32756 - Egyptian Archaeology I

Academic Year 2011/2012

  • Docente: Enrico Acquaro
  • Credits: 6
  • SSD: L-OR/02
  • Language: Italian
  • Moduli: Enrico Acquaro (Modulo 1) Enrico Acquaro (Modulo 2)
  • Teaching Mode: Traditional lectures (Modulo 1) Traditional lectures (Modulo 2)
  • Campus: Ravenna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in CULTURAL HERITAGE (cod. 0886)

Learning outcomes

The course intends to furnish the principal features and the essential critical tools for the knowledge of the Egyptian civilization. At the end of the course the student has acquired an exhaustive knowledge of the history and the archaeology of Ancient Egypt, with particular reference to the relationship among the Egyptian culture and the other interlocutors of the Mediterranean East among the Pharaonic period and that Hellenistic-Roman.

Course contents

Part A (4 CFU):  Introduction to the discipline in different aspects (historicals, archaeologicals, religious) - Typologies of  written sources for the study of the Egyptian Civilization - Elements of Egyptian language and hieroglyphic writing.
Part B (2CFU): The Egyptianizing culture in the Punic Mediterranean - Egyptianizing amulets and scarabs.

Readings/Bibliography

PART A: Notes of the course; P. Grandet - B. Mathieu (italian edition: Ch. Orsenigo), Corso di egiziano geroglifico, Ananke, Torino, 2007 (chapters selected); N. Grimal, Storia dell'antico Egitto, Laterza, Bari, chap. III-IV, VI-XI, XIII-XV (any edition); S. Pernigotti, Petamenophis: un funzionario della XXVI dinastia tra l'Egitto e Siracusa: C. Basile - A. Di Natale (editing by), La Sicilia antica nei rapporti con l'Egitto. Atti del Convegno Internazionale, Siracusa, 17-18 settembre  1999 (=Quaderni del Museo del Papiro, X), Siracusa 2001, pp. 49-66; S. Pernigotti, Introduzione all'egittologia, il Mulino, Bologna 2004, pp. 41-84; Plutarco, Iside e Osiride. Introduzione di Dario Del Corno, Adelphi Edizioni, Milano 1985.

PART B: Notes of the course; E. Acquaro, L'archivio del tempio di Apollo: alcune considerazioni: E. Acquaro - P. De Vita - A. Iannucci (edited by), Selinunte si racconta, Roma 2010, pp. 38-41; E. Acquaro, Ricerche a Mozia: interculturalità di una colonia fenicia: E. Acquaro - A. Filippi - S. Medas (edited by), La devozione dei naviganti. Il culto di Astarte ericina nel Mediterraneo, Lugano 2010, pp. 153-159;  G. Hölbl, Iconografie egiziane e documenti archeologici dell'Italia punica: E. Acquaro - G. Savio (edited by), Studi iconografici nel Mediterraneo antico iconologia e aspetti materici, Sarzana 2004, pp. 65-82; M. Martinez, Gli aegyptiaca di Selinunte: E. Acquaro - P. De Vita - A. Iannucci (edited by), Selinunte si racconta, Roma 2010, pp. 34-37; M. Martinez, Gli astucci porta-amuleti punici (= Biblioteca di Byrsa, 6), Lugano 2010.

Teaching methods

Frontal lessons and seminars

Assessment methods

Written examination in course of year and oral examination on notes of the lessons and bibliography. The student not attending  the lessons must arrange an integrative program with the teacher

Teaching tools

Visual, digital and photographic materials will be utilized during the lessons

Links to further information

http://www.fenici.unibo.it

Office hours

See the website of Enrico Acquaro