 July, 2022) [Contribution to conference proceedings]

Aurora Ricci; Elena Luppi, La promozione delle soft skills fra riflessività e autovalutazione nel processo di apprendimento. Uno studio esplorativo all’interno di un percorso di formazione all’imprenditorialità = The promotion of soft skills between reflexivity and self-assessment in the learning process. An exploratory study inside an entrepreneurship training course, in: Ricerca didattica e formazione insegnanti per lo sviluppo delle Soft Skills, Lecce, Pensa MultiMedia, 2022, pp. 658 - 672 (atti di: Ricerca didattica e formazione insegnanti per lo sviluppo delle Soft Skills, Palermo, 30/06/2022; 1-2/07/2022) [Contribution to conference proceedings]Open Access

Elena Luppi; Aurora Ricci; Paola Villano, La Ricerca-Formazione per l’innovazione didattica : esiti di un percorso promosso dall’Università di Bologna, in: Didattica, riconoscimento professionale e innovazione in Università, Milano, FrancoAngeli, 2022, pp. 292 - 306 [Chapter or essay]Open Access

Andrea Ciani; Elena Luppi; Massimo Marcuccio; Aurora Ricci; Alessandra Rosa; Elisa Truffelli, La scuola bolognese oggi. Rileggere Mario Gattullo a fronte delle odierne sfide della docimologia, in: Una valutazione che analizza e ricostruisce, Roma, Armando Editore, 2022, pp. 375 - 401 (I futuri della didattica) [Chapter or essay]

Elisa Bruni, Elena Luppi, Aurora Ricci, Prendersi cura degli anziani fragili e non autosufficienti : una rassegna sistematica sull’efficacia delle strategie educativo-animative per la qualità della vita delle persone con demenza e dei caregiver., «METIS», 2022, 12, pp. 196 - 218 [Scientific article]Open Access

Aurora Ricci; Andrea Ciani, WHERE ARE MY STUDENTS? DISTANCE LEARNING AND DROP-OUT DURING THE FIRST ITALIAN LOCKDOWN DUE TO THE COVID-19 PANDEMIC, in: EDULEARN22 Proceedings, 2022, pp. 9591 - 9595 (atti di: 14th International Conference on Education and New Learning Technologies, Palma, Spain, 4-6 July, 2022) [Contribution to conference proceedings]

Andrea Ciani; Chiara DalleDonne Vandini, Aurora Ricci, Lucia Scipione, Distance Learning at Emilia-Romagna’s Schools : a First In-Depth Quantitative and Qualitative Analysis from the Teachers’ Perspective, in: Proceedings of the 2nd International Conference of the Journal Scuola Democratica REINVENTING EDUCATION Volume III – Pandemic and Post-Pandemic Space and Time, The Organizing Committee the 2nd International Conference of the Journal Scuola Democratica, 2021, pp. 122 - 133 (atti di: 2nd International Conference of the journal "Scuola Democratica" REINVENTING EDUCATION, Online, 2-3-4-5 June 2021) [Contribution to conference proceedings]Open Access

Andrea CIANI, Chiara DALLEDONNE VANDINI, Aurora RICCI, Lucia SCIPIONE, Distance Learning At Emilia-Romagna’S Schools. A First In-Depth Quantitative And Qualitative Analysis From The Teachers’ Perspective, in: Book of Abstracts of the International Conference of the journal Scuola Democratica. Reinventing Education, Rome, Associazione “Per Scuola Democratica”, 2021, pp. 327 - 328 (atti di: 2 nd International Conference of the journal “Scuola Democratica” Reinventing Education, Online, 2-5 June 2021) [Abstract]Open Access