- Docente: Loris Zanatta
- Credits: 8
- SSD: SPS/06
- Language: Italian
- Moduli: Paolo Soave (Modulo 1) Loris Zanatta (Modulo 2)
- Teaching Mode: Traditional lectures (Modulo 1) Traditional lectures (Modulo 2)
- Campus: Forli
- Corso: Second cycle degree programme (LM) in International relations and diplomatic affairs (cod. 6750)
-
from Sep 22, 2025 to Oct 29, 2025
-
from Nov 03, 2025 to Dec 17, 2025
Learning outcomes
The course aims to equip students with the tools and knowledge necessary to understand the evolution of international relations from the Congress of Vienna to the end of the Cold War. By reconstructing significant events, key figures, and crises that shaped international dynamics in the 19th and 20th centuries, students will develop analytical skills to comprehend the complex issues underlying the international aspects of political systems. The course is designed to provide both historical and conceptual foundations, enabling students to engage in original and insightful reflection within the field of international and diplomatic studies. By the end of the course, students will be familiar with key figures and major developments in international relations, including both bilateral and global dynamics. They will also be capable of interpreting the significant political and geopolitical transformations that occurred in both European and non-European contexts during the modern era.
Course contents
First module
- La storia delle relazioni internazionali: oggetto e metodi di studio
- Il quadro internazionale nell’età contemporanea: continuità e rotture
- L’Europa delle grandi potenze e il Congresso di Vienna
- L’unificazione italiana e tedesca. Il sistema bismarckiano (1860-1890)
- Imperialismo, colonialismo, politica di potenza (1890-1914)
- La fine dell’isolamento americano e le cause della Prima Guerra mondiale
- La Prima Guerra mondiale, i trattati di pace e la Società delle Nazioni
- L’Europa negli anni Venti: dalla crisi postbellica all’inclusione della Germania nel sistema europeo
- Le crisi degli anni Trenta: Manciuria, Etiopia e guerra civile spagnola
- La politica estera nazista e l’avvicinamento fra Mussolini e Hitler (1933-1939)
Second module
- La Seconda Guerra mondiale e le conferenze interalleate
- La nascita del sistema bipolare e le origini della Guerra Fredda
- Due sistemi contrapposti: dalla divisione dell'Europa alla morte di Stalin (1946-53)
- Il Sud del mondo si affaccia sulla scena internazionale: indipendenze, movimenti di liberazione e decolonizzazione (1948-1956)
- Un mondo bipolare? Dalla destalinizzazione alla stagione delle crisi (1956-1962)
- La distensione e le sue contraddizioni
- La cesura degli anni Settanta: la crisi dell'Occidente (1968-1979)
- Dalla nuova Guerra Fredda alla caduta del Muro (1979-1989)
- L'accelerazione del processo di integrazione europea
- La "fine della storia" e l'illusione di un nuovo ordine internazionale (1991-2001)
Readings/Bibliography
- PARTE ISTITUZIONALE
- G. FORMIGONI, Storia della politica internazionale nell’età contemporanea, Bologna, Il Mulino, 20062, capitoli 2, 3, 4, 5 (da p. 71 a p. 311).
- A. VARSORI, Storia internazionale. Dal 1919 a oggi, Bologna, Il Mulino, 2015, capitoli 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.
Questi testi costituiscono la parte istituzionale del programma, che è uguale per studenti frequentanti e non frequentanti. Tutti gli studenti, quindi, dovranno studiare entrambi i volumi relativamente ai capitoli indicati.
- PARTE MONOGRAFICA
Gli STUDENTI FREQUENTANTI dovranno scegliere UNA MONOGRAFIA tra quelle indicate nell’elenco e studiarla in vista del colloquio in sede d’appello d’esame.
Gli STUDENTI NON FREQUENTANTI dovranno scegliere DUE MONOGRAFIE tra quelle indicate nell’elenco e studiarle in vista del colloquio in sede d’appello d’esame.
Brizzi R. (a cura di), Osservata speciale. La neutralità italiana nella prima guerra mondiale e l’opinione pubblica internazionale (1914-15), Firenze, Le Monnier, 2015
Darwin J., The Empire Project. The Rise and Fall of the British World System 1830-1970, Cambridge-New York, Cambridge University Press, 2009
Di Nolfo E., Dagli imperi militari agli imperi tecnologici: la politica internazionale nel XX secolo, Roma-Bari, Laterza, 2014
Droz B., Storia della decolonizzazione nel XX secolo, Milano, Bruno Mondadori, 2007
Ferguson N., Impero. Come la Gran Bretagna ha fatto il mondo moderno, Milano, Mondadori, 2009
Formigoni G., Storia d'Italia nella guerra fredda. 1943-1978, Bologna, Il Mulino, 2016
Gaddis J.L., La guerra fredda. Cinquant’anni di paura e speranza, Milano, Mondadori, 2008
Knox M., Destino comune. Dittatura, politica estera e guerra nell’Italia fascista e nella Germania nazista, Torino, Einaudi, 2003
Nolan M., The transatlantic Century. Europe and America, 1890-2010, Cambridge, Cambridge University Press, 2012
Reynolds D., From World War to Cold War. Churchill, Roosevelt, and the International History of the 1940s, Oxford, Oxford University Press, 2006
Romero F., Storia della guerra fredda. L'ultimo conflitto per l'Europa, Torino, Einaudi, 2009
Santese A., La pace atomica. Ronald Reagan e il movimento antinucleare (1979-1987), Le Monnier, 2016
Varsori A., La Cenerentola d'Europa. L'Italia e l'integrazione europea dal 1946 ad oggi, Soveria Mannelli, Rubbettino, 2010
Teaching methods
The course is intended for students who, during their undergraduate studies, did not take courses in International History/History of International Relations and earn the corresponding credits. The teaching program, taught by instructors and addressed to attending students, is divided into two parts. The first module focuses on the events, protagonists, and major transformations that characterized the international system—European and non-European—between the early 19th century and the first half of the 20th century. The second module focuses on the Cold War and the evolution of international politics between the 1940s and the 1990s. In each lesson, instructors will provide a general overview of the topics covered, including through summary diagrams and chronologies, and will offer an in-depth analysis of the most relevant themes and concepts.
Assessment methods
Students who regularly attend classes (attendance may be verified by instructors) will take two written assessment tests at the end of the first and second modules. Each test will consist of four or five open-ended questions regarding sections of the textbook and topics covered in class for that module. In the event of an absence (with justification) from one of the tests, the relevant section of the program will be taken to the exam and assessed through an oral exam.
If a student fails one or both written tests, or if they decide to refuse the final grade obtained in the tests, they will be required to take the section(s) of the program in which they did not receive a passing grade. Their preparation will be assessed through an interview. Failing the partial exams or forfeiting the final grade obtained in the exams does not change the status of attending to non-attending.
For attending students who successfully pass both written exams, the exam interview will focus on a couple of general questions on the textbook/institutional section and primarily on the monograph chosen from the list in section 2 of the Bibliography. The interview on the monograph will assess the student's analytical and critical thinking skills regarding the topics covered in the chosen text.
Non-attending students will independently prepare the exam syllabus, studying the texts listed in section 1 of the Bibliography (textbook/institutional section) and two volumes of their choice from those listed in section 2 of the Bibliography. Assessment of preparation will be assessed during the exam through an oral interview. Students will be required to demonstrate their understanding of the dynamics that have characterized the history of international relations in the 19th and 20th centuries and their ability to critically address the themes and problems addressed by the two texts chosen from the list of monographs.
Teaching tools
PC
Office hours
See the website of Loris Zanatta
See the website of Paolo Soave