- Docente: Enrico Acquaro
- Credits: 6
- SSD: L-OR/02
- Language: Italian
- Moduli: Enrico Acquaro (Modulo 1) Enrico Acquaro (Modulo 2)
- Teaching Mode: Traditional lectures (Modulo 1) Traditional lectures (Modulo 2)
- Campus: Ravenna
- Corso: First cycle degree programme (L) in CULTURAL HERITAGE (cod. 0886)
Learning outcomes
The course intends to furnish the principal features and the essential critical tools for the knowledge of the Egyptian civilization. At the end of the course the student has acquired an exhaustive knowledge of the history and the archaeology of Ancient Egypt, with particular reference to the relationship among the Egyptian culture and the other interlocutors of the Mediterranean East among the Pharaonic period and that Hellenistic-Roman.
Course contents
Part A (4 CFU): Introduction to the discipline in
different aspects (historicals, archaeologicals, religious) -
Typologies of written sources for the study of the Egyptian
Civilization - Elements of Egyptian language and hieroglyphic
writing.
Part B (2CFU): The Egyptianizing culture in the Punic
Mediterranean - Egyptianizing amulets and scarabs.
Readings/Bibliography
PART A: Notes of the course; P. Grandet - B. Mathieu (italian edition: Ch. Orsenigo), Corso di egiziano geroglifico, Ananke, Torino, 2007 (chapters selected); N. Grimal, Storia dell'antico Egitto, Laterza, Bari, chap. III-IV, VI-XI, XIII-XV (any edition); S. Pernigotti, Petamenophis: un funzionario della XXVI dinastia tra l'Egitto e Siracusa: C. Basile - A. Di Natale (editing by), La Sicilia antica nei rapporti con l'Egitto. Atti del Convegno Internazionale, Siracusa, 17-18 settembre 1999 (=Quaderni del Museo del Papiro, X), Siracusa 2001, pp. 49-66; S. Pernigotti, Introduzione all'egittologia, il Mulino, Bologna 2004, pp. 41-84; Plutarco, Iside e Osiride. Introduzione di Dario Del Corno, Adelphi Edizioni, Milano 1985.
PART B: Notes of the course; E. Acquaro, L'archivio del tempio di Apollo: alcune considerazioni: E. Acquaro - P. De Vita - A. Iannucci (edited by), Selinunte si racconta, Roma 2010, pp. 38-41; E. Acquaro, Ricerche a Mozia: interculturalità di una colonia fenicia: E. Acquaro - A. Filippi - S. Medas (edited by), La devozione dei naviganti. Il culto di Astarte ericina nel Mediterraneo, Lugano 2010, pp. 153-159; G. Hölbl, Iconografie egiziane e documenti archeologici dell'Italia punica: E. Acquaro - G. Savio (edited by), Studi iconografici nel Mediterraneo antico iconologia e aspetti materici, Sarzana 2004, pp. 65-82; M. Martinez, Gli aegyptiaca di Selinunte: E. Acquaro - P. De Vita - A. Iannucci (edited by), Selinunte si racconta, Roma 2010, pp. 34-37; M. Martinez, Gli astucci porta-amuleti punici (= Biblioteca di Byrsa, 6), Lugano 2010.
Teaching methods
Frontal lessons and seminars
Assessment methods
Written examination in course of year and oral examination on notes of the lessons and bibliography. The student not attending the lessons must arrange an integrative program with the teacher
Teaching tools
Visual, digital and photographic materials will be utilized during the lessons
Links to further information
Office hours
See the website of Enrico Acquaro