- Docente: Giuseppina La Face
- Credits: 12
- SSD: L-ART/07
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
- Corso: Second cycle degree programme (LM) in Music and Theatre Studies (cod. 8837)
Learning outcomes
At the end of the course students reach the knowledge and grasp of Music Education (Pedagogics and Didactics of Music), with an emphasis on Didactics of listening. Students attending the course are expected to possess a basic knowledge of musical technique and some notions on general Pedagogics.
Course contents
The classes, beginning on February 2nd 2015, take place on Monday
and Thursday; 5-7 p.m., on Monday and 11 a.m.-1 p.m. and 1-3 p.m.
on Thrusday; via Barberia 4, in Bologna, "Salone Marescotti".
The teaching program involves theoretical issues as well as
practical exercises (seminars) on the Didactics of listening. In
the seminars, students will be involved in planning “units of
learning”.
Readings/Bibliography
1. La musica tra conoscere e fare,
Atti del convegno, Bologna 16-17 maggio 2008, a cura di G. La Face
Bianconi e A. Scalfaro, Milano, Angeli, 2011; escluse le pp.
9-10 e 111-122.
2. Educazione musicale e Formazione,
Atti del convegno, Bologna 12-14 maggio 2005, a cura di G. La Face
Bianconi e F. Frabboni, Milano, Angeli, 2008; in particolare i
seguenti saggi:
▪ G. La Face Bianconi, Il cammino dell'Educazione musicale:
vicoli chiusi e strade maestre;
▪ A. Serravezza, L'educazione estetica alla musica;
▪ M. Giani, Canone retrogrado;
dallo stesso libro, uno tra i seguenti saggi, a scelta:
▪ L. Bianconi, La forma musicale come scuola dei
sentimenti;
▪ R. Pozzi, Il compositore come educatore. La prospettiva
pedagogica nei musicisti del Novecento;
▪ B. Vertecchi – R. Pozzi, L'apporto della lettura e della
scrittura musicale alla costruzione del repertorio dei
simboli.
3. G. La Face Bianconi, La Didattica
dell'ascolto, in «Musica e Storia», XIV, 2006, n. 3, pp.
511-541.
4. G. La Face Bianconi, Saperi
essenziali e conoscenze significative: il "Largo concertato" nel
"Macbeth" di Giuseppe Verdi, in La didattica del
melodramma, a cura di G. Pagannone, Lecce, Pensa
Multimedia, pp. 145-173.
5. G. La Face Bianconi, Didattica
dell'ascolto: "indizi" e lettura della musica, in "Pedagogia
più Didattica", n. 3, 2011, pp. 53-60.
6. L. Bianconi, La musica al
plurale, in Musica, ricerca e didattica. Profili culturali e
competenza musicale, a cura di Antonella Nuzzaci e
Giorgio Pagannone, Lecce, Pensa Multimedia, 2008, pp. 23-32;
anche in rete: punto B della “Bibliografia di pronto
intervento”, all'indirizzo
www.saggiatoremusicale.it/saggem/ricerca/bibliografia.
7. Quattro articoli a scelta dalla rubrica
"Gocce" del SagGEM - Gruppo per l'Educazione musicale
nell'Associazione culturale "Il Saggiatore musicale", all'indirizzo
http://wpress.muspe.unibo.it/gocce/.
8. Students they obtain the Pantry, found
in Copisteria "Harpo", via Barberia 9, a Bologna.
N.B. Students short of any knowledge of general Pedagogics shall
retrieve them through F. Frabboni - F. Pinto Minerva,
Introduzione alla Pedagogia generale, Rome-Bari, Laterza,
2003 (excl. following chapters: Part I/1; Part II/2; Part
III/3).
Students who did not attend the courses of Music Pedagogics on the
first level (DAMS), and therefore are unaware of the basics of the
discipline, shall retrieve them through M. Della Casa,
Educazione musicale e curricolo, Bologna, Zanichelli, 1985,
rist. 2002 (the entire Part I, chap. 1, 2, 3, and 4, and Part II,
chap. 5, 6, 7, 8, 9, and 10).
Teaching methods
The courses are carried out with the collaboration of the research
team annexed to the chair of Music Pedagogics.
Assessment methods
For the examination, students are expected to report orally on the
bibliography listed above; in addition, they must submit in written
form (c. three type-written pages) a “unit of learning” aimed at
classes of Secondary School, 1st or 2nd degree; finally, they are
expected to report on two concerts (or theatrical performances) of
art music they have attended recently, situating the works they
have listened at into their proper historical framework and
providing a critical statement on performing, etc.
Office hours
See the website of Giuseppina La Face