10439 - Methodology of Art History

Academic Year 2021/2022

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Ravenna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Cultural Heritage (cod. 9076)

Learning outcomes

The course aims to provide a comparative approach between different methodologies of art criticism, through thematic paths that privilege the relationship between knowledge and defense, between history of art, collecting and history of culture. At the end of the course the student has the tools to orient himself in the field of art history also from the point of view of the critical debate.

Course contents

The course aims to deepen, through targeted lessons, some particularly significant case studies to illustrate the multifaceted and not univocal nature of the discipline, and the multiple approaches that are possible in approaching historical-artistic problems: connoisseurship, cultural history, iconology, social history of art, history of artistic sources.

Readings/Bibliography

Main part

Orietta Rossi Pinelli, La disciplina si consolida e si specializza (1912-1945); Diaspore e rinascite intorno al 1945; Le storie dell’arte dopo il ’68, in La storia delle storie dell’arte, a cura di O. Rossi Pinelli, Torino, Einaudi, 2014, pp. 320-490.

 

Second part

The candidate must supply an in-depth analysis of one of the following case studies, either by a reinterpretation of the texts presented (and indicated) during the lectures or utilizing the following recommended bibliography:

1. Assisi e la questione giottesca

R. Offner, Giotto, non Giotto, in “The Burlington Magazine”, 1939, I, 74, pp. 259-268; II, 75, pp. 96- 113.

P. Toesca, Il Trecento, Torino, 1951, pp. 444-470.

M. Meiss, Giotto and Assisi, New York, 1960; trad. it. a cura di E. Montrasio, Giotto e Assisi.

L. Bellosi, La pecora di Giotto, Torino, 1985, pp. 3-147; ed. cons. Milano, Abscondita, 2018; pp. 13-143.

M. Boskovits, Giotto: un artista poco conosciuto?, in Giotto. Bilancio critico di sessant’anni di studi e ricerche, a cura di A. Tartuferi, Firenze, 2000, pp. 75-94.

2. La pittura di luce a Firenze

R. Longhi, Il ‘Maestro di Pratovecchio’, in “Paragone”, 1952, 35 pp. 10-37; ried. in Edizione delle opere complete di Roberto Longhi, vol. 8/1,‘Fatti di Masolino e di Masaccio’ e altri studi sul Quattrocento, 1910-1967, Firenze, 1975, pp. 99-122.

Pittura di luce. Giovanni di Francesco e l’arte fiorentina di metà Quattrocento, catalogo della mostra di Firenze, a cura di L. Bellosi, Milano, 1990.

T. Ito, L’identità di Giovanni di Francesco, in “Ricerche di Storia dell’Arte”, LXXXIV, 2004, pp. 51-69.

A. Galli, Il maestro di Pratovecchio: caso chiuso?, in Il mestiere del conoscitore. Roberto Longhi, a cura di A.M. Ambrosini Massari, A. Bacchi, D. Benati, A. Galli, Bologna, 2018 pp. 123-150.

3. Il problema degli esordi di Giovanni Bellini

R. Longhi, Escursioni belliniane [1925-1926], in Il palazzo non finito. Saggi inediti 1910-1926, a cura di F. Frangi, C. Montagnani, Milano, 1995, pp. 361-400.

C. Volpe, Per gli inizi di Giovanni Bellini, in “Arte Veneta”, 1979, XXXII, pp. 56-60.

M. Lucco, Venezia, in La pittura nel Veneto. Il Quattrocento, II, a cura di M. Lucco, Milano, pp. 395-480.

L. Bellosi, Giovanni Bellini e Andrea Mantegna, in Mantegna (1431-1506), catalogo della mostra di Parigi, a cura di G. Agosti e Milano, 2008, pp. 103–109 (e schede successive).

G.A. Calogero, Il problema della pala Gattamelata e gli esordi di Giovanni Bellini, in “Paragone”, LXX, 835, pp. 3-31.

4. La questione del primato carraccesco: Ludovico o Annibale?

F. Arcangeli, Sugli inizi dei Carracci, in “Paragone”, 1956, 79, pp. 17-48.

R. Longhi, Annibale, 1584?, in “Paragone”, 1957, 89, pp. 33– 42.

C. Volpe, Sugli inizi di Ludovico Carracci, in “Paragone”, 1976, 317-319, pp. 115-129.

D. Benati, Annibale Carracci e il vero, Milano, 2006.

5. La fortuna di Piero della Francesca nel Novecento

R. Longhi, Piero della Francesca, Roma, 1927; ed. cons. Milano, Abscondita, 2020.

B. Berenson, Piero della Francesca o dell'arte non eloquente, Firenze, 1950; ed. cons. Milano, Abscondita, 2007.

Piero della Francesca e il Novecento. Prospettiva, spazio, luce, geometria, pittura murale, tonalismo (1920-1938), a cura di M. Mimita Lamberti, M. Fagiolo Dell’Arco, Venezia, 1991.

G.A. Calogero, Piero della Francesca tra Bernard Berenson e Roberto Longhi: la nascita di un mito, in Piero della Francesca. Indagine su un mito, catalogo della mostra di Forlì, a cura di A. Paolucci, D. Benati, F. Dabell, F Mazzocca, P. Refice, Cinisello Balsamo, pp. 37-49.

Teaching methods

Lessons including critical readings of text passages and projected images, possible study visits.

Attending lectures is highly recommended. Who cannot attend classes could consult the readings in the bibliography.

Assessment methods

The final exam consists of an oral test. Discussion of textbook (the history of art from late Fifteenth to early Nineteenth century); one text chosen by the student among the optional essays, and the bibliography relating to the monographical part.

In particular:

1. Those students who show developed analytical skills of selected readings and their correct contextualization within a complete vision of the issues discussed during lectures will be given a mark of excellence. Mastering of field-specific language and good expression during the examination will also be required (A =28-30 con lode).

2. Those students who show mnemonic knowledge of the subject and a superficial analysis of selected readings, as well as a correct but not always appropriate mastering of the field-specific language will be given a satisfactory mark (B = 25-27 and C = 23-24).

3. Those students who will show vague knowledge and superficial understanding of selected readings, limited analytical skills and a not always appropriate expression will be given a ‘pass’ mark roughly (D = 18-22).

4. Those students who show gaps in their knowledge and lack of familiarity with selected readings will not be given a ‘pass’ mark (E).


Teaching tools

Text passages provided to attending students, power point presentations.


Office hours

See the website of Giacomo Alberto Calogero