00393 - Moral Philosophy

Academic Year 2015/2016

  • Docente: Riccardo Caporali
  • Credits: 12
  • SSD: M-FIL/03
  • Language: Italian
  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Philosophy (cod. 0957)

    Also valid for First cycle degree programme (L) in History (cod. 0962)

Learning outcomes

Students are expected to acquire knowledge of the main issues of moral philosophy and their relationship with metaphysics and politics.



Course contents

Course title: The order and the good. From Plato to Aquinas.



The course aims at investigating the main formulations of a crucial conceptual pair in classical and Christian philosophy.



Timetable: II semester. Weekly timetable tbd.







Readings/Bibliography

I. R. Caporali, Uguaglianza, Il Mulino, Bologna 2012.

II. One of the following:



1.  - Platone, Repubblica (in una qualsiasi edizione, purché integrale; si consiglia quella Laterza, a cura di M. Vegetti).

- M. Vegetti, Quindici lezioni su Platone, Torino, Einaudi.

 2.  - Aristotele, Etica Nicomachea (in una qualsiasi versione, purché integrale; si consiglia quella Laterza, a cura di C. Natali).

- Aristotele, Politica (in una qualsiasi edizione, purché integrale; si consiglia quella Rizzoli, a cura di C.A. Viano).

- J.L. Ackrill, Aristotele, Il Mulino.

 III. One of the following:

1.  - Agostino, L'ordine (si consiglia la versione contenuta in Id., Tutti i dialoghi, a cura di G. Catapano, Milano, Bompiani).

- Agostino, La natura del Bene (si consiglia la versione Bompiani, a cura di G. Reale).

- É. Gilson, Introduzione allo studio di Sant'Agostino, Milano, Marietti ed.

2.  - Tommaso d'Aquino, L'ente e l'essenza (si consiglia la versione Bompiani, a cura di P. Porro).

- Tommaso d'Aquino, Scritti politici, a cura di A. Passerin d'Entreves e R. Spiazzi, Milano, Massimi ed., 1985, pp. 7-73 e 78-230.

- S. Vanni Rovighi, Introduzione a Tommaso d'Aquino, Roma-Bari, Laterza.

- E. Berti, Il bene in Tommaso d'Aquino, in «Filosofia Politica», II (1988), n. 2, pp. 323-343.

Attending students may ask for minor changes in the programme.



Teaching methods

The course will consist of frontal lessons; authors' works will be commented and the history of moral philosophy synthetically reconstructed.Teacher-led discussions will be encouraged.

Assessment methods

1) Written test on R. Caporali, Uguaglianza. Only students who pass the written test are allowed to take the second part of the exam.

2) Final viva voce. Course-attending students can discuss alternative readings with the teacher. Students will be evaluated on the basis of their knowledge of assigned texts and their ability to critically discuss authors' works and historical issues. Students are required to bring with them the texts they have used to prepare the exam.

Teaching tools

Required readings (see bibliography), slides.

Office hours

See the website of Riccardo Caporali