- Docente: Francesca Mantovani
- Credits: 16
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
- Corso: Second cycle degree programme (LM) in Sociology and Social Work (cod. 8786)
Learning outcomes
Learning outcomes At the end of the internship, the student: - knows the professional role of the social worker - is able to analyze and read the needs of the territory, having take part in a structure /organization located in a specific reality - reaches cognitive, relational skills and techniques learned in the fieldwork, having observed, understood and elaborate the social work content in its various forms - is able to direct her/his motivational decisions in the main areas of intervention of social services
Course contents
During the internship the student develops the ability to analyze the territory and the context of the service. It also evaluates and recognizes the different questions of needs, the assumptions and objectives of work and integrations between various services. Furthermore, it is an opportunity for the student to experiment with her/his relational and technical skills through field experience through observation, understanding and elaboration of the tools, techniques, principles and values of the profession.
Readings/Bibliography
Bibliografia propedeutica all’attività di Tirocinio di base
-
Raineri M.L., Corradini F. Linee guida e procedure di servizio sociale, Erickson, Trento, 2022.
- Mantovani F. (a cura di), Le nuove sfide dell'assistente sociale. Discontinuità biografiche e competenze professionali, FrancoAngeli, Milano, 2021
- Maggio M., Mantovani F. (2025), Come (so)stare nel colloquio. Spunti di riflessione e lezioni chiave per la formazione in servizio sociale, BUP, Bologna.
- Codice deontologico dell'assistente sociale 2020 (stampabile on line).
- Filippini S., (a cura di), Nuovo Codice Deontologico dell'assistente sociale: le responsabilità professionali, Carocci, Roma, 2020.
-
Ceccarelli E., Gallina M., Mazzucchelli F., Tutela sociale e legale dei minorenni, FrancoAngeli, Milano, 2018.
-
P. Bastianoni (a cura di), Tutela, diritti e protezione dei minori. Una lettura psico-socio-giuridica, edizioni Junior, Parma, 2021 (alcuni capp)
Alcuni siti consigliati (da consultare periodicamente):
http://assr.regione.emilia-romagna.it/it/
https://www.regione.emilia-romagna.it/solr_search?query=servizio+sociale
http://www.oaser.it/pubb/
https://www.iassw-aiets.org/
http://www.cnoas.it/
Normativa di riferimento di base (da aggiornare periodicamente)
- L. n° 84 del 23.03.93 Ordinamento della professione di assistente sociale e istituzione dell’albo professionale.
- DPR n. 328 del 2001, Modifiche e integrazioni delle disciplina dei requisiti per l’ammissione all’Esame di stato e delle relative prove per l’esercizio di talune professioni, nonché della disciplina dei relativi ordinamenti.
- Legge 23 dicembre 1978, n. 833 "Istituzione del servizio sanitario nazionale"
- Legge 8 novembre 2000, n. 328 "Legge quadro per la realizzazione del sistema integrato di interventi e servizi sociali".
Assessment methods
The outcome of the Internship and its evaluation will be determined by the Internship Commission on the basis of:
- A student's report on the activity carried out;
- A report of the Supervisor of the internship to be presented to the Tutor of the University at least 20 days before the end of the Internship
Office hours
See the website of Francesca Mantovani